مراسم اختتامیه نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع‌مقدس و مقاومت چهارشنبه ۱۸ اسفندماه از ساعت ۹ تا ۱۲ این مراسم در تالار اجتماعات خلیج‌فارس موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس برگزار خواهد شد.

عباس بایرامی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا،سرهنگ عباس بایرامی رئیس سازمان ادبیات و تاریخ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس پیرامون اختتامیه نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع‌مقدس و مقاومت گفت: سیر دوره نوزدهم از تیرماه با دریافت آمار درست کتاب‌های سال‌های ۱۳۹۸ ـ ۱۳۹۷ از ۵ مرجع، (سازمان اسناد و کتابخانه ملی، خانه کتاب و ادبیات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کتابخانه تخصصی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس، کتابخانه تخصصی حوزه هنری و کتابخانه ایثار و شهادت بنیاد شهید) آغاز شد و لیست اولیه کتب ۳۴۸۹ عنوان را نشان می‌داد که با راستی آزمایی و کنترل تخصصی به ۲۹۵۷ اثر رسیدیم. در مرحله بعد، از تمامی ناشران، نویسندگان و مجموعه‌های فرهنگی درخواست اثر نمودیم که خوشبختانه ۲۵۹۴ اثر به دبیرخانه رسید. سپس کتاب‌ها در تقسیم‌بندی مناسب در ۱۸ گروه داوری قرار گرفت و با احتساب داوران نشر و نیز داوران کتاب و کتابخوانی ۲۰ گروه داوری از بهترین اساتید و نویسندگان انتخاب شد.

وی افزود: نکته مهم درخصوص آمار، این‌ است که در مقایسه با دوره هجدهم، موضوعات کتب مستند، پژوهش‌های فرهنگی اجتماعی، پژوهش‌های ادبی و هنرهای تجسمی با کاهش روبه‌رو بود،‌ ولی در بقیه موارد افزایش داشته است. داوری کتب با حضور بیش از ۸۰ داور تا مقطع دی‌ماه ادامه داشته و پس از آن زمینه برگزاری اختتامیه فراهم شده است و در آئین اختتامیه که با حضور فرهیختگان، نویسندگان، پیشکسوتان و خانواده معظم شهدا و مسئولین لشکری و کشوری برگزار می‌شود،‌ به فضل خداوند تعالی از ۲۷ کتاب منتخب، 4 ناشر، ۱ خادم نشر، ۲ داور، ۱ منتقد کتاب، ۲ فعال فرهنگی حوزه کتاب، ۱ نویسنده فعال، ۱ کتابخانه برتر و ۲ کتابدار تجلیل به عمل خواهد آمد.

به گفته وی، در این مراسم از دو خانواده معظم شهید اهل قلم و یک پیشکسوت دفاع‌مقدس و اهل قلم و خانواده زنده یاد جهانگیر خسروشاهی از داوران همین دوره تجلیل به عمل خواهد آمد.

سرهنگ بایرامی یادآور شد: از نقاط قوت این دوره از انتخاب بهترین کتاب دفاع‌مقدس و مقاومت نامگذاری این دوره به عنوان حفظ هویت ملی و آثار فاخر بود که برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) بوده و خوشبختانه ۳۵ نشست تخصصی در این رابطه برگزار شد و به زودی حاصل این نشست‌ها در قالب یک عنوان کتاب منتشر خواهد شد.

در آئین اختتامیه این دوره از ویژه‌نامه دوره نوزدهم و نیز کتاب بی‌قراری‌ها(حاوی دلنوشته‌های داوران این دوره) رونمایی خواهد شد.

کد خبر 662493

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha