همشهری آنلاین: شهردار تهران گفت: زباله 150 میلیارد تومان به شهرداری هزینه تحمیل می‌کند که می توان در یک دوره 2 ساله این رقم را به صفر رساند و 150 میلیارد تومان را برای تهران هزینه کرد.

به گزارش خبرنگار سما، محمدباقر قالیباف در مراسم افتتاح رسمی مجموعه بازیافت آرادکوه با بیان این مطلب اظهار داشت : امروز برای من روز افتخار است. سال 85 در دانشگاه تهران وقتی در ارتباط با موضوع زمین پاک صحبت داشتم و گفتم در کهریزک مجموعه دفن زباله را به پارک تبدیل می کنیم این باور وجود نداشت ، اما امروز این اتفاق افتاد و صادقانه بگویم که من کمترین نقش را در این ماجرا داشتم.

وی با بیان این که این فعالیت می تواند به عنوان الگو در دیگر موارد مانند ترافیک تهران نیز مطرح باشد اظهار داشت : ترافیک تهران با یک طرح منظم و مشخص ظرف مدت 4 سال قابل حل است. البته به معنای آن نیست که به طور کامل برطرف شود بلکه قابل قبول و قابل تحمل می شود.

شهردار تهران با اشاره به مساله اقتصادی به وجود آمده در دنیا اظهار داشت : امروز با این واقعیت در دنیا روبرو هستیم که چه بخواهیم و چه نخواهیم بحران اقتصادی بر کشور ما نیز تاثیر می گذارد ، و این تاثیر ممکن است منفی یا مثبت باشد.

وی ادامه داد: ما کشوری تولید کننده هستیم که بیش از 60 درصد درآمد کشورمان به نفت وابسته است. هر آدم عاقلی می داند فروش 130 دلاری هر بشکه نفت با فروش  50 دلار در هر بشکه ، در اقتصاد کشور اثر می گذارد . بگذریم از اینکه هنوز  نتوانسته ایم جواب این سوال را بدهیم که روزی که قیمت هر بشکه نفت 12 دلار شد چه اتفاقی افتاد و وقتی به 130 دلار رسید چه اتفاقی. حال آنکه مشکلات اقتصادی همچنان بر جای خود باقی است.

قالیباف افزود: با این تغییر قیمت وقتی تغییری در اقتصاد به وجود نیاید ، یعنی جایی مشکلی جدی در سیستم وجود دارد و اگر ذره ای منطقی به موضوع نگاه کنیم قطعا متوجه می‌شویم کاهش قیمت نفت تاثیر زیانباری برای اقتصاد کشور خواهد داشت .

شهردار پایتخت با اشاره به اینکه این نوعی تهدید است که می تواند به فرصت تبدیل شود گفت : این تهدید به شرطی به فرصت استثنایی تبدیل می شود که برایش تدبیر و مدیریت کرده و متمرکز شویم و صادرات غیر نفتی را افزایش داده و هزینه ها را کاهش دهییم و هزینه اضافی بر کشور و مردم تحمیل نکنیم.

وی ادامه  داد: باید تلاش کرد سرمایه گذاری داخلی و خارجی را برای مجموع تولید کشور جذب کرده و پیش رویم و از ظرفیت هایی که در داخل و خارج از کشور و ایرانیان مقیم دیگر کشورها داریم استفاده کنیم که ظرفیت برخی از آنها بلااستفاده مانده است.

وی در ادامه با بیان اینکه از موضوعات جدی و اساسی ما نیست که در مورد وضع اقتصادی دنیا ، بحث کرده و اظهار کنیم در دنیا اینگونه شده و برای کشور ما خوب است یا بد و ما خوشحال شویم یا ناراحت ، گفت:ما باید بدانیم با وابستگی به نفت ، با کاهش قیمت آن دچار بحران می شویم اگر برایش تدبیر نکنیم که با تدبیر به فرصت تبدیل می شود.

قالبیاف ادامه داد: گذشته ما نشان می دهد وقتی نفت ارزان و یا گران شده از آن فرصت استفاده نکرده ایم و همیشه صدمات آن را  خورده ایم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: 17 ، 18 ماه قبل در جلسه علنی شورای شهر به رئیس شورا گفتم به دور از هر شایعه و حرفی برای بازیافت تصمیم بگیریم.

وی افزود: ما در شهرداری تهران نباید هزینه اضافه کنیم ، همانطور که در کل کشور نباید این کار را انجام دهیم.

قالیباف با اشاره به دیدارش با شهردار شهر سئول خاطرنشان کرد: درآمد این شهرداری فقط از محل عوارض 20 میلیارد دلار در سال است که با بودجه ما قابل قیاس نیست . آیا شهر تهران قادر نیست در سال 20 میلیارد دلار درآمد ایجاد کند ؟ به اعتقاد من تهران چنین ظرفیتی را داراست و با همکاری های خوبی که تا به حال انجام شده بودجه ما رشد کرده است.

وی افزود: درست است که پول ما را مردم می دهند اما وقتی رکود اقتصادی حاکم باشد با کاهش بودجه مواجه می شویم.

وی به بحث هزینه هایی که زباله ها ایجاد می کنند اشاره کرد و گفت : در بعضی از شهرهای دنیا تولید زباله به این صورت شکل نمی گیرد که حتی بخواهند آن را جمع آوری کنند مانند توکیو که نه ماشین مکانیزه نظافت در شهر دیده می شد و نه ذره ای زباله در سطح شهر و ما با این کلان شهرهای دنیا خیلی فاصله داریم .

وی ادامه داد: اگر می خواهیم به عنوان الگویی در بین کشورهای اسلامی مطرح باشیم باید خیلی بیش از این بدویم و تلاش کنیم  البته باید با اندیشه کار کنیم و با ذهن و فکر پیش برویم.

شهردار تهران با بیان اینکه شرایط اقتصادی پیش رو نوعی فرصت است اظهار کرد: ما به شدت باید هزینه ها را کاهش دهیم و در آینده شهرداری تهران را با 3 تا 4 هزار نفر و ساختمان کوچک اداره کرده و بقیه را به دست بخش خصوصی بسپاریم و به شهر بهترین خدمات را ارایه کرده و کیفیت زندگی مردم را با ابعاد مادی و معنوی اش بالا ببریم.

وی همچنین گفت: بحث بازیافت زباله را از 70 تن به 670 تن رساندیم و باید آن را به حدود هزار و 100 تن برسانیم و این فاصله 30 تا 40 درصدی را با تلاش پر کنیم.

دکتر قالیباف در ادامه به 60 هکتار زمین پیش بینی شده در این منطقه برای اختصاص دادن به صنایع مربوط به بازیافت اشاره کرد و گفت: صنایع و بخش خصوصی که در این زمینه فعالیت می کنند، می توانند به شهرداری مراجعه کرده و برای فعالیت اعلام آمادگی کنند.

شهردار تهران همچنین با اشاره به قولی که به مردم منطقه کهریزک در مورد حل مشکلشان داده بود اظهار کرد: باید به حل مساله تردد خودروها در این منطقه کمک کنیم و در مورد حمل ونقل و دسترسی های جاده ای نیز اقداماتی انجام دهیم تا مردم کهریزک دیگر دچار مشکل نباشند.

وی به بحث زباله به عنوان دغدغه ای در شهرهای شمال کشور اشاره کرد و تاکید کرد: قبول دارم که بخشی از زباله های شهرهای شمالی را شهروندان تهرانی در آن مناطق تولید می کنند اما شهرداری تهران آمادگی دارد برای همه شهرهایی که با بحران زباله روبرو هستند طی زمانبندی 6 تا 8 ماهه با نگاهی صرفا زیست محیطی و نه اقتصادی در جمع‌آوری و بازیافت زباله یاریشان کنیم.

کد خبر 66779

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز