بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه چین، «وانگ یی»، وزیر امور خارجه چین در تماس تلفنی با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که «تحول» وضعیت در اوکراین «چیزی است که چین نمی‌خواهد ببیند.»

وزرای خارجه چین و آمریکا

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، وانگ گفت، بحران اوکراین باید از طریق گفت‌وگو و مذاکره حل شود و از ایالات متحده، ناتو و اتحادیه اروپا خواست تا در گفت‌وگوی برابر با روسیه شرکت کنند. او گفت که آنها باید به تاثیر منفی گسترش مستمر ناتو به سمت شرق بر امنیت روسیه هم توجه داشته باشند.

وانگ گفت: «چین از همه تلاش‌ها برای تنش‌زدایی و حل و فصل سیاسی اوضاع حمایت می‌کند، در حالی که با هر گونه اقدامی که برای پیشبرد راه‌حل دیپلماتیک مخالف باشد و سوخت بر شعله‌ها بیافزاید، مخالفت است.»

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای گفت، بلینکن در این تماس تاکید کرد که مسکو بهای گزافی برای جنگ از پیش برنامه‌ریزی شده، تحریک نشده و غیرقابل توجیه خود در اوکراین خواهد پرداخت. او مدعی شد: «جهان نظاره‌گر است تا ببیند کدام ملت‌ها از اصول اساسی آزادی، خودمختاری و حاکمیت دفاع می‌کنند.»

چین و روسیه در به چالش کشیدن غرب منافع استراتژیک مشترکی دارند، اما حمله به اوکراین دوستی آنها را به بوته آزمایش گذاشته است.

با تشدید حملات روسیه، پکن خود را در موقعیت پیچیده‌ای می‌بیند و نیاز به ایجاد تعادل بین شراکت استراتژیک نزدیک با مسکو با سیاست ظاهرا متناقض آن در حمایت از حاکمیت دولتی دارد.

چین پس از اینکه اقتصاد این کشور توسط تحریم‌های سراسر جهان مورد انتقاد قرار گرفت و کارشناسان می‌گویند گزینه‌های پکن محدود بوده و برای کمک به روسیه عجله نکرده است. تحلیلگران می گویند بانک‌ها و شرکت‌های چینی نیز در صورت معامله با همتایان روسی از تحریم‌های ثانویه بیم دارند.

کد خبر 662024

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha