یکی از مدیران ارشد بندر ماریوپل که دیروز از این شهر محاصره‌شده گریخته، می‌گوید که بخش اعظم شهر به‌طور کامل ویران شده، اما منطقه بندر تا حد زیادی دست نخورده باقی‌مانده است.

ایرینا ورشچوک

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی، این مرد که به دلیل نگرانی‌های ایمنی نمی‌خواهد به طور عمومی خود را معرفی کند، گفت که ۶ کشتی با پرچم خارجی از زمان شروع جنگ در بندر محبوس شده‌اند، اما «بر خلاف بقیه شهر، قسمت بندرگاه نسبتا سالم مانده است.»

ماریوپل بزرگترین بندر در دریای آزوف و یکی از بزرگ‌ترین بنادر اوکراین برای صادرات محصولات کشاورزی است. تصرف آن از نظر استراتژیک برای روسیه بسیار مهم خواهد بود.

کرملین همواره هدف قرار دادن زیرساخت‌ها و ساختمان‌های غیرنظامی مانند مدارس، بیمارستان‌ها و خانه‌های ماریوپول را رد کرده است که بسیاری از آنها با تعداد زیادی تلفات تخریب شده‌اند.

اما این واقعیت که منطقه بندر نسبتا آسیب ندیده، ممکن است نشانه‌ای باشد که روسیه به اهمیت استراتژیک آن اهمیت می‌دهد و عمداً از هدف قرار دادن خود بندر خودداری کرده است.

از سوی دیگر ایرینا ورشچوک، معاون نخست‌وزیر اوکراین می‌گوید که با ۹ «کریدور بشردوستانه» برای تخلیه غیرنظامیان گرفتار در شهرها و شهرهای اوکراین موافقت شده است.

اما با این حال او در یک پست فیسبوکی می گوید که عبور امن از ماریوپل با روسیه توافق نشده است.

او در این خصوص گفت که امیدوار است افرادی که مایل به ترک شهر هستند بتوانند خود را به بردیانسک برسانند؛ جایی که کمک‌های بشردوستانه مانند دارو در انتظارشان است.

او افزود: «۲۴ دستگاه اتوبوس برای جابجایی مردم در حالت آماده‌باش قرار دارند.»

برخی از تلاش‌های قبلی برای تخلیه مردم از ماریوپل پس از اینکه نیروهای روسیه به بمباران این شهر بندری اوکراین با وجود آتش‌بس موقت ادامه دادند، با شکست مواجه شد.

کد خبر 665833

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha