امروز با علی پیر هم صحبت شدیم. به عنوان موسس وبسایت رمپ دیجیتال مارکتینگ و هم بنیانگذار چند استارتاپ مطرح؛ متخصص سئو و توسعه دهنده تجارت الکترونیک برندهای مطرح در ایران شناخته می شود.

image-20220316133310-1.jpeg

خودتون رو معرفی کنین و از سوابق کاری و تحصیلی تون برای ما بگین

سلام. من علی رضا نورعلیزاده پیر هستم ولی بیشتر من رو با نام علی پیر میشناسن. در رشته مهندسی کامپیوتر شاخه نرم افزار تحصیل کردم البته در مقطع کارشناسی ارشد از ادامه تحصیل منصرف شدم و ترجیح دادم با تمرکز بیشتر به فعالیت هام در بازار کار بپردازم. از حوالی سال ۱۳۸۹ کار خودم رو به عنوان طراح و توسعه دهنده وب سایت شروع کردم ولی از اونجایی که حوزه بازاریابی دیجیتال و به طور مشخص سئو و گوگل ادز رو جذاب تر و چالشی تر دیدم؛ رفته رفته به سمت حوزه بازاریابی دیجیتال کشیده شدم. از سال ۱۳۹۳ به طور حرفه ای در حوزه سئو و گوگل ادز فعالیت میکنم. البته از اونجایی که یه مقدار کنجکاو هم هستم در زمینه مارکتینگ و برندیگ و همچنین برگزاری کمپین های تبلیغاتی هم فعالیت های زیادی داشتم.

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ به زبان ساده یعنی چی؟

راستش تعاریف مختلفی برای حوزه مارکتینگ در جاهای مختلف ارائه شده. از تعاریف آکادمیک بگیرین تا AMA که به عنوان یک مرجع معتبر به حساب میاد. ولی به نظرم قشنگترین تعریفی که میتونم از مارکتینگ بگم اشاره به سخن دکتر فیلیپ کاتلر هست: بازاریابی عبارت است از علم و هنر کشف ، خلق و انتقال ارزش به مشتری و بازار هدف برای ایجاد رضایت و سود برای آنان است . به نظرم دیجیتال مارکتینگ خیلی از مارکتینگ فاصله نداره و عملا بخشی از فرآیند مارکتینگ به حساب میاد. دیجیتال مارکتینگ همون مارکتینگ هست ولی با ابزار جدید و قوی تر از نظر اندازه گیری. شناخت نیاز بازار، معرفی محصولات با پیام درست به افراد درست مهمترین نکته در این فرآیند هست.

چندین سال به صورت تخصصی در حوزه سئو و گوگل ادز فعالیت کرده اید. اولین جرقه ای که شما رو به این حوزه وارد کرد چی بوده؟

من کارم رو حوالی سال ۱۳۹۰ با طراحی سایت آغاز کردم. اون موقع ها خیلی دوست داشتم یه شرکت طراحی سایت داشته باشم. با یکی از دوستانم به نام هادی کار طراحی سایت رو شروع کردیم و بعد از چندماه هم یادم میاد خیلی سرمون شلوغ شد. ولی رفته رفته با چالش فروش کسب و کارها مواجه شدم. عموما وقتی سایت ها رو تحویل مشتری ها میدادیم مشکل فروش از روی سایت وجود داشت. یعنی تقریبا هیچکدوم شون نمیتونستند از طریق سایت؛ خدمات شون رو عرضه کنن. یواش یواش با سئو آشنا شدم و متوجه شدم که اگر بتوانیم سایت هایی که تحویل میدیم رو بهینه کنیم به صفحه اول گوگل راه پیدا خواهیم کرد و از اون طریق فروش حاصل میشود. هرچه جلوتر رفتیم من به حوزه سئو و بهینه سازی سایت ها بیشتر علاقه مند میشدم تا جایی که ترجیح دادم به صورت متمرکز در این حوزه فعالیت کنم. چندسالی گذشت و اواخر سال ۱۳۹۴ به عنوان متخصص سئو وارد یک آژانس تبلیغاتی شدم و حقیقتا دریچه جدیدی برای من باز شد. در یک دپارتمان از اون شرکت پروژه های گوگل ادز انجام میشد و به دلیل اینکه دیدم تبلیغات در گوگل در کنار سئو چقدر میتونه به رشد یک کسب و کار کمک کنه به این شاخه هم علاقه مند شدم. البته در اونجا آزمون و خطای بسیاری کردم و این هم به رشد من خیلی بیشتر کمک کرد.

چه چیزی باعث شد عمر تحصیلی یا کاریتون رو تا به اینجا، برای این حرفه خرج کنید؟

راستش من عاشق رشد هستم. شاید بهتر باشه بگم عاشق رشد دادن کسب و کارها هستم و ببینم یک جریان خیلی خوبی روی فروش یا اهداف اصلی یک کسب و کار ایجاد شده. حوزه بازاریابی دیجیتال دقیقا عاملی ست که باعث به وقوع پیوستن این موضوع میشه. مثلا در حوزه تخصصی خودم وقتی در فرآیند بهینه سازی یا تبلیغ در گوگل برای یک سایت یا اپلیکیشن مشاهده میکنم آهسته آهسته اهدافی که دنبال اون بودن ( فروش یا اهداف دیگر ) به وقوع می پیونده خیلی خوشحال میشم و احساس میکنم ارزش بزرگی برایشان ایجاد کرده ام. این حس خلق ارزش برای من خیلی ارزشمنده و همین موضوع باعث شده که سالها در این حوزه فعالیت داشته باشم.

گپی با علی پیر؛ متخصص سرچ مارکتینگ و توسعه دهنده تجارت الکترونیک

در مسیر موفقیت خود با چه چالش هایی روبرو شده اید؟

مسیر من پر از پیچ و خم؛ چالش و اشتباه بوده. البته هیچوقت پشیمون نبودم و نیستم. همیشه احساس میکنم اینکه آدم از اشتباهات و تهدیدها بتونه فرصت ایجاد کنه و یاد بگیره میتونه در بلند مدت باعث رشد بشه. البته بگم که من خودم رو موفق نمیدونم و به نظرم خیلی راه دارم تا واقعا موفق بشم البته امیدوارم که بشم.

معمولا وقتی شما دارین مسیری رو در کار یا زندگی تون دنبال میکنین چالش زیاد به وجود میاد. بخشی از این چالش ها به خاطر اشتباهات خودتون هست و بخشی ش آسیب هایی هست که دیگران بهتون وارد میکنن. معمولا سردرگمی در اینکه تصمیم درست و غلط چی هست؟ اشتباهاتی که در طول این مسیر مرتکب میشین و گاهی وقتها میتونه صدمه های جبران ناپذیری هم بهتون وارد کنه. از جمله چالش هایی هست که خودتون مسببش هستین و از طرفی مورد تمسخر واقع شدن دیگران؛ سنگ اندازی جلوی راهتون؛ اینکه به راحتی میخوان بهتون آسیب بزنن اینها هم از چالش های دیگه ای هست شاید توسط دیگران براتون به وجود بیاد. ولی به قول یکی از دوستانم ادامه دادن و ادامه دادن این تنها آرمان من است. شاید کلیشه باشه ولی تبدیل چالش و تهدید ها به فرصت و اینکه بهشون به چشم آسیب نگاه نکنیم تنها کاری هست که میشه انجام داد. من همیشه سعی کردم بهشون به چشم واکسن نگاه کنم. واکسنی که شاید در کوتاه مدت اذیتتون کنه ولی در بلند مدت باعث قوی تر شدن تون میشه.

کمی هم از چالش های سئو و گوگل ادز برامون بگین. چه مشکلاتی در این حوزه داریم؟

این روزها در حوزه سئو مشکلات کم نیست. خیلی از ماها به عنوان سئوکار یا متخصص گوگل ادز به خیلی از ابزارهای خوب؛ آپشن های تبلیغاتی و کانال های مناسب به دلایل مختلف دسترسی نداریم. از طرفی بازار این روزها خیلی ملتهب شده. یعنی خیلی از افرادی که شاید تجربه کافی در این حوزه رو ندارند وارد این شاخه شدند و با دادن وعده های بی پایه و اساس به کارفرماها و خراب کردن کارهاشون باعث بدبینی خیلی زیادی به این حوزه شدند. تا جایی که اکثر کارفرماهایی که میشناسم از فعالیت در شاخه بازاریابی دیجیتال واقعا ترسیدند. در مورد برون سپاری کارها هم شرکت ها زیاد هستند ولی مشکل اصلی ارائه دادن خدمات باکیفیت هست. مثلا در یک دوره ای برای بعضی از مشتری ها که تیم داخلی نداشتند؛ خدمات مورد نیازمون در حوزه تولید محتوا یا شبکه های اجتماعی رو برون سپاری کردیم ولی عملا چیزی که تحویل گرفتیم چیزی نبود که انتظار داشتیم. البته یکسری مشکلات هم با بعضی از کارفرماها داریم. خیلی از کسب و کارهای کوچک یا متوسط درک درستی از اهداف و خواسته هاشون ندارن و همین عامل هم باعث نارضایتی دو طرف در بلند مدت میشه.

سئو چطور به رشد کسب و کار کمک میکنه؟


از نظر من سئو در شاخه بازاریابی دیجیتال یعنی همه چیز. شاید این جمله یه ذره بزرگ به نظر برسه ولی سئو تنها کانالی ست که در آن کلی داده و دیتا وجود داره. با بررسی این دیتاها؛ ما سئوکارها به بیشتر شدن فروش کسب و کارها یا افزایش آگاهی از برند کمک میکنیم.

گپی با علی پیر؛ متخصص سرچ مارکتینگ و توسعه دهنده تجارت الکترونیک

کارفرمایان ایرانی چه نگاهی به سئو دارند؟

نگاهی که کارفرمایان ایرانی به سئو دارند یک نگاه زود بازده و کم هزینه است؛ ولی سئو عملا این طور نیست. یعنی اگر فردی بخواهد برای کسب و کار خود سئو سایت یا اپلیکیشن را انجام دهد، باید بداند که با یک فرآیند طولانی مدت و دیر بازده مواجه است و به همین دلیل این کار باید اصولی انجام شود.

مثلا کارفرما انتظار دارد در طی یک ماه کلمه‌ای در رتبه اول جستجوی گوگل قرار بگیرد که با وعده های افراد کم تجربه همچین انتظاراتی به وجود آمده، در عمل این اتفاق نمی افتد. در صورتی که سئو مجموعه‌ای از خدماتی است که برای بهینه سازی وب سایت یا اپلیکیشن باید انجام شود و در نهایت به هدف نهایی برسیم. برای انجام اصولی سئو حداقل به ۳ الی ۹ ماه زمان نیاز است.

 ساده بگویم کارفرما دید و تفکر دقیقی نسبت به این فرآیند ندارد و از طرفی هم در این بازار ملتهب سر در گم می‌شود و شاید گاهی اوقات دانشی هم در این حوزه ندارند. همه این موارد در کنار هم باعث به وجود آمدن دید منفی کارفرمایان ایرانی نسبت به سئو می‌شود.

سخن پایانی

فقط یک آرزو میکنم و یک حرف که اعتقاد شخصیم هست.

آرزو اینکه ای کاش تمرکز همه ماها اول از همه روی خلق ارزشمندی برای کسب و کار خودمون یا مشتری مون باشه و بعد روی موارد مالی مترکز کنیم. همچنین در کار تعصبی روی دانش و دانسته هامون نداشته باشیم. من به شخصه میدونم خیلی از جاها شاید اشتباه کنم و این اجتناب ناپذیر هست. اختصاص دادن یک زمان به افزایش دانش و مهارت هامون به نظرم تنها چیزی هست که میتونه ما رو متمایز کنه. بهترین ها رو براتون ارزو میکنم.


 

کد خبر 664702

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha