رئیس‌جمهور آمریکا همتای روسی‌اش را بابت حمله به اوکراین، «جنایتکار جنگی» خطاب کرد.

بایدن پوتین

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه چهارشنبه (۱۶ مارس/ ۲۵ اسفند) مدعی شد «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه جنایتکار جنگی است.

جو بایدن در ابتدا به سوال یک خبرنگار که پرسیده بود آیا حاضراست پوتین را جنایتکار جنگی بخواند پاسخ منفی داد اما لحظاتی بعد از خبرنگار خواست سوالش را تکرار کند و در پاسخ گفت: «فکر می‌کنم او جنایتکار جنگی است.»

اندکی بعدتر، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت که بایدن «حرف دلش را زده است.» با این حال، جنیفر ساکی گفت که وزارت خارجه آمریکا هنوز در حالی بررسی این است که آیا حمله روسیه به اوکراین را می‌توان جنایت جنگی در نظر گرفت یا خیر.

روسیه از صبح پنجشنبه (۲۴ فوریه/ ۵ اسفند) دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت.

روسیه می‌گوید اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است. ولادیمیر پوتین گفته هدف از عملیات نظامی روسیه گرفتن «غیرنظامی کردن اوکراین» و «نازی‌زدایی» از این کشور است.

اوکراین ساعاتی بعد از حمله روسیه اعلام کرد تمامی ارتباطات دیپلماتیک با این کشور را قطع کرده است. کشورهای غربی هم تا کنون در چندین نوبت تحریم‌هایی را علیه روسیه اعلام کرده و از جمله ارتباط چند بانک این کشور با سامانه پیام‌رسان بانکی سوئیفت را قطع کرده‌اند.

کد خبر 664821

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • محمد ی IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
    1 1
    اوکراین قسمت از خاک روسیه است مردم آورد یه دلقک گذاشت ریس جمهوریهودیار سوارروس زبان هاکرده مثل اسرائیل مسلمان فلسطین از بین برود ولی دمش گرم پوتین حساب داد دست زلنسکی آمریکا در برابرروسیه هیچ غلط نمی توانی بکنی
  • محمد علی حسینلو IR ۰۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
    1 1
    چه عجب جنایت جنگی بودن خودآمریکا برای دنیا آشکار است، وجنایت اسرائیل بدتر از خودش می باشد، جنایت نیست، اما هر کشوری به منافع آمریکا آسیبی بزند، جنایتکار است.
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
    1 1
    طی چهل سالی که سنّم اقتضا میکنه وقایع حا دثه در جهان را رصد میکردم کشورهای عضو ناتو و حکام ممالک مورد حمایتشان جنایات ضدبشری زیادی را درلوای به اصطلاح حقوق بشری مرتکب شده اند لذا رطب خورد منع رطب کی کند
    • ناشناس IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۶
      1 0
      حیف این همه سن و سال که جنایت ها را هم به بد و خوب تقسیم می کند،اگر ناتو جنایت کرد دلیل بر تطهیر روسیه نیست و اگر روسها جنایت می کنند دلیل بر تطهیر ناتو نیست.جنایت توسط هر کسی و به هر شکلی در حق هر ملت و انسانی محکوم است می خواهد به نام اسلام ،مسیح،یهود باشد،حقوق بشر باشد،خدا باشد یا هر چیز دیگری.انسان آزاد و مختار،هر کس این رکن را نقض کرد،جنایت کار است و تفاوتی نمی کند که چه نامی و چه توجیهی برای آن بیاورد.