مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به پرونده قدیمی طرح نوسازی در محله‌های اتابک و مینایی واقع در منطقه ۱۵ تهران پس از ۱۲ سال خبر داد و تاکید کرد: همه ساکنان طرح تجمیعی نوسازی بافت فرسوده این دو محله تا پایان سال سند تک برگ می‌گیرند.

حاجی علی اکبری - نوسازی شهر تهران

همشهری آنلاین - مجید جباری: کاوه حاجی علی‌اکبری در این باره به همشهری آنلاین گفت: ساخت و ساز ۲۵ بلوک ساختمانی از اواسط دهه ۸۰ در قالب پروژه نوسازی بافت فرسوده صورت گرفته بود اما به دلیل زمان بر بودن پروسه تفکیک اسناد املاک مشاع، ساکنان این طرح موفق به دریافت سند تک برگ و شش دانگ نشده بودند. اما در این دوره حل مشکل تفکیک اسناد مشاع در دستور کار قرار گرفت که برخی از مالکان مشکلات‌شان در یک سال اخیر برطرف شد و برخی دیگر نیز به زودی برطرف خواهد شد.

او اضافه کرد: بر اساس کارهایی که در این زمینه توسط سازمان نوسازی شهر تهران در دستور کار قرارگرفته، پیش بینی می ‌نم حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۱ همه شهروندانی که در پروژه‌های سازمان نوسازی این دو محله ساکن هستند، اسناد تک برگی مالکیت خود را دریافت خواهند کرد.

این مدیر ارشد شهری پایتخت ادامه داد: در حال حاضر نیز همکاران من در محله اتابک اقداماتی را در زمینه ثبت و شهرداری منطقه پیگیری می‌کنند که بر این اساس، هماهنگی‌ها صورت گرفته و مجوزهای لازم از معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران دریافت و اختیارات لازم به شهرداری منطقه داده شده است تا پایان کار پروژه مذکور را صادر کنند.

حل مشکل ساکنان دو محله فرسوده تهران بعد از ۱۲ سال | خانه‌های اتابک و مینایی سند شش دانگ می‌گیرند

حاجی علی اکبری درباره طولانی شدن روند حل مشکلات ساکنان طرح نوسازی در محله های اتابک و مینایی گفت: «آنچه که کار ما را طولانی کرده است، زمان بر بودن فرآیند دریافت سند برای املاک فاقد سند و یا افراز اسناد مشاعی(جداکردن سهم مالکین از ملک مشاع و صدور سند شش دانگ) است که در ثبت، بعضا چندین ماه و یا چند سال هم ممکن است طول بکشد. البته تا امروز ما تقریبا برای همه املاکی که فاقد سند هستند و یا هرنوع مشکلات ملکی، سندی و ثبتی دارند، پرونده تشکیل داده‌ایم که برای خیلی از آنها توانسته‌ایم آراء مثبت بگیریم و مابقی آن هم در حال انجام است.»

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران درپایان گفت: «تلاش می‌کنیم بعد از تجمیع اسناد، بحث پایان کار، صورت مجلس تفکیکی و اسناد تک برگ خانه‌های اتابک و مینایی را امسال به پایان برسانیم و پرونده آن را بعد از سال ها ببندیم.»

اتابک، یکی از شاخص‌ترین نقاط فرسوده تهران به حساب می‌آید. در این محله و محله مینایی که هر دو در منطقه ۱۵ قرار دارند، طی سال های ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۸ پروژه نوسازی «خانه به جای خانه» اجرایی شد و براساس این طرح ساکنان، برای ماندن در همان محله تشویق می‌شدند. به گونه‌ای که در این پروژه که ۲۰ بلوک شهری را در بر می‌گرفت ساکنان به جای دریافت وجه نقد برای تملک املاک‌شان توسط شهرداری، خانه‌ای جدید به جای خانه فرسوده دریافت می‌کردند.

حل مشکل ساکنان دو محله فرسوده تهران بعد از ۱۲ سال | خانه‌های اتابک و مینایی سند شش دانگ می‌گیرند

در این طرح اما چالش‌های حقوقی، صدور سند شش دانگ و تفکیکی برای املاک جدید را با موانعی مواجه کرد و محدودیت‌های جدی برای نقل و انتقال املاک در داخل محدوده ایجاد شد.  نزدیک به ۱۲ سال است که اهالی به خانه‌هایشان رفته‌اند اما سندی برای ملکشان صادر نشده و همین موضوع آنها را با مشکلات متعددی روبرو کرده است. در نهایت تعیین تکلیف ۱۲۰۰ قطعه مشاعی یکی از اصلی‌ترین مطالبه سکنه به حساب می‌آید.

زهرا شمس احسان عضو شورای شهر تهران هم پیش‌تر گفته بود دراین طرح، حدود ۱۲۰ ملک یا رها شده و یا به صورت بلا استفاده در محله مانده است و همین موضوع زمینه ساز بروز انواع ناهنجاری‌های اجتماعی شده است.

کد خبر 670532

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha