سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۳:۲۰
۰ نفر

به مناسبت هفته محیط زیست دهها پروژه ترافیکی با هدف بهسازی محیط زیست شهری طی مراسمی با حضور محمد باقر قالیباف _ شهردار تهران مورد بهره برداری قرار می گیرند.


در جریان این مراسم نمونه هایی از اتوبوسها، مینی بوس ها و خودروهای ون تحت پوشش شرکت واحد اتوبوسرانی به همراه نمونه هایی از تاکسی های گازسوز جدید وارد ناوگان حمل و نقل عمومی تهران شده و مورد استفاده شهروندان قرار می گیرند. مینی بوس های مورد نظر که شمار آنها به ۴۵۰ دستگاه می رسد دارای استاندارد آلایندگی یورو ۲ می باشند.


در همین زمینه مهرداد تقی زاده _ معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: در جریان این مراسم، پروژه یک ساله پیش بینی آلودگی هوای تهران که برای نخستین بار توسط شرکت کنترل کیفیت هوا در کشور اجرا می شود، آغاز شده و تمامی مراحل قراردادهای خطوط ۶ و ۷ متروی تهران به عنوان پاک ترین و سالم ترین شیوه حمل و نقل و ارسال این قرارداد به شورای اقتصاد، رسماً اعلام خواهد شد.


وی تصریح کرد: آغاز عملیات ساخت هفتمین مرکز معاینه فنی خودرو در جنوب تهران، افتتاح ۲ ایستگاه سیار سنجش آلودگی هوا، ۹ تابلو نشانگر آلودگی هوا و خطوط معاینه فنی موتورسیکلت از دیگر پروژه های ترافیکی با رویکرد زیست محیطی است که امروز انجام می شود.
با آغاز به کار ۲ ایستگاه سیار سنجش آلودگی هوا که استقرار آنها در هر نقطه از شهر امکان پذیر است، شمار این سنجش گرها به ۸ ایستگاه می رسد. همچنین با بهره برداری از ۹ تابلو اطلاع رسانی آلودگی هوا، تعداد این نمایشگرها به ۲۰ تابلو می رسد و به نظر می رسد تهران به لحاظ جغرافیایی، نمایشگرهای بیشتری از این نوع نیاز دارد.


از سوی دیگر محمدهادی حیدرزاده _ مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست با اشاره به این که برای نخستین بار ستاد برگزاری هفته محیط زیست در شهرداری تهران تشکیل شد و مقرر گردید برنامه های معاونت های شهرداری با رویکرد محیط زیست در این هفته به بهره برداری برسد افزود: با آغاز استقرار نظام مدیریت زیست محیطی (ایزو ۱۴۰۰۱) در شهرداری تهران، بدین ترتیب شهرداری تهران به باشگاه کلانشهرهای دارای استاندارد مدیریت زیست محیطی می پیوندد.
وی گفت: نظام مدیریت زیست محیطی در گام نخست از هفت منطقه شامل مناطق ۲و۱۶و۵و۸و۶و۱۰و۱۲ آغاز و به تدریج در سایر مناطق به مورد اجرا درمی آید.


وی با اشاره به این مطلب که این استاندارد هم اکنون در منطقه ۲۲ تهران مستقر است،  افزود: با استقرار کامل نظام مدیریت زیست محیطی در شهرداری، تهران به عنوان نخستین پایتخت و چهل و هفتمین کلانشهر دنیا، صاحب نظام مدیریت زیست محیطی می شود.
در همین زمینه اصغر نصیری _ شهردار منطقه ۲۲تهران گفت: نظام مدیریت محیط زیست شهری هم اکنون در منطقه ۲۲ تهران مستقر است و این استاندارد به منظور بهبود و ارتقاء کیفیت محیط زیست شهری و شاخصه های زیست محیطی در مدیریت شهری اجرا می شود.
وی افزود: با استقرار نظام مدیریت زیست محیطی در شهرداری تهران، شاهد افزایش مقبولیت اجتماعی و بین المللی شهرداری، کاهش حدود ۳۰درصد از هزینه های مدیریت شهری و ارتقاء شرایط محیط زیست شهری خواهیم بود.


نصیری در ادامه تاکید کرد: برای اینکه کلانشهر تهران در مسیر توسعه پایدار قرار گیرد باید عنصر و شاخصه های مدیریت زیست محیطی را در کلیه پروژه های شهری لحاظ کند و خوشبختانه این مهم از چندی پیش در منطقه ۲۲ آغاز شده است به نحوی که امروزه پروژه های عمران شهری در شمال غربی تهران با رعایت این شاخصه مدیریتی و طرح تفصیلی به عنوان سند بالادستی به مورد اجرا درمی آید.
الحاق شهرداری تهران به کنوانسیون محیط زیست شهری کلانشهرها از دیگر مواردی است که در هفته محیط زیست رخ می دهد.
تهران به عنوان پنجاه و دومین کلانشهر دنیا است که همزمان با سالگرد تشکیل این کنوانسیون به آن می پیوندد. حیدرزاده در این باره می گوید: براساس این کنوانسیون، کلانشهرهای عضو موظفند تا سال ۲۰۱۲ میلادی هر سال ۳ اقدام و در مجموع ۲۱ اقدام زیست محیطی  انجام داده و براساس تلاش هایی که انجام داده اند از یک تا  ۴ ستاره سبز دریافت می کنند.


وی افزایش تعداد ناحیه هایی که جمع آوری زباله در آنها به صورت مکانیزه انجام می شود، به ۱۰ ناحیه را از دیگر اقدامات شهرداری تهران همزمان با هفته محیط زیست عنوان کرد و گفت: همچنین تفاهمنامه زیست محیطی بین شهرداری تهران و دانشکده محیط زیست دانشگاه آزاد و دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران در خصوص پروژه های تحقیقاتی علمی و ایجاد فرصت برای فعالیت دانشجویان امضاء می شود.


مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست از تشکیل شورای محیط زیست شهرداری تهران خبر داد و گفت: با موافقت شهردار تهران این شورا بزودی با حضور نمایندگان بخش های مختلف شهرداری، اساتید دانشگاه، سازمان حفاظت محیط زیست و تشکل های زیست محیطی تشکیل می شود.
مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست از تشکیل شبکه سازمان های غیردولتی محیط زیست شهری خبر داد و گفت: با توجه به تاکید شهردار تهران مبنی بر افزایش مشارکت مردمی در فعالیت های شهرداری، شهرداری از تشکیل شبکه سازمان های غیردولتی زیست محیطی شهری حمایت می کند.

جمشید پوراسکندر

کد خبر 67

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز