وانگ یی، وزیر خارجه چین روز دوشنبه تاکید کرد که دوستی این کشور با روسیه «کاملا مستحکم» است و چشم‌انداز همکاری میان دو کشور بسیار گسترده است.

Wang Yi

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز وزیر خارجه چین در یک گردهمایی خبری در توضیح موضع چین درباره منازعه روسیه و اوکراین گفت علل «وضعیت اوکراین پیچیده است» و این بحران یک شبه رخ نداده است.

وانگ از هر دو طرف خواست که اختلافاتشان را از راه‌های صلح‌آمیز، از طریق دیالوگ و مذاکرات حل‌وفصل کنند و «به تمامیت ارضی و قلمروی همه کشورها احترام بگذارند.»

او گفت:‌ «ما باید به نگرانی‌های مشروع امنیتی همه طرف‌های درگیر توجه کنیم.»

وانگ گفت کشورهای درگیر باید صلح و پایداری درازمدت در منطقه در نظر داشته باشند و یک ساختار متعادل، موثر و قابل‌دوام برای امنیت اروپا را ایجاد کنند.

وانگ گفت روسیه «مهمترین همکار راهبردی» پکن است و روابط دوجانبه دو کشور به صلح، پایداری و توسعه جهانی کمک می‌کند.

ارقام منتشرشده در روز دوشنبه شنان می‌دهد که روابط تجاری چین با روسیه در ماه‌های منتهای به جنگ در اوکراین افزایش یافته است.

صادرات چین به روسیه در ماه‌های ژانویه و فوریه در مقایسه با مدت مشابه در سال پیش از آن افزایشی ۴۱ درصدی پیدا کرده است. این سریع‌ترین رشد در میان شرکای اصلی تجاری چین در دو ماه نخست سال است. روسیه همچنین دومین منبع واردات چین است که فراورده‌های انرژی را از آن به دست می‌آورد.

چین پیشنهاد کرده است که به عنوان میانجی در این منازعه عمل کند و قبلا هم تحریم‌های مالی و تجاری بر ضد روسیه را محکوم کرده است.

وانگ گفت: «چین آماده تداوم نقش سازنده‌اش برای تسهیل دیالوگ برای صلح و کار کردن در کنار جامعه بین‌المللی برای انجام میانجی‌گری‌های لازم است.»

وزیر خارجه چین همچنین اعلام کرد که صلیب سرخ چین کمک‌های انسانی لازم به اوکراین در حداقل زمان ممکن فراهم خواهد کرد.

کد خبر 662466

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha