بوستان‌ها و مراکز منطقه ۱۱ در شب‌های معنوی ماه مبارک رمضان میزبان شهروندان است تا در کنار یکدیگر توأم با مشق بندگی، سنت‌های کهن را بازیابی کنند. این میان مدیریت شهری منطقه نیز با اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی مختلف پذیرای شهروندان خواهدبود. «سکینه بدرلو» معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۱۱ درباره این برنامه‌ها و چشم‌انداز منطقه می‌گوید.

بدرلو

همشهری آنلاین‌ ـ سحر رمضانعلی‌پور : موضوع مهم در اجرای برنامه‌های این روزها توجه ویژه به مشارکت شهروندان است. معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۱۱ دراین‌باره می گوید: «شهروندان، ولی‌نعمت ما هستند. سعی می‌کنیم با اجرای برنامه‌های خوب و پررنگ کردن نقش مردم و مشارکت و حضور آنان در برنامه‌های مختلف حق شهروندی‌شان را ادا کنیم. ما با اجرای برنامه‌های مناسبتی به دنبال یادآوری و اشاعه فرهنگ‌ها و سنت‌های قدیمی و قناعت‌ها در خانواده‌ها و به‌ویژه نسل امروز هستیم.»

«سکینه بدرلو» ادامه می‌دهد: «برای اینکه شهروندان بیشتری بتوانند در برنامه‌های فرهنگی و معنوی حضور یابند، ایستگاه‌های سیار یک روزه هم در ماه مبارک رمضان در میدان‌های حسن‌آباد، منیریه و رازی و محله عباسی برپا شده و در شب‌های احیا برنامه‌های تعزیه و پرده‌خوانی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران اجرا می‌شود.»

تعزیه‌خوانی و پرده‌خوانی در شب‌های احیا | برنامه‌های فرهنگی ویژه ماه مبارک در منطقه ۱۱

برگزاری جشنواره خانوادگی

برگزاری جشنواره‌ و پردیس قرآنی، مهد اسلامی و ورزشی و برنامه‌های مختلف با محوریت عفاف و حجاب و برپایی غرفه‌های متنوع با مضامین معرفی مراکز فرهنگی و هنری منطقه و کارآفرینی از دیگر برنامه‌های این منطقه است. معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۱۱ دراین‌باره بیشتر توضیح می‌دهد: «جشنواره قرآنی با شعار «لبخند دل‌ها» هفته گذشته در بوستان دامپزشک اجرا شد که بعد از شب‌های احیا هم در بوستان رازی تداوم خواهدداشت و اهالی می‌توانند از ۶ تا ۱۱ اردیبهشت ماه ساعت ۱۸ تا ۲۲ در این بوستان مراجعه کنند و از برنامه‌های متنوع فرهنگی، ورزشی و تفریحی خانوادگی  بهره‌مند شوند.»

او می‌افزاید: «هدف ما از اجرای برنامه‌های خانوادگی و مفرح در این ماه نشاندن لبخند بر لبان شهروندان و تزریق حال خوب به آنها است. این حال خوب می‌تواند با سلام کردن و دیدن همدیگر و بازی گروهی و... ایجاد شود.»

به گفته بدرلو هر شب حدود ۵۰۰ نفر از اهالی در جشنواره شب‌های ماه مبارک رمضان در بوستان دامپزشک و در جوار مقبره شهدای گمنام حضور یافتند و حتی در تهیه افطاری‌های ساده مشارکت کردند.

آموزش‌های قرآنی و اعتقادی

یکی دیگر از برنامه‌های این ایام اجرای طرح «ایهاالکریم» است که براساس آن از کاسبان برگزیده مردم که بیشترین رای را از آن خود کنند، تجلیل می‌شود. با اجرای این طرح شهروندان کریم‌ترین کاسب هم‌محله‌ای خود را خواهند شناخت.

علاوه بر اینها طرح دیگری با همکاری ۱۰مسجد، ۱۰مدرسه و دارالقرآن هم درحال اجراست که به گفته بدرلو ، دانش‌آموزان ۱۰مدرسه‌ای که به ۱۰مسجد نزدیک هستند با حضور در مساجد در زمینه‌های مختلف قرآنی آموزش دیده و استعدادیابی می‌شوند و در مسابقات هم شرکت می‌کنند. معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۱۱ تأکید می‌کند: «همچنین روز قدس برنامه‌های ویژه‌ای در ایستگاه بوستان دانشجو اجرا خواهدشد تا این بار «مقاومت» با نگاه دیگری به مردم نشان داده شود. می‌خواهیم با اجرای برنامه‌های خاص به شهروندان و به‌ویژه جوان‌ترها نشان دهیم که چرا فلسطین و محور مقاومت برای ما اهمیت دارد.»

تعزیه‌خوانی و پرده‌خوانی در شب‌های احیا | برنامه‌های فرهنگی ویژه ماه مبارک در منطقه ۱۱

استمرار آموزش‌های اثرگذار

در کنار اینها با توجه به اهمیت آموزش و اطلاع‌رسانی در حوزه‌های مختلف سلامت، محیط‌زیست، پسماند، ترافیک، بحران و کمک‌های اولیه، با هماهنگی آموزش و پرورش به دانش‌آموزان به صورت دوره‌ای آموزش داده می‌شود. معاون شهردار منطقه۱۱ دراین‌باره می‌افزاید: «در حال تهیه طرح جامعی هستیم تا مشخص شود جامعه هدف ما که گروه‌های مختلف از اصناف تا خانه‌داران و دانش‌آموزان را شامل می‌شود به چه آموزش‌ها و مهارت‌هایی نیاز دارند؛ آموزش‌هایی که با سنین مختلف سنخیت داشته باشد و مهم‌تر اینکه در هر حوزه آموزش‌ها را به یک سطح خوب برسانیم. زیرا شرط برخورداری از آموزش‌های اثرگذار، استمرار است؛ محتوایی که به‌طور مثال در ماه‌های نخست و دوم اجرا می‌شود باید ارتباط موضوعی داشته باشند و هم اینکه رفته رفته کامل‌تر و جامع‌تر شوند.»

او ادامه می‌دهد: «پایداری و انسجام و سلامت روان خانواده‌ها نیز برای ما بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل هماهنگی‌هایی با مراکز مختلف منطقه انجام شده تا با مشارکت آنان به خانواده‌ها آموزش دهیم. هریک از اعضای خانواده باید بدانند وقتی با مشکل، چالش یا بحرانی در خانواده یا جامعه مواجه می‌شوند چطور راهکار بیابند و با کمترین تنش در خانواده، مشکل را رفع کنند.»

تعزیه‌خوانی و پرده‌خوانی در شب‌های احیا | برنامه‌های فرهنگی ویژه ماه مبارک در منطقه ۱۱

بهره‌مندی از زیرساخت‌ها

استفاده از زیرساخت‌های منطقه به نفع شهروندان هم اهمیت دارد از این رو معاون شهردار منطقه می‌گوید: «با حذف پیمانکاران و واگذاری زمین‌های چمن مصنوعی به نواحی، شهروندان بیش از پیش می‌توانند از این امکانات منطقه به‌صورت رایگان بهره‌مند شوند. برخورداری محله انبار نفت از سرای محله و تبدیل شدن بوستان هاشمیان به بوستان مادر و کودک نیز از رویدادهای خوب در منطقه است که به‌زودی به سرانجام می‌رسد.»

کد خبر 670726

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha