همشهری آنلاین: وزیر اموراقتصاد و دارایی کشور با اشاره به شرایط بحرانی اقتصاد جهان، همکاری اقتصادی ایران و هند را فرصت مناسبی برای دو کشور دانست.

سید شمس الدین حسینی در مراسم آغاز بکار پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری هند در تهران در این باره گفت: در شرایط بحران مالی جهانی، ثبات و استحکام اقتصادی دو کشور و مصونیت قابل توجه آنها از بحران، فرصت مناسبی است که باید از آن استفاده کنیم.

گفت: دو ملت ایران و هند روابط تاریخی و مستحکم و اشتراکات فرهنگی و تمدنی دیرینه‌ای دارند که دستاوردهای ارزشمند اقتصادی و سیاسی به ارمغان آورده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: ادامه این مناسبات سبب استحکام و توسعه روابط همه جانبه می‌شود و ملت‌ها و دولت‌های منطقه نیز از دستاوردهای این همکاری‌های خوب و سازنده بهره مند می‌شوند.

وی افزود: تاریخ طولانی مناسبات دو ملت ایران و هند، همگرایی برآمده از فرهنگ مشترک شرقی و آسیایی، تمایل دو کشور به زیستن در دنیای صلح و گفتگو، تفاهم و همکاری دو کشور در مجامع گوناگون بین المللی و منطقه‌ای، پشتوانه مستحکمی برای روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به وجود آورده است.

حسینی اضافه کرد: مطمئن هستیم هزاران سال تاریخ و فرهنگ و میراث مشترک دو
کشور و دو ملت، پایه‌ها و بنیادهای مستحکمی را در پیشبرد هر چه بیشتر این روابط
فراهم خواهد کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: راه اقتصادی ابریشم از چین تا اروپا، با گذر از این دو تمدن در گذشته روابط اقتصادی جهان را مستحکم می‌کرد و اکنون دو کشور تلاش می کنند با استفاده از توانمندی های متقابل، روابط رو به گسترش را تعمیق کنند و تسریع بخشند.

وی افزود : تقویت و گسترش همکاری های منطقه ای به منظور فراهم سازی توسعه و ثبات منطقه ای در جهان رو به توسعه ، بیش از پیش ضروری است، برای اینکه کشورها با توجه به میزان ادغام در نظام اقتصاد جهانی، از تحولات بین المللی متاثر می شوند.

حسینی گفت : یکی از راهکارهای مهم برای کشورها، همکاری و همگرایی در منطقه و ایجاد اقتصادهای منطقه ای است تا بتوانند برای تبادل تجارب توسعه ای و اقتصادی خود اقدام کنند.

حسینی اضافه کرد: در شرایط حاضر چشم انداز اقتصاد جهانی از وضع مطلوبی برخوردار نیست و چند کشور صنعتی در مرز رکورد قرار گرفته اند.

وی گفت : آشفتگی مالی بی سابقه ای که اخیراً در بازارهای مالی آمریکا و برخی دیگر از کشورهای صنعتی بروز کرده ، بیشتر بازارها را در سطح جهان تحت تأثیر قرار داده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد : وجود نواقص و کاستی های مقرراتی و نظارتی بازارهای مالی کشورهای صنعتی و پیشرفته ، ناکارآمدی مدیریت ریسک مؤسسات مالی خصوصی و همچنین ناکارآمدی سازکارهای انضباطی نظام بازار، سبب بحران مالی شدید در همه بازارهای سرمایه در آمریکا و اروپا شده است.

وی گفت : هم اکنون دورنمای اقتصاد جهان در معرض بی ثباتی بیشتر قرار دارد و برغم برخی از چاره اندیشی ها و تزریق هزاران میلیارد دلار به بازارهای مالی کشورهای دچار بحران و تلاش همه کشورها در این خصوص، به نظر می رسد که بهبود در بازارهای مالی و سرمایه، به زودی حاصل نخواهد شد.

حسینی گفت: این موضوع ، چالش بزرگی است که فشار عظیمی به ویژه بر برخی کشورها در اقتصاد جهانی تحمیل خواهد کرد.

وی افزود : وضع ایجاد شده اگرچه خوشایند نیست اما نباید غافل شویم که یکی از دلایل این امر تمرکز بیش از حد جریانهای مالی و روابط و منابع اقتصادی و تجاری در معدودی از کشورهای صنعتی است.

حسینی تصریح کرد: این امر ریسک و آسیب پذیری اقتصاد جهانی را افزایش داده است و یکی از جهت گیریهای اصلاحی باید توزیع متوازن روابط و منافع میان سایر کشورهاست.

کد خبر 67150

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز