کمتر کسی می‌تواند مانند زنده‌یاد «مرتضی احمدی» از خاطرات زندگی در تهران قدیم با همه جزئیات تعریف کند.کافی است پای صحبت‌های ثبت شده از او بنشینید تا سفر کنید به پایتخت دهه ۴۰ و۵۰. این هنرمند نام آشنا درباره پایتخت عریض و طویل با خیابان پر ترافیک و آسمان خراش‌های بدقواره‌اش هم نظرات متفاوتی داشت.

مرتضی احمدی

به گزارش همشهری آنلاین، زنده‌یاد مرتضی احمدی درباره تهران این روزها می‌گفت: «شورای شهر من را دعوت کردند. آنجا گفتم یه زمانی ما سر پشت‌بام می‌خوابیدیم تابستان‌ها. ستاره‌ها انگار روی سینه‌مان بودند این‌قدر که هوا صاف و سالم و تمیز بود. آن وقت انتخاب می‌کردیم کدام ستاره مال کی باشد. کل‌کل می‌کردیم، دعوامان هم می‌شد هر شب. ولی الان مردم ستاره نمی‌بینند.

این آفتاب تهران است؟ رنگ ندارد که. آنقدر دود جلو تابش خورشید را گرفته که نور نمی‌رسد به ما. توی یک روستا اگر توانستی یک روز توی آفتاب بایستی! تنتان می‌سوزد؛ ولی در تهران از این خبرها نیست.  چه اتفاقی بیفتد؟ هیچ کاریش نمی‌شود کرد.

چند بار به خاطر تهران گریه کردم. حتی در فیلمی که از زندگی من ساختند هم گریه کردم. ما می‌نشستیم کوه‌ها را نگاه می‌کردیم. با این کوه‌ها حرف می‌زدیم، ولی حالا دیگر کوه‌ها را نمی‌بینیم. کوه‌های شمیران کوه‌های غرور ماست، شناسنامه ماست، هویت ماست. چرا نمی‌بینیمشان؟»

کد خبر 666058

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha