مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۸۷ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: پس از ژاپن و چین، هند که به قدرتی اقتصادی با رشد سریع تبدیل شده است، امروز کاوشگر ماه به فضا پرتاب کرد.

ولت آنلاین گزارش داد، صبح امروز یک موشک این کاوشگر را از مرکز فضایی سریهاریکوتا به فضا حمل کرد. این فضاپیما دو سال دور ماه می‌چرخد و در جستجوی آب و فلزات ارزشمند خواهد بود.

به این ترتیب هند در رقابت برای حضور در فضا موفق به برداشتن گام جدیدی شده است. موشک ماهواره‌بر PSLV با کاوشگر چاندرایان – 1 ساعت 6 و 22 صبح به وقت محلی طبق برنامه از پایگاه فضایی پرتاب شد.

جی. مادهاوان نایر، رییس سازمان فضاپیمایی ISRO هند در حین تشویق مهندسان سریهاریکوتا گفت: «این لحظه‌ای تاریخی است. ما سفرمان به ماه را آغاز کرده‌ایم.»
به گفته نایر، استارت این موشک طبق برنامه و با وجود ابری بودن هوا انجام شد و 20 دقیقه بعد از پرتاب، این کاوشگر در مدار زمین قرار گرفت. چاندرایان – 1 ظرف دو هفته در مدار ماه و 385 هزار کیلومتری زمین قرار می‌گیرد.

این کاوشگر در عملیات دو ساله خود که حدود 60 میلیون یورو هزینه خواهد داشت، نقشه‌ای حاوی جزییات را درباره مواد معدنی و ویژگی‌های شیمیایی سطح ماه و همچنین پستی و بلندی‌های آن تدوین می‌کند. در این کاوشگر 11 ابزار علمی هندی، آمریکایی و اروپایی قرار داده شده است.

بدین ترتیب هند به رقیب آسیایی چین و ژاپن در زمینه حضور فضا تبدیل شده است. تاکنون چین در میان کشورهای آسیایی در این زمینه پیشتاز بوده است. در ماه سپتامبر چین پس از روسیه و آمریکا برای اولین بار یک فضانورد برای راهپیمایی در فضا اعزام کرد. پکن بارها هدف خود را برای عملیاتی انسانی در کره ماه اعلام کرده است. علاوه بر این چین قصد دارد در رقابت با ایستگاه فضایی بین‌المللی ISS یک لابراتوار اختصاصی فضایی بسازد. ژاپن در سال 2007 یک کاوشگر را به ماه ارسال کرد و قصد دارد عملیاتی انسانی را تا سال 2020 انجام دهد.

هند قصد دارد تا سال 2013 در مجموع 60 عملیات فضایی را از کره ماه تا مریخ داشته باشد. این کشور  همچنین قصد اعزام فضانوردی هندی را به فضا دارد. عملیات چاندرایان – 1 قرار است بین سال‌های 2010 و 2012 تکرار شود. این سفر فضایی برای این قدرت آسیایی نمادی ملی و نشانه‌ای از قوت اقتصادی است.

هند در کنار تحقیق در فضا قصد دارد پا به عرصه ماهواره‌های تجاری بگذارد. تاکنون آمریکا، روسیه، چین، اوکراین و آژانس فضایی ESA اروپا این حوزه پرسود را در انحصار خود گرفته‌اند. در ماه آوریل برای اولین بار هند 10 ماهواره شامل هشت ماهواره خارجی را به فضا پرتاب کرد. هند برای این پرتاب مبالغ کمتری از رقیبان خود دریافت می‌کند. سابقه برنامه فضایی هند به سال 1963 بازمی‌گردد، با این حال تاکنون به ارسال ماهواره بومی به فضا محدود بوده است.

کد خبر 66465

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز