دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۷ - ۰۶:۰۵
۰ نفر

آذر مهاجر: حالا دیگر مدت‌هاست که کارگردانان و گروه‌های تئاتری ما می‌توانند با حضور در کشورهای مختلف، هم به‌طور مستقیم در جریان اتفاقات تئاتری در دنیا قرار بگیرند و هم با سبک‌ها و شیوه‌های مختلف در کشورهای مختلف آشنا شوند و حتی از پس مقایسه این آثار با آنچه خود به تماشاگر ایرانی ارائه می‌کنند، برآیند.

 اما گاه بد نیست به‌ترتیبی، تماشاگران تئاتر ما هم این فرصت را داشته باشند که نمایش‌های خارجی را ببینند و آنها هم همراه و به موازات گروه‌های تئاتری کشورمان، تجربه‌هایی تازه کسب کنند و از همه مهم‌تر بتوانند از پس قیاس آثار داخلی و خارجی بر آیند.

وقتی بدانیم  در کشورهای زیادی گروه‌های فعال و حرفه‌ای کار می‌کنند و البته تئاتر به هنری پذیرفته‌شده از طرف بخش اعظمی از اقشار جامعه و نه فقط مخاطبانی خاص تبدیل شده، آن وقت شک نخواهیم کرد که نمونه آثار خوبشان، می‌تواند برای ما حکم کلاس درس را داشته باشد.

تجربه تماشاچی‌بودن برای نمایش‌هایی که در این کشورها به صحنه می‌روند، برای هر علاقه‌مندی، هم اتفاقی جذاب است و هم آموزنده. بنابراین فراهم کردن زمینه نمایش این آثار به هر ترتیب می‌تواند به ارتقای تئاتر کشورمان ختم شود. چندی پیش نمایشی از کشور یوگسلاوی در سالن اصلی تئاتر شهر به صحنه رفت که امید است به‌عنوان یک اتفاق خوشایند باز هم ادامه پیدا کند. همچنین چندی است که جلسات نمایش فیلم  اجرای تئاترهای مختلف برگزار می‌شود.

این جلسات از 9 مهر ماه با نمایش فیلم اجرای تئاتر«بازی» استریندبرگ به کارگردانی حمید سمندریان آغاز شد و قرار بر این است که این جلسات تا اواخر اسفند سال‌جاری به‌صورت هفتگی و سه‌شنبه هر هفته ساعت 17 در سالن کنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار شود. پس از بازی، 16 مهر  ماه تله تئاتر«صدای انسانی» نوشته ژان کوکتو  به کارگردانی ترکوچف به نمایش در آمد و بعد از آن هم«نیلوفر آبی» نوشته و کار حمید امجد 23‌مهرماه پخش شد و طبق برنامه قرار بر این است که «هملت» نوشته ویلیام شکسپیر به کارگردانی رادنی بنت نیز 30‌مهر ماه پخش شود.

«آرش» نوشته و کار قطب الدین صادقی، «سال اژدها» نوشته فرانک کین به کارگردانی راسل ترنر،  «قهوه قجری» نوشته و کار آتیلا پسیانی و «رومئو و ژولیت» نوشته ویلیام شکسپیر به  کارگردانی الوین راکف نیز نمایش‌هایی هستند که 7، 14، 21 و 28 آبان ماه به نمایش درمی‌آیند. 5، 12 و 26 آذر ماه به‌ترتیب فیلم نمایش‌های «هرا» نوشته و کار نصرالله قادری، «ذوق شاعرانه» نوشته یوجین اونیل به کارگردانی استفان پروتر و «خشم و هیاهو» نوشته و کار مهرداد رایانی مخصوص پخش خواهد شد.

نمایش‌های«در انتظار گودو» نوشته ساموئل بکت به کارگردانی رومن پولانسکی، «مکبت» نوشته محمد چرمشیر به کارگردانی فرهاد مهندسپور، «چشم در برابر چشم» نوشته ویلیام شکسپیر به کارگردانی رسموند دیویس هم به‌ترتیب  در روزهای 3، 10 و 24 دی ماه به نمایش درمی‌آیند. 15 و 29 بهمن ماه هم نمایش‌های «گوریل پشمالو» نوشته یوجین اونیل به کارگردانی اکبر زنجانپور و «پزشک خوب» به کارگردانی جک برین برای علاقه‌مندان پخش خواهد شد.

نمایش‌های«شمس» نوشته و کار امیر دژاکام و «تماشاخانه سن سیناتی» به کارگردانی هارولد اسکوت هم آثاری هستند که 13 و 20 اسفند ماه در سالن کنفرانس مجموعه پخش می‌شوند. این برنامه‌ریزی نشان می‌دهد که سعی شده نمایش‌هایی از هر دو مجموعه نمایش‌های ایرانی و خارجی در این برنامه گنجانده شود. اما به‌نظر نمی‌رسد وقتی مخاطب این امکان را دارد که نمایش‌های ایرانی را روی صحنه ببیند، وقتش را صرف تماشای فیلم نمایش‌هایی کند که دسترسی به اجرای صحنه‌ای آن ندارد.

کد خبر 66221

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز