در گزارش پیش رو از افرادی نوشته‌ایم که در ایام تعطیلات نوروزی در محل کارشان حاضرند تا شهر و شهروندان در آرامش، رفاه و امنیت بمانند.

کتاب کنار هفت سین

همشهری آنلاین-مریم قاسمی: بعضی‌از افراد درمشاغل مختلف‌حتی در لحظه تحویل سال دور از خانه و خانواده‌اند، اما همه این سختی‌ها را به جان می‌خرند تا هیچ‌کاری در روزهای عید بر زمین نماند در این گزارش با تعدادی از آنها آشنا می شوید. 

بازگرداندان کیف ۱۰۰ میلیونی به صاحبش

سروان «محمدحسن کریمینسب» رئیس پلیس راهور منطقه ۷، در طول سالهایی که در اداره راهنمایی و رانندگی خدمت میکند، بارها مورد تشویق قرار گرفته است. او سال گذشته حوالی عید نوروز یک کیف پول حاوی مقادیر زیادی وجه نقد و طلا را به ارزش ۱۰۰ میلیون تومان در یکی از مأموریتهایش پیدا کرد و به صاحبش رساند. میگوید: «راننده خودرو ال ۹۰ به شکل دوبله و خلاف پارک کرده بود. برای اعمال قانون از خودرو پیاده شدم و سمت خودرو رفتم. روی کاپوت ماشین یک کیف جا مانده بود که برای راننده متخلف بود. با کمک پلیس ۱۱۰ داخل کیف را بررسی کردیم که خوشبختانه روی کارت عابر بانک، شماره همراهش نوشته شده بود. با او تماس گرفتم و گفتم «شما کیف پولتان را روی کاپوت ماشین جا گذاشتهاید، ضمن اینکه خودرو را دوبل و خلاف پارک کردهاید. زودتر بیایید ماشین را جابهجا کنید». آقای راننده به محل آمد و با حضور مأموران نیروی انتظامی صورتجلسهای تنظیم و کیف و محتویاتش به او بازگردانده شد. طبق نظر پلیس نیروی انتظامی، محتویات داخل کیف ۱۰۰ میلیون تومان ارزش داشت.» سروان کریمینسب عنوان کرد که پلیس خدمتگزار همیشه درکنار مردم است و کارش تعطیلی ندارد، بهویژه در تعطیلات نوروزی که شهروندان به مسافرت و گردش میروند حضور مأموران راهور در جادهها اهمیت زیادی پیدا میکند.»

مرورخاطرات نوروزی افرادی که ایام عید مشغول کارند | تو آسوده باش من هستم!

پای سفره هفتسین دعا میکنم

«حمیدرضا امیرقلی» تطهیرکننده بهشت زهرا(س) از جمله افرادی است که در شغلی فعالیت دارد که در ایام نوروز به شهروندان خدمت میکند. او ۱۳ سال سابقه کاردر بهشت زهرا(س) دارد و با اینکه این حرفه سختیهای خودش را دارد، اما تاکنون نخواسته که کارش را تغییر دهد. امیرقلی عقیده دارد که این کار ثواب بسیار بالایی دارد، از یک طرف خدمت به همنوعان است و از طرف دیگر ذخیره آخرت. او میگوید: «هر موقع در محل کارم حاضر میشوم، حس سربازی را پیدا میکنم که برای خدمت به هموطنان تلاش میکند. خدا چنان عشقی به دلم انداخته که همیشه با حس و حال خوب در واحد تطهیرکنندگان حاضر میشوم.» امیرقلی میگوید: «کار ما تعطیلی ندارد، بهویژه در ۲ سال گذشته کار در این قسمت از بهشت زهرا(س) سختتر شده، برای همین برای ما تعطیلات نوروزی با کار در آمیخته و بیشتر با تماس تلفنی عید و تحویل سال را به نزدیکان و اقوام تبریک میگوییم.» تطهیرکننده بهشت زهرا(س) میگوید: «همیشه در لحظه تحویل سال از خدا میخواهم که توفیق دهد تا بتوانم از لحظه لحظه زندگیام بهترین استفاده را ببرم.»

مرورخاطرات نوروزی افرادی که ایام عید مشغول کارند | تو آسوده باش من هستم!

خاطره شیرین کمک به مسافران اتوبوس کنار جاده

«محمد احمدی» سرپرست پایگاه اورژانس منطقه ۱۸ است. او ۳۷ سال دارد و در طول ۱۶ سالی که در اورژانس به شهروندان خدمت میکند اتفاقات تلخ و شیرینی را تجربه کرده است. همسرش «طاهره محمدزاده» که سرپرستار بخش آی. سی. یو بیمارستان شهدای هفتمتیر است، نیز مانند او در تعطیلات نوروز و حتی لحظه سال تحویل در محل کارش حاضر است. احمدی با ذکر خاطرهای میگوید: «چند سال پیش ۲۹ اسفند در کمپهای نوروزی کنار بزرگراه مستقر شده بودیم، یک اتوبوس حامل مسافر با خودرو مقابل تصادف کرد. فوری به محل اعزام شدیم. همه مسافرها کنار جاده سرگردان بودند و نمیدانستند که چه میشود. مأموران راهور آمده بودند تا نظر کاشناسان اورژانس را دریافت کنند. یک نفر از مسافرها حال خوبی نداشت. اگر این بیمار به بیمارستان منتقل میشد، هر دو خودرو باید به پارکینگ راهور انتقال پیدا میکردند و مسافران سرگردان میشدند. وقتی بیمار را معاینه کردیم، متوجه شدیم که حالش خوب است و مشکلی ندارد. باز با این حال از او سؤال کردیم، آیا میخواهید به بیمارستان بروید؟ وقتی دید که همه مسافرها چشمانتظارند و نگران، گفت نه نیازی نیست حالم خوب است. برای همین برگه رضایتنامه بیمار را امضا کردیم و دست راهور دادیم تا مسافران بتوانند به سفر خود ادامه دهند تا لحظه تحویل سال کنار خانوادهشان باشند.»

مرورخاطرات نوروزی افرادی که ایام عید مشغول کارند | تو آسوده باش من هستم!

هدیه زندگی به خانوادههای نگران

در مدتی که با ویروس منحوس کرونا دست و پنجه نرم میکنیم پزشکان و پرستارها در خط مقدم مبارزه با کرونا جانفشانی کردند و این مبارزه همچنان ادامه دارد. دکتر «سپیده هراتی» رئیس بیمارستان لولاگر از جمله افرادی است که سالهاست لحظه تحویل سال و تعطیلات نوروزی در کنار خانوادهاش نیست. او عقیده دارد که پزشکان برای نجات جان بیماران قسم یاد کردهاند و در چنین شرایطی باید کنار آنها باشند. دکتر هراتی میگوید: «در ۲ سال گذشته زمان تحویل سال در بیمارستان بودم. همراهان بیماران کنار پرستاران و پزشکان میآمدند و عید نوروز را به آنها تبریک میگفتند. هرچند در دلشان غم و غصه داشتند و نگران وضعیت بیمار خود بودند.» رئیس بیمارستان لولاگر به یکی از خاطرات شیرین نوروزی اشاره میکند و میگوید: «سال گذشته چند روز مانده به عید بیماری داشتیم که با حال وخیم و شرایط بسیار بد در بیمارستان بستری شده بود و امیدی به بهبودی او وجود نداشت، اما بعد از چند روز با تلاش پرستارها حالش بهتر شد و توانست به آغوش خانوادهاش برگردد.»

مرورخاطرات نوروزی افرادی که ایام عید مشغول کارند | تو آسوده باش من هستم!

عیدمبارکی در کوچه و خیابانها میچسبد

«محمد خدایی» پاکبان باسابقه محله باغ آذری، ۲۵ سال سابقه کار در حوزه خدمات شهری دارد. او امسال هم مثل سالهای قبل تعطیلات نوروز در خیابان است تا با رفت و روب زباله، فضای محله و شهر را تمیز و مرتب کند. خدایی میگوید: «پس از این مدت شهروندان به خوبی من را میشناسند. در کوچه و خیابان با من احوالپرسی میکنند و خسته نباشید، میگویند. کارکردن در ایام نوروز جدا از سختیهایی که دارد، بسیارلذتبخش است. وقتی مردم با من عیدمبارکی میکنند و گاهی بهعنوان تبریک سال نو عیدی میدهند، خیلی میچسبد. شاید این عیدیها ارزش مادی زیادی نداشته باشد، اما برای من خیلی شیرین است.» او خاطرهای تعریف میکند: «سالهای قبل چند روز مانده به عید نوروز، وقتی داشتم کوچهای را جارو میزدم متوجه کیف پولی شدم. داخل کیف پر از تراول چک بود و هیچ اسم و نشانی از صاحب آن پیدا نکردم. تصمیم گرفتم که همانجا بمانم شاید صاحب کیف پیدایش شود. ۳ ساعت گذشت آقایی سراسیمه و نگران آمد و انگار دنبال چیزی بود. فهمیدم که صاحب کیف پول است و امانتی را به او دادم. خیلی خوشحال شد، گویا میخواست با این پولها برای فرزندانش رخت نو بخرد.»

مرورخاطرات نوروزی افرادی که ایام عید مشغول کارند | تو آسوده باش من هستم!

نجات کودک ۳ ساله که پایش درکتریگیر کرده بود

«افراسیاب خیردست» فرمانده نجات ۶ ایستگاه ۱۳۳ آتشنشانی شهرک رسالت از جمله افرادی است که به دلیل شغلش هیچوقت تعطیلات نوروزی ندارد و این ایام را در محل کار و کنار دیگر آتشنشانها میگذراند. او میگوید: «چند سال پیش، درست یکی دو دقیقه بعد از تحویل سال، خانوادهای به ایستگاه مراجعه کردند که پای کودک ۳ سالهشان در داخل کتریگیر کرده و متورم شده بود. این بچه خیلی گریه میکرد و اجازه کار نمیداد و میترسید. یکی از دوستانم رفت و از محوطه ایستگاه چند بچه گربه کوچک آورد تا حواس کودک را پرت کند. کودک ۳ ساله کمی با گربه بازی کرد کمکم عضلات پایش را که به دلیل ترس منقبض شده بود شل کرد و توانستیم پای او را از داخل کتری بیرون بیاوریم. پس از نجات کودک، خانوادهاش از آتشنشانها قدردانی کردند و رفتند. این خاطره شیرین همیشه برای ما باقی ماند.»

مرورخاطرات نوروزی افرادی که ایام عید مشغول کارند | تو آسوده باش من هستم!

کد خبر 664019

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha