بوستان جنگلی «چیتگر» در منطقه ۲۲ یکی از پارکهای گردشگری پُرطرفدار است که روزانه بسیاری از گردشگران تهرانی و غیرتهرانی راهی آن می شوند.

چیتگر

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: بوستانی که ابتدا دهه ۴۰ خورشیدی، با تصمیم سازمان جنگلها و مراتع کشور با هدف اجرای سیاست کنترل مهاجرت مردم به شهرهای بزرگ، افزایش سرانه فضای سبز پایتخت و بهبود کیفیت هوای آنکه با ورود اتومبیلهای جدید رو به آلودگی میرفت، در غرب شهر بنا نهاده شد. بوستانی ۹۵۰ هکتاری که در حال حاضر تا چشم در آن کار میکند، درخت و گیاه است که روییده. این بوستان جنگلی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و تغییر چندباره مدیریت، در نهایت، اواخر دهه ۷۰ تحت نظارت شهرداری منطقه ۲۲ درآمد که همچنان هم وظیفه حفاظت و نگهداری از این میراث طبیعی برعهده شهرداری منطقه است.

ارتفاعی خوش آب و هوا

بوستان جنگلی چیتگر از آب و هوایی، خوش برخوردار است. هوایی مملو از اکسیژن که حسابی به ریههای مسافران جان میبخشد. این بوستان از جنوب به آزادراه تهران – کرج، از شمال به بزرگراه حکیم غرب (شهید همدانی) و از غرب به شهرک سرو آزاد، پیکانشهر و باغ گیاهشناسی و از شرق به منطقه بوستان جنگلی خرگوش دره محدود میشود. بر اساس آمار ستاد گردشگری شهرداری منطقه ۲۲ در حال حاضر بهطور متوسط روزانه ۱۰ هزار نفر در این بوستان تفریح میکنند.

پیشنهاد گردشگری نوروزی | لذت گشت و گذار در بوستان جنگلی چیتگر

رکاب بزن

اینجا حتی برای دوچرخهسواری و دوچرخهسواران فضایی نیز اختصاصی در نظر گرفته شده است. مسیری پر پیچ و تاب که از دل درختان تنومند و پر پشت میگذرد. هم تفریح است و هم یک ورزش کالری سوز که احترام به هوای پاک را نیز یادآوری میکند. مسیرهای دوچرخه رو شامل پیست سرعت با هزار و ۷۰۰ متر، پیست کوهستانی، پیست استقامت با ۵ متر، پیست دوچرخه سورای بانوان با هزار و ۳۰۰متر و غرفه مرکزی پیست با ویژه کرایه دوچرخه در فاز شرقی بعد از میدان سرو است.

پیشنهاد گردشگری نوروزی | لذت گشت و گذار در بوستان جنگلی چیتگر

ساحل شنی ویژه کودکان

دریاچه شهدای خلیجفارس ۲ ساحل دارد؛ ساحل سنگ و ساحل شنی. ساحل سنگی دریاچه زیبای منطقه ۲۲ که بازدیدگنندگان زیادی را جذب خود میکند در ضلع شمالی آن واقع شده است. ساحلی بدون نرده و محافظهای فلزی که امکان نزدیک شدن گردشگران به دریاچه را فراهم میکند. بهویژه در زمانهایی که پرندگان و مرغان مهاجر به زیباییهای ساحل سنگی میافزایند و بازدیدکنندگان به فراخور علاقهمندی و حس و حالشان به استراحت یا عکاسی در آن سرگرم میشوند. ساحل شنی دریاچه نیز در غرب آن، طرفداران خاص خود را دارد. ۳۰۰مترمربع پُر از شنهای نرم و براق که کودکان میتوانند در آن بازی کنند و مجسمه شنی بسازند.

پیشنهاد گردشگری نوروزی | لذت گشت و گذار در بوستان جنگلی چیتگر

گذر موج

قدم زدنهای شبانه در کنار دریاچه چیتگر با عبور از میان سازههای «گذر موج» لذتبخشتر میشود. سازههایی قوسی شکل که از حالتهای دوار و پیچیده موجها الهام گرفته شده است. ارتفاع بزرگترین موج فلزی به ۱۵ مترمی رسد که در ضلع جنوبی دریاچه سال ۱۳۹۵ به بهرهبرداری رسید. طول این گذر دیدنی ۷۵۰متر است و با نورپردازیهای متفاوت آراسته شده است. مسیر دوچرخهسواری آن نیز، امکان برگزاری همایشهای دوچرخهسواری را برای تهراننشینان فراهم میکند. البته از سکوی روبه دریاچه این سازهها برای انجام تفریح پرطرفدار ماهیگیری نیز میتوان استفاده کرد.

همسایگی با مجموعههای تفریحی

دریاچه چیتگر به دلیل مجاورت و همسایگیاش با بوستانهای جنگلی مختلف مانند بوستان جنگلی کوهسار، پارک ارم، محور چهار باغ، مجموعه ورزشیـ تفریحی آزادی، شهربازی هزار و یک شهر، پردیس اسبسواری، آبشار تهران و بوستان کوهستانی ایثار (تپه نورالشهدا) ظرفیت مناسب و غنی برای تفریح، سرگرمی و ورزش محسوب میشود. ظرفیتی ایدهآل که آمار سرانههای تفریحی منطقه و فرامنطقه را تا حدود زیادی افزایش داده است. بنابراین با حضور در ساحل و مجموعه تفریحی و گردشگری دریاچه مصنوعی چیتگر، فرصت و شانس بهرهمندی از سایر مراکز تفریحی همجوار نیز نصیبتان میشود.

تپه ماهور بوستان

امتداد اصلی بوستان جنگلی چیتگر در جهت شرقی – غربی قرار گرفته و پستی و بلندیهای عمده آن را تپه ماهور یکی از مهمترین تپههای ارتفاعات غرب پایتخت تشکیل میدهد. از سویی با توجه به عبور مسیل چیتگر از میانه بوستان، این محدوده به دو بخش غربی و شرقی تقسیم میشود. محدوده شرقی به مساحت تقریبی ۲۵۳ هکتار است و محدوده غربی مساحتی معادل ۶۵۸ هکتار را به خود اختصاص داده است.

پیشنهاد گردشگری نوروزی | لذت گشت و گذار در بوستان جنگلی چیتگر

ورود ممنوع برای آقایان

فضای اختصاصی ویژه بانوان با عنوان «ریحانه» در این بوستان یکی از مهمترین ویژگیها و امکانات بوستان جنگلی است. فضایی با ۱۸ هکتار مساحت در ضلع شرقی بوستان که بسیاری از بازیهای تفریحی و ورزشی را درخود جای داده است. بوستان بانوان ریحانه سال ۱۳۹۵ به بهرهبرداری رسید تا ضمن ایجاد محیطی امن و اختصاصی برای بانوان، محلی مناسب با هدف برگزاری جشنوارهها، کارگاههای آموزشی، ورزشی، مسابقات و آموزش شهروندی نیز تدارک دیده شود. برنامههای مختلف این بوستان اختصاصی هر روزه بسیاری از بانوان پایتخت را به سوی خود فرامی خواند.

همه جزایر دریاچه پایتخت

دریاچه چیتگر دارای سه جزیره «شهدای تنب کوچک»، «شهدای تنب بزرگ» و «شهدای ابوموسی» است. این جزایر با کارکردهای فرهنگی، مذهبی، تفریحی و هنری طراحی شدهاند. بهطور مثال جزیره شهدای تنب بزرگ با کاربری فرهنگی و مذهبی در مساحت ۱۰ هزارمترمربع، جزیره شهدای تنب کوچک با کاربری فرهنگی، اجتماعی و هنری در مساحت ۴ هزارمترمربع و جزیره شهدای ابوموسی با کاربری خدماتی، تفریحی شامل اسکله، قایق برقی، پدالی و سالن پذیرایی به مساحت ۱۳ هزارمترمربع پذیرای گردشگران است. برگزاری جشنها و فستیوالهای متنوع از جمله برنامهها و طرحهای این جزایر سهگانه است.

ماهیگیری و قایقسواری

بهره‌برداری از یک دریاچه نیلی رنگ با پرندگانی دریایی و ساحلی رویایی که تصور آن در میانه دود و ساختمان و بزرگراه، تا قبل از زمان احداث دریاچه کمی دور از ذهن به نظر می‌رسید. اما امروز این مجموعه دیدنی و هیجان‌انگیز، منطقه ۲۲ را به پاتوقی برای گردشگران تبدیل کرده است. گردشگرانی که تفریح‌های متنوع آن را از ماهیگیری و قایق‌سواری‌های تک نفره و چند نفره گرفته تا دوچرخه‌سواری، بازی، ورزش، سینما و خرید، در کنار یکدیگرتجربه می‌کنند. بخش‌های جالب این دریاچه بزرگ شامل شهربازی، رستوران‌ها، کافه‌ها، مراکز خرید، مراکز ورزشی و تفریحی متنوع برای همه گروه‌های سنی و همه علاقه‌مندی‌هاست.

البته اسکلههای این دریاچه به ۲ بخش غربی و شرقی نیز تقسیم میشود که در هرکدام از آنها انواع قایقهای پدالی، شارژی، اتوبوسی یا کاتامارا و موتوری وجود دارد.

پیشنهاد گردشگری نوروزی | لذت گشت و گذار در بوستان جنگلی چیتگر

گونههای گیاهی و جانوری

پهنه گیاهی بوستان مساحتی بیش از ۸۰۰ هکتار را دربرگرفته است که میتواند بهعنوان منبعی عظیم از فضای سبز و هوای پاک برای تهران در نظر گرفته شود. علاوه بر گونههای گیاهی انباشته بایدگونههای جانوری را هم به بوستان جنگلی چیتگر اضافه کنیم. انواع مختلفی ازگونههای جانوری که در قسمتهای گوناگون این مجموعه جنگلی زندگی میکنند و حضورشان، مناظری دیدنی در بوستان خلق میکند. از جمله اینگونهها میتوان به پرندگانی مانند طوطی، مرغ مینا، کلاغ، گنجشک و همچنین سنجاب و روباه اشاره کرد که برای علاقهمندان به طبیعت شرایط مناسبی را ایجاد کرده تا بتوانند در کمترین فاصله از بافت شهری فرصت تماشای طبیعت با همه عناصرش را داشته باشند.

چگونه به بوستان چیتگر برویم؟

برایگذارن اوقات فراغت در این بوستان سبز میتوانید از ورودیهای متعددی خود را به آن برسانید.

ورودی شماره یک: بلوار کوهک (ایستگاه مترو چیتگر)

ورودی شماره ۲: خروجی آزادراه تهران کرج

ورودی شماره سه و چهار: بلوار دستواره، بعد از پمپ گاز

ورودی شماره پنج: آزادشهر فاز غربی

ورودی شماره شش: ایستگاه مترو ایرانخودرو: فاز غربی

کد خبر 663526

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha