همشهری آنلاین: نمی‌توانست بدتر از این باشد: صندوق بین‌المللی پول اقدامات چندان مثبتی نداشته و حالا رییس آن به خاطر مسایل خصوصی پریشان شده است.

روزنامه فایننشیال تایمز آلمان گزارش داد، فقط 15 ماه پس از آنکه پائول ولفوویتز وادار شد به خاطر رسوایی از سمت ریاست بانک جهانی استعفا دهد، اکنون رییس صندوق بین‌المللی پول در مظان اتهام قرار دارد.

بنا به اطلاعاتی که «وال استریت ژورنال» به دست آورده، یکی از مقامات دادستانی مشغول تحقیق درباره دومینیک استروس کان شده است. اتهام این است: این فرانسوی 59 ساله از سمت خود سوءاستفاده کرده و به یکی از زنان همکارش که استروس کان می‌خواسته با هم رابطه داشته باشند، امتیازاتی داده است. یکی از سخنگویان صندوق بین‌المللی پول هم جریان داشتن تحقیقات را تایید کرد.

پریشان شدن استروس کان در مقطع زمانی قابل تامل و نامساعدی حادث شده است. سیاستمدارانی همچون گوردون براون، نخست‌وزیر انگلیس، نیکلا سارکوزی، رییس جمهور فرانسه یا هورست کوهلر، رییس جمهور آلمان به خاطر بحران مالی جهانی خواستار معماری جدید مالی با شعار «برتون وودز 2»  شده‌اند. بر این اساس نقش قوی‌تری برای صندوق بین‌المللی پول – سازمانی که در سال 1944 در اولین کنفرانس برتون وودز بنیان نهاده شد – در نظر دارد.

امتیاز به کارشناس آفریقا
تحقیقات جاری درباره پیروسکا ناگی انجام می‌گیرد. همسر ماریو بلیگر، اقتصاددان برجسته آرژانتینی در صندوق بین‌المللی پول به عنوان کارشناس آفریقا مشغول کار است و هدایت ماموریتی در غنا را بر عهده دارد. در دسامبر 2007 استروس کان تلاش کرده با ناگی ارتباط برقرار کند. تعداد زیاد ایمیل‌ها این موضوع را ثابت می‌کند. در اوت 2008 ناگی از شوهرش طلاق گرفت و در بانک اروپایی برای بازسازی و توسعه مشغول کار شد. اکنون بررسی‌هایی در این خصوص انجام می‌گیرد که آیا رییس صندوق بین‌المللی پول به این ترتیب غرامتی سنگین را پرداخت و مراتب تقدیر خود را از این زن نشان داده است.

به هر حال استروس کان  در موضع‌گیری در این خصوص اعلام کرد: «من با بازپرس‌ها همکاری می‌کنم.» این اتفاق ژانویه 2008 افتاده است. «من از جایگاهم در صندوق بین‌المللی پول استفاده نکردم.»

کد خبر 66172

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز