شنبه ۶ آبان ۱۳۸۵ - ۱۲:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در جمهوری دموکراتیک کنگو یکشنبه 29 اکتبر(هفتم آبان) برگزار می‌شود.

انتخابات ریاست جمهوری در این جمهوری آفریقایی به دلیل کسب نکردن اکثریت آرا از سوی هیچیک از نامزدها در پایان ماه اوت به دور دوم کشیده شد.

شبکه خبری او.ار.اف اتریش گزارش کرد، پایان ماه اوت که این نتیجه اعلام شد، درگیری‌ها منجر به کشته شدن 20 تن شد. انتخابات این کشور از سوی نیروهای اتحادیه اروپا که از تابستان در کنگو مستقر بودند، نظارت شد.

رییس جمهور فعلی بخت اول انتخابات

کابیلا 35 ساله توانست در انتخابات تابستان 45 درصد آرا را کسب کند. بمبا 43 ساله نیز 20 درصد آرا را از آن خود کرد. پس از اعلام این نتایج بود که هواداران کابیلا و بمبا به جان هم افتادند.

نیروهای اتحادیه اروپا و کلاه‌آبی‌ها

بیش از 2000 سرباز از اتحادیه اروپا انجام دور پیشین انتخابات را در کنگو تضمین کردند.

علاوه بر آنها بیش از 17 هزار تن از نیروهای کلاه آبی سازمان ملل هم در این کشور که وسعتی به اندازه غرب اروپا دارد، استقرار یافتند.

برای اجتناب از تکرار درگیری‌های ماه اوت، دیپلمات‌ها تلاش می‌کنند پیش از انتخابات دور دوم هر دو جبهه سیاسی فعال در کنگو اقداماتی اعتمادساز را انجام دهند.

این انتخابات قرار است خط پایانی برای جنگ داخلی کنگو باشد که از سال 1998 تا سال 2003 میلادی ادامه داشت و در جریان آن حدود چهار میلیون تن جان باختند و شش کشور دیگر را هم گرفتار کرد.

انتخاباتی مورد حمایت جامعه بین‌المللی

70 درصد از اتباع کنگو در دور اول انتخابات ریاست جمهوری این کشور شرکت کردند.

جامعه بین‌المللی از این انتخابات که در کشوری مملو از فقیران و سرشار از منابع طبیعی برگزار می‌شود با ارایه کمکی 400 میلیون دلاری و اعزام بیش از 1200 ناظر حمایت کرده است.

کد خبر 6711

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز