همشهری آنلاین: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی روز پنجشنبه 2 آبان در دیدار مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق و رئیس حزب دمکرات کردستان عراق، امنیت آینده عراق را در گرو حفظ یکپارچگی و وحدت تمام گروه‌های عراق دانست.

رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام تاکید کرد: حضور اشغالگران در منطقه مسایل بسیار خطرناکی ایجاد کرده است که همه دولت‌ها و مردم منطقه از آن رنج می‌برند.

به گزارش ایسنا، رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به موافقت‌نامه عراق گفت: در هر قراردادی باید تضمین امنیت مردم عراق از تمامی جهات از جمله اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را در برگرفته و اشغالگران نباید به بهای تضمین امنیت خود، امنیت دیگران و ملت عراق را به مخاطره بیندازند.

بارزانی، رییس منطقه کردستان عراق نیز در این دیدار با تشریح آخرین تحولات عراق و چالش‌های فراروی این کشور به اقدامات انجام شده در زمینه‌های مختلف کشاورزی و اقتصادی منطقه کردستان اشاره کرد و از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به امنیت، توسعه و پیشرفت عراق قدردانی کرد.

رییس حزب دمکرات عراق با تاکید بر ضرورت حاکمیت قانون اساسی، تصویب هر گونه توافقنامه از جمله موافقت‌نامه امنیتی عراق را منوط به نظر دولت، مراجع و مجلس این کشور دانست.

در پایان، رییس مجمع تشخیص مصحلت نظام با اشاره به سابقه طولانی مبارزاتی حاکمان فعلی عراق، مبنا قراردادن قانون اساسی برای حل مشکلات، حفظ همبستگی و رفع اختلافات داخلی عراق را مثبت ارزیابی کرد و توسعه روابط اقتصادی با کشور همسایه را در رفع مشکلات اقتصادی مردم عراق ضروری دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی برای گسترش ثبات و امنیت و حفظ وحدت و یکپارچگی در کشور عراق کوتاهی نخواهد کرد.

کد خبر 66521

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز