حسن کافی گفت: مرحوم شیخ کافی در منبر و برخورد با مردم بسیار اهل تواضع و فروتنی بود، با اینکه پای منبری‌اش بسیار بودند اما هرگز با شلوغ بودن منبرهایش مغرور نشد.

حسن کافی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، یکی از مشهورترین چهره‌های منبری در دهه‌های اخیر شیخ احمد کافی بود. استقبال گسترده مردم از جلسات سخنرانی مرحوم کافی و مراسم دعای کمیل و ندبه، باعث شد که وی ساخت مهدیه را پیشنهاد کند. او با فروش منزل خود و کمک چهار تن از بازاریان خوشنام تهران و نیز عده‌ی بسیاری مردم، در سال ۱۳۴۸ قطعه زمین چهار هزار متری در خیابان ولی عصر تهران، با نام مهدیه خریداری کرد که ساختمان اولیه آن پانزده هزار نفر را در خود جای می‌داد. برای شناخت بیشتر از زندگی این منبری شهیر با حسن کافی برادر آن مرحوم به گفتگو نشستیم که حاصل آن را در ادامه می‌خوانید:

از دوران کودکی شیخ احمد کافی بفرمائید و اینکه چگونه وارد حوزه علمیه شدند؟

حاج شیخ احمد کافی خطیب و واعظ شهیری بود که سال ۱۳۱۵ در مشهد و در خانواده‌ای مذهبی متولد شد، جد او آیت الله حاج شیخ احمد کافی از علمای معروف یزد و اصالتاً یزدی محسوب می‌شد که بعد از عنایت حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) و شفا یافتن چشم‌هایش در مشهد ساکن و به امر تبلیغ مشغول می‌شود.

مرحوم کافی استعداد خوبی داشت و توانست تا سن ۷ سالگی نزد پدر بزرگ درس قرآن و جامع المقدمات را فرا بگیرد؛ پدربزرگمان وقتی دید حاج احمد صدای دلنشین و گیرایی دارد به او اشعاری آموخت تا در مجالس روضه خوانی شرکت کرده و آن ابیات را بخواند.

او برای تحصیل و گذراندن علوم حوزوی در سن ۱۰ سالگی وارد مدرسه علمیه نواب مشهد شد و بعد از فراگیری علوم پایه به نجف اشرف هجرت کرد تا مدارج بالاتر حوزوی را در مدرسه طیب و تحت اشراف اساتیدی چون حضرات آیات خویی، سید اسدالله مدنی تبریزی و حسین راستی کاشانی کسب کند که شهید آیت الله مدنی از مهمترین اساتید آن مرحوم به شمار می‌رفت. آن مرحوم علاوه بر اینکه از محضر آیت الله مدنی کسب علم می‌کرد اهتمام ویژه‌ای به همراهی استاد در پیاده روی شب‌های جمعه نجف تا کربلا داشت تا حدی که از سوی ایشان مأمور خواندن دعای کمیل در صحن امام حسین (ع) و دعای ندبه در مدرسه طیب می‌شود.

بعد از اینکه شیخ کافی به ایران می‌آید تحصیلات حوزوی خود را در شهر مقدس قم ادامه می‌دهد و برای بهره بردن از سیرت پاک و وارستگی مرحوم آیت الله یزدی درس اخلاق را در محضر ایشان فرا می‌گیرد.

دلیل عزیمت مرحوم کافی به تهران و شکل‌گیری مهدیه چه بود؟

سال ۴۲ بود که به خاطر درخواست‌های مکرر مردم، به تهران عزیمت می‌کند تا فعالیت‌های تبلیغی، اجتماعی، فرهنگی و تربیتی خود را در این شهر انجام دهد. مرحوم شیخ کافی در منبر و برخورد با مردم بسیار اهل تواضع و فروتنی بود، با اینکه پای منبری‌اش بسیار بودند اما هرگز به شلوغ بودن منبرهایش مغرور نشد.

استقبال گسترده مردم از جلسات سخنرانی مرحوم کافی و مراسم دعای کمیل و ندبه، باعث شد که وی ساخت مهدیه در تهران را پیشنهاد دهد. او با فروش منزل خود و کمک چهار تن از بازاریان خوشنام تهران و نیز عده بسیاری از مردم، در سال ۱۳۴۸ قطعه زمین ۴ هزار متری در خیابان ولی عصر تهران، با نام مهدیه را خریداری کرد اما با این وجود در جلسه دعای ندبه انبوه بسیاری از مردم در خیابان‌ها می‌نشستند تا دعای ندبه را قرائت کنند. این جمعیت و حضور مردم در مهدیه برای رژیم پهلوی و ساواک بسیار وحشت‌آور بود از این رو همیشه مراسم‌های مهدیه کنترل می‌شد.

 ماجرای جالب منبری که کاباره بزرگ کرج را برای همیشه تعطیل کرد | منبر رفتن شیخ در ساعت سه و نیم شب | سیلی خوردن کافی از رئیس کلانتری

راز موفقیت منبرهای مرحوم کافی و تأثیر آن بر روی مردم چه بود؟

دلیل پر رنگ بودن منبرها و راز موفقیت ایشان این بود که به آنچه می‌گفت و اعتقاد داشت عمل می‌کرد. به زبان مردم صحبت می‌کرد و از بیان اصطلاحات طلبگی پرهیز داشت برای همین همگان از کارگر، بازاری، زن خانه دار، تحصیل کرده گرفته تا مردم بی سواد همه و همه منبرهای او را دوست می‌داشتند. او اگر به جوانان می‌گفت احترام والدین خود را نگاه دارید ابتدا خودش این کار را انجام می‌داد؛ نصیحت و کنایه اش به فعل بود. در کارهایش اخلاص داشت با اینکه از شهرت بسیاری برخوردار بود اما هر کجا حاج احمد را دعوت می‌کردند ایشان می‌پذیرفت حتی اگر این دعوت از یک روستای دور افتاده باشد.

آیت الله ناصری اصفهانی خاطره‌ای نقل می‌کنند که در نجف با مرحوم کافی دوست بودم و دیرتر از ایشان به ایران برگشتم وقتی برگشتم دیدم آقای کافی در اوج شهرت و منبر است و زمانی که وارد اصفهان شدم، آقای کافی هم در اصفهان بود، مردم دولت آباد به من گفتند؛ شما از دوستی خودتان استفاده کنید و از ایشان درخواست کنید منبری هم در این دیار داشته باشد، من به اصفهان رفتم و از ایشان دعوت کردم و وی به من گفت: آخرین منبر من ساعت دو و نیم شب تمام می‌شود تا دولت آباد چقدر راه است؟ گفتم: حدود چهل دقیقه گفت: من ساعت سه و نیم نیمه شب می‌آیم و منبر می‌روم! آیت الله ناصری می‌فرمود: من با تعجب و بهت زده گفتم کسی آن موقع شب نمی‌آید و بالاخره بنا شد ایشان ساعت موعود به دولت آباد تشریف بیاورد و منبر برود، من شب جمعه دل‌شوره داشتم که نکند کسی نیاید و آبروریزی شود ساعت ۱۱ شب به مسجد جامع رفتم و دیدم مسجد و خیابان جلوی مسجد جامع پر است و در نهایت مرحوم کافی ساعت سه و نیم منبر رفت و تا اذان صبح ادامه داد و سه شب این منبر برگزار شد؛ کافی تب و عشق منبر داشت گویا می‌دانست فرصت او کوتاه است و وظیفه‌اش هم منبر است.

همچنین خاطره دیگری که هست مربوط به کاباره کرج می‌شود، یک جوانی در کرج زمینی ۷ هزار متری داشت که در آن کاباره تأسیس کرده بود و مرد و زن در آنجا به صورت مختلط مشغول خوردن مشروبات می‌شدند تا حدی که رسوایی عجیبی در کرج به بار آورده بود. از قضا شیخ کافی به مدت ده روز در کرج مراسم داشت و یک روز در مسیر برگشت متوجه این کاباره می‌شود و می‌خواهد صاحب آن را ببیند از این رو واسطه‌ای را نزدش می‌فرستد و قراری برای فردا می‌گذارد.

فردای همان روز صاحب کاباره در منزلی که قرار ملاقات گذاشته شده بود حاضر می‌شود بعد از کمی شوخی و صحبت کردن حاج احمد آقا از آن فرد می‌پرسد فلانی روزی چقدر از کاباره درآمد داری؟ می‌گوید خدا می‌رساند، روزی ۸ هزار تومان در می‌آید. کافی گفت: کاباره و عرق و شراب، خدا می‌رساند!؟؛ بحث به همین شیوه ادامه می‌یابد تا برادرم دیگر می‌فهمد که این سخنان اثری بر آن جوان ندارد از این رو در پیشگاه خداوند متعال تمنا می‌کند تا بر کلامش اثر و نفوذ عنایت فرماید بعد آن بود که می‌بیند صاحب کاباره سر به دیوار می‌کوبد و می‌گوید من ۷۰ هزار بدهی به یکی از رباخواران کرج دارم زیرا هر آنچه در روز در می‌آورم سر میز قمار از دست می‌دهم برای همین همیشه بدهکار هستم؛ بنابراین اگر شما بتوانید بدهکاری مرا پرداخت کنید این کاباره را می‌بندم. شیخ هم این شرط را قبول می‌کند.

 ماجرای جالب منبری که کاباره بزرگ کرج را برای همیشه تعطیل کرد | منبر رفتن شیخ در ساعت سه و نیم شب | سیلی خوردن کافی از رئیس کلانتری

شیخ احمد همان شب برای اینکه صاحب کاباره پشیمان نشود او را به همراه خود به یکی از منبرهای کرج می‌برد و در همان جلسه مشکل مالی را مطرح می‌کند و پول در منبر جور و کاباره برای همیشه بسته می‌شود.

چقدر از مخاطبان مرحوم کافی جوانان بودند؟

مضامین منبرهای مرحوم شیخ کافی بیشتر آیات و روایات بود و بیش از ۸۰ درصد پامنبری‌های آن مرحوم را جوانان تشکیل می‌دادند؛ حتی امروز پس از ۴۳ سال از درگذشت ایشان اگر کسی سخنرانی‌های ایشان را گوش فرا دهد خواهد دید که چقدر صحبت‌های ایشان به روز است. در آن دوران نوارهای کاستی که از سخنرانی مرحوم حاج احمد ضبط می‌شد را جوانان گوش می‌دادند؛ او در دل مردم جای داشت.

آن مرحوم در جذب جوانان بسیار موفق بودند تا حدی که امام خمینی در نامه‌ای از ایشان بابت برپایی منبرها و جذب جوانان تشکر می‌کنند و همچنین اجازه دریافت وجوهات به آن مرحوم می‌دهند؛ حتی امام موسی صدر نیز با اینکه در لبنان بودند اما نسبت به اخوی بنده شناخت داشتند و زمانی که باخبر می‌شوند مرحوم کافی به لبنان آمده برای استقبالش به فرودگاه می‌روند و می‌گویند شما در جذب جوانان موفق بودید. ایشان شهر به شهر برای سخنرانی می‌رفت و مورد استقبال همگان قرار می‌گرفت.

آیا منبرهای مرحوم کافی در پیروزی انقلاب اسلامی تأثیری داشت؟

مرحوم اخوی انقلاب را درک نکرد، اما علاقه شدیدی به امام داشت و همواره به نظام شاهنشاهی اعتراض می‌کرد. زمانی که بردن نام امام جرم بود ایشان در مقابل ۵۰ هزار جمعیت که در دعای ندبه اردیبهشت ۵۷ مصادف با شهادت حضرت زهرا (س) شرکت کرده بودند ایستاد و گفت «حضرت امام خمینی در کنار قبر جدت، از حضرت بخواه که مولای ما کی می‌آید»؛ آن مرحوم ارادت خاصی به امام و مراجع تقلید داشت و در آن فشار و خفقان پشت تریبون مهدیه اسم آیت الله خمینی را با عنوان امام به زبان آورد. برای همین قضیه دو ماه زندان شد.

مراسم‌های نیمه شعبان و چراغانی مهدیه زبان زد بود اما چون حضرت امام در تیرماه ۱۳۵۷ وقتی مشاهده کردند اعتراضات عمومی شهرهای مختلف و برخی روستاها را نیز فراگرفته و شعله‌های انقلاب در حال گسترش است، طی پیامی فرمان تحریم چراغانی نیمه شعبان را صادر کردند از این رو مرحوم کافی نیز اعلام کرد امسال مهدیه جشن و چراغانی ندارد.

همین شد که از طرف رژیم به حاج احمد آقا فشار آوردند تا امسال جشن بگیرد. تا حدی که ازغندی رئیس کلانتری ۱۲ به مهدیه آمد و به مرحوم کافی گفت باید امسال جشن بگیرید. ایشان هم پاسخ می‌دهد ما امسال بودجه نداریم و نمی‌توانیم جشن بگیریم. ازغندی می‌گوید که هر چقدر بودجه بخواهید ما تأمین می‌کنیم. نهایتاً حاج کافی می‌گوید که مرجع تقلید ما فرموده که امسال جشن نگیرید. به محض اینکه حاج کافی این جمله را می‌گوید ازغندی به صورت حاج کافی سیلی می‌زند و ناسزا می‌گوید و می‌گوید یا مهدیه را چراغانی کن، یا ما خودمان چراغانی کنیم و یا از تهران به مشهد برو؛ مرحوم حاج کافی سومین شرط را می‌پذیرد و به سمت مشهد حرکت می‌کند که در مسیر رفت تصادفی رخ می‌دهد و ایشان دار فانی را وداع می‌گوید.

کد خبر 666647

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 50
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 59
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    85 25
    خدا رحمتش کنه
  • نعمت الله کیانپوری کافی مرد بزرگی بود IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    59 22
    ای کاش مرحوم حاج کافی زنده بود
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    53 21
    مرحوم کاشی هرجا که می رفت تعطیل می شد خدا رحمتش کنه انسان پاک و شریف بود
  • باقی IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    46 21
    ایکاش زنده بودوثمرات تاسیس مهدیه رامیدیدروحش شادویادش گرامی
  • م. ه IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    37 14
    روحش شاد ویادش گرامی باد..... ولی دانه فلفل سیاه وخال محرویان سیاه هر دو جان سوز است اما این کجا و آون کجا
  • حسبی IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    66 12
    روحش شاد و یادش گرامی
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    29 14
    خداوند رحمتشان کند جزو ريشه های انقلاب بود.
  • عشرت IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    25 9
    خدارحمتش کنه
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    36 9
    آنچه از دل برآید... بر دل نشیند
  • فداحسین IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    27 10
    خدا رحمتت کند شیخ بزرگ حاج احمد کافی با نوای گرمت وبا نوارهای کاست ان موقع بزرگ شدیم چه واعظی الان میتواند جای شما توقلب مردم بشیند
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    33 11
    باسلام وصلوات خدا حاج احمد کافی را رحمت کنه من بچه بودم یادم هست اون زمان پدرم از پیش نماز مسجد اون زمان شنیده بود تصادف ساخته گی بوده حاج کافی به فیض شهادت نایل شده
  • کریمی IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    36 10
    عالی بود خدا رحمتش کنه من سخنانش را دوست دارم
    • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      4 7
      سلام.روحش شاد.دقیقا.ایشان را به شهادت رسوندند
  • عبدالله IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    24 11
    خداوند متعال شهید احمد کافی را رحمت فرماید و انشاءالله عاقبت همه ما را ختم بخیر و شهادت بگرداند. الهی آمین
  • سلام IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    23 11
    پدر من عاشق حضرت کافی هستند و هنوز بعضی مواقع در ماشین سخنرانی هایشان را گوش می‌دهند.
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    30 8
    خدارحمتش کنه،خدادوستش داشت که رفت واین روزگارانرا ندیدروزگاری که دین فروشی،ریا،تظاهر میکنند،بنام دین سرکارمیان ومشغول دزدی وچپاول میشن،نکبت زادههای بی خاصیت،بیسوادوطماعشونو با پول ملت به امریکاوکانادا میفرستن تالاکچری بچرندونشخوارکنند
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    45 10
    خدا رحمت کنه شیخ کافی را با آن صدای زیبا وبیان دل انگیزش ما هیچوقت بیانات آن مرحوم را فراموش نمی‌کنیم چقدر قشنگ وجذاب صحبت می‌کرد روزه هایش چقدر دلگیر بود وخاطب را جذب میکرد
  • صالح IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    27 11
    روح شاد و با اولیاء الله محشور شود
  • رضا IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    26 12
    شیخ حاج آقا احمد کافی روحانی که بی نظیر بود و در دوره خودش خیل عظیمی از جوانان پا منبری و مریدش را واقعا دیندار کرد خداوند ایشانرا در بهشت برین مهمان ارباب بی کفنش نماید.
  • محمد IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    21 11
    حاج کافی برا خدا کار میکرد روحانی های الان اول نرخ تعیین میکنند برای پول منبر میرن
  • احد IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    33 10
    در دوران ایشان نوجوان بودم و دارای شوق و شور ، واقعا منبرش عالی و تاثیر گذار بود . سخنی شیوا ، صوتی زیبا و بیانی خوش داشتند . روحش شاد
  • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    26 6
    خدارحمتش کنه کاش زنده بودهنوزم سخنرانیهاش آدمموروشن وراهنمایی وبخدا نزدیک میکنه.
  • محمد حسین پور IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    21 5
    باسلام واحترام مهمترین حسن ایشان محبوبیت وبرابری ظاهروباطن واعتباری که درگفتار وعملکرد ایشان بودکه موفقیت داشت وباهمین اعتبارکمک طلبیدوانقلاب ودگرگونی درقلب صاحب کاباره ایجادکرد خداکنه الگودرعملکرد ماهم باشه
  • کریمی IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    24 13
    ایشان توسط رژیم شاه به شهادت رسیدند خدا اورا باانبیا محشور کند کسیکه اولین مؤسس مهدیه در زمین بود
  • علی افشار IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    20 9
    من قسمت شد در نوجوانی یکبار در پای منبرش بودم فکر و ذکر ش آموزه های دینی بود حرف و عمل و ساده زیستی مردم داری دوراز تبعیض .اون خدا بیامرز کجا بعضی روحانیون امروزی کجا پای منبر را نگاه کن متوجه میشی
  • بنده خدا IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
    21 9
    کارش شایسته و عالی بود .حاج کافی روحش شاد و یادش را گرامی و پاس می داریم
  • ستاره IR ۰۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    6 5
    پیشنهاد سفر مشهد رو به ایشان دادن، شاید خود حکومت توی اون تصادف دست داشتن!!🤔 روحشون شاد
  • IR ۰۵:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    8 4
    روحشان شاد زیرا چنین مروانی که همیشه مردِ میدانند و فقط راهشان وکارشان ورفتارشان خدایی است نادرند! روحشان شاد یادشان گرامی ونامشان جاویدان باد!
  • IR ۰۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    5 3
    همنشین رسول الله صلوات الله علیه باشد ان شاء الله . جای همچون انسانهای پاکی و با خلوص نیتی چقدر خالی است
  • IR ۰۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    6 3
    دیندارواقعی بود خدارحمتش کنه
  • علیرضا قنبری IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    10 2
    من زیر ۱۵ سن داشتم ولی از نوارهای سخنرانی کافی لذت می بردم.
  • جواد IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    6 2
    روحشون شاد خوشا به حالشون که عمر با برکتشون را در راه ترویج مکتب اهلبیت سپری کردند
  • محمد IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    5 3
    خدا رحمتشون کند و مقامشان عالیست متعالی گردد جزو یاران مهدی علیه السلام هستند
  • دوستدار انسانیت IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    4 2
    یاد قصه ی انار بخیر ،،، چقدر زیبا و دلنشین
  • سيدمهدي محمدی IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    7 3
    خدا رحمت کند مرحوم شیخ را هرچی بود حقیقی بود نه واقعی
  • سرباز ولایت IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    10 6
    زمان شاه ملعون ،نوارهای کاست مرحوم کافی همه جا بود ،ما هم تعداد زیادی از روضه خوانی های کافی در منزلمان بود و گوش می دادیم دعاهای ندبه وضجه هایی که از فراغ امام زمان می زد اشک همه رو در می آورد از ترس ماموران ساواک که ممنوع کرده بودن نوارهای مرحوم کافی رو ،در جایی از منزل قایم کرده بودیم .هنوز بعد از چهار دهه نوارهای کافی مورد استفاده هست .خدا رحمتش کنه .نور به قبرش بباره .
  • طهماسب IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    8 3
    خداوند رحمتش کنه این استاد گرانقدر وعارف بالله چقدر بامعنویت بود انسان بی بدیل وکن نظیری بودند واقعا
  • رحمان IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    3 2
    خداوند روحش را شاد کند خیلی مرد شریفی بود من خیلی از کاسته سخنرانی هایش گوش دادم این مرد بزرگ مثل آخوندهای الان نبود واقعا خیلی فرق داشت
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    7 2
    باسلام من هم خیلی سخنرانی های ایشان رادوست دارم ویک نکته وسوال که چرا ایشان انقلاب را درک نکردودر جمهوری اسلامی نامی از ایشان برده نمی شودبااینکه در ترویج دین ومظاهر اسلامی تلاش بسیارکردند؟
  • علی IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    6 2
    هر کسی برای امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف کار بکند، برای همیشه زنده می ماند شهد شیرین با امام زمان عج بودن گوارای وجودت
  • افشین IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    5 5
    تقادف کجا بود توسط ساواک کُشتنش توی مسیر
  • ناشناس IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    6 3
    شاید تصادفشون ساختگی بود و ایشون و شهیدش کردن
  • عشق علی IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    5 4
    من ۳۱سال دارم نزدیک به ۱۸سال هست که سخنرانی های حاج آقا کافی رو گوش میدم و کلیه داستان هایش رو حفظ هستم وبه همه دوستام تبلیغ میکنم هر پنج شنبه صلوت میفرستم هرچقدر رحمت بگم کمه روحش شاد یادش گرامی
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    3 2
    روحش شاد و یادش گرامی
  • JP ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    2 5
    خدا رحمتشآن کنه ایکاش امروز بودند پناهگاهی برای رعیت بودند
  • محسن IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    2 3
    اما درمورد شهیدحاج احمدکافی اینکه ساواک شهیدش، کرد ومتاسفانه نتونست انقلاب رادرک کنه وجالبتراینکه درروز جمعه شهید شد
  • یاعلی IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    6 5
    روحت شاد شیخ احمدکافی،یادم هست،که پدرمرحومم،چندتا ازنوارهای سخنرانی ایشان را داشت،زمانی که تصادف پیش آمد پدرم درمشهدبود،میگفت تشییع جنازه عظیمی تومشهدبود.سخنرانی معروف وی،درمورد ظهوراقایمان ومولایمان صاحب العصروزمان( عج) می‌گفت: آقاجان بچه هامون جوان شدند،جوانهامون پیرشدند،بعضی پیرمردهامون از دنیا رفتند وشما نیامدید.ناله میزدومیگفت: آقا جان این دشمنان به ما می‌گویند شما آقا ندارید،آقاجان،آقاجان،آقاجان،آقاجان،
  • محمد. حاجی محمودی DE ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    2 1
    سلام‌ من بعداز ۱۳۵۰ پای منبر ایشان بودم و کاست نوارهای ضبط صوت که خودم در مسجد الهادی خیابان مالک اشتر تهران ضبط کردم را دارم
  • 4549732997 IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
    2 1
    خدایا من به اندازه جانم شیخ بزرگ را دوست داشتم و اون صدای حنین و بسیار تاثیر گزارش ودلنشینش را باعشق گوش میدهم روحش در اعلی علیین درجه اش بالاست این شهید انشاالله متعالی باشد روحش در جوار انبیا الهی
  • حمیدرضا IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    4 3
    خداوندمتعال رحمت کندحاج شیخ احمدکافی را،روحش شادیادش گرامی.مردان خداهرگز نمیرند،مرده آن است که نامش به نکویی نبرند.من کوچک بودکه شهادت شیخ احمدکافی راشنیدم که باخودروخوددرمسیرتهران به مشهدبوده که توسط ساواک باتصادف ساختگی وعمدی این مردبزرگ به شهادت رسید.لعنت بررژیم ستمشاهی پهلوی وخانواده او.مرگ برامریکا ومرگ براسرائیل.