سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۷ - ۰۶:۴۹
۰ نفر

کیکاووس زیاری: همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، نمایش عمومی «پیچیدگی بادر ماینهف» در آلمان جنجال آفرین شده است.

 اکران این فیلم که قصه‌اش درباره فعالیت‌های مسلحانه ارتش سرخ آلمان و رهبر آن‌‌ بادر ماینهف است، همزمان صدای اعتراض دختر این شخصیت جنجالی و دختر یکی از قربانیان ارتش سرخ را بلند کرده است.

فیلم که نام اولی ادل را به عنوان کارگردان بر خود دارد توسط تهیه‌کنندگان درام تاریخی جنجالی «سقوط» (که درباره 12روز آخر زندگی آدولف هیتلر بود) تولید شده است. «پیچیدگی بادر ماینهف» در روزهای پایانی ماه سپتامبر در آلمان اکران عمومی شد و نامزد رسمی کشور آلمان برای حضور در رقابت‌های اسکار بهترین فیلم خارجی سال است. بتینا روهل دختر بادر‌ماینهف در یک گفت‌وگو اعلام کرد:«در قصه فیلم جنایت‌ها یکی پس از دیگری اتفاق می‌افتد و هیچ معنی و مفهومی برای آنها ارائه نمی‌شود و هیچ توضیحی به بیننده داده نمی‌شود که این اتفاقات برای چه رخ می‌دهد.»

اشاره روهل به اقدامات حزب چپ‌گرای پدرش در دو دهه 70 و 80 است. در این دوران ارتش سرخ آلمان که خود را پیرو دیدگاه‌های مارکس و لنین می‌دانست یک سری از دولتمردان و افراد وابسته حکومتی آلمان غربی را ترور کرد. افراد این گروه اقدام خود را «ترور انقلابی» نامگذاری کرده و با این کار با دولت سرمایه‌داری و عوامل آن مبارزه می‌کردند. آنها که خود را یک گروه ضد امپریالیست می‌دانستند در دوران فعالیت‌های خود 43نفر را به قتل رساندند. اولین اقدام آنها در سال 1968صورت گرفت. حیات این گروه تا سال 1998 ادامه داشت. بتینا روهل فیلم را به دلیل خشونت زیاد آن مورد نکوهش قرار داد و گفت که قصه آن نتوانسته دلایل پدر وی برای اقداماتش را به شکل صحیحی نشان دهد.

به اعتقاد او«قصه این فیلم صددرصد نادرست است» در همین حال، پسر یکی از قربانیان خشونت‌های ارتش سرخ آلمان هم نسبت به نوع شخصیت پردازی وکیل پدر  خود اعتراض کرده و گفته وی به آن بدی‌ای که در قصه فیلم ترسیم شده است، نیست. در فیلم این وکیل به صورت آدمی سودجو و منفعت طلب به تصویر کشیده شده است. «پیچیدگی بادر ماینهف» به دلیل همین جنجال‌ها، تماشاگران خیلی زیادی را جذب خود کرده است.

کد خبر 66329

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز