مقامات اوکراینی روز یکشنبه گفتند نیروهای روسیه در تلاش هستند که به درون کارخانه فولاد «آزوفستال» را در شهر محاصره‌شده ماریوپل در جنوب غرب اوکراین هجوم ببرند.

Azovstal plant

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز فرماندهی نیروهای مسلح اوکراین در فیس‌بوک اعلام کرد نیروهای روسیه در حال آتشباری و انجام «عملیات تهاجمی» در منطقه آزوفستال هستند و همزمان حملات هوایی به زیرساخت‌های غیرنظامی انجام می‌دهند.

سرهی ولینا، فرمانده بریگاد سی‌وششم تکاوران دریایی اوکراین در ماریوپُل در مصاحبه‌ای در یوتیوب در روز یکشنبه گفت که روسیه در حال بمباران هوایی و توپخانه‌ای این مجتمع است.

او از محلی درون این مجتمع صنعتی گفت:‌ «ما داریم تلفات می‌دهیم، وضعیت بحرانی است. من کلی مرد زخمی دارم بعضی‌هایشان دارد می‌میرند، وضعیت مشکلی از لحاظ اسلحه، مهمات، غذا و دارو وجود دارد...وضعیت دارد به سرعت بدتر می‌شود.»

در مقابل، کنستانتین ایواچنکو، مقامی که بوسیله روسیه به عنوان شهردار ماریوپل منصوب شده است، اما اوکراین او را به رسمیت نمی‌شناسد، در اظهاراتی که خبرگزاری تاس روسیه در روز یکشنبه گزارش کرد، رخ دادن هر جنگی در شهر را انکار کرد.

کارخانه فولاد آزوفستال تنها پایگاه عمده باقیمانده اوکراین در شهر ماریوپل است که از شروع حمله روسیه در ۲۴ فوریه (۵ اسفند) زیر بمباران بوده است.

اولسکی آرستیویچ، مشاور رئیس‌جمهور اوکراین در ابتدای روز یکشنبه در فیس‌بوک نوشت: «نیروهای روسی قصد پایان دادن به کار مدافعان آزوفستال و بیش از ۱۰۰۰ غیرنظامی پنهان‌شده درون آن را دارند.»

روسیه هدف قرار دادن غیرنظامیان را در آنچه «عملیات ویژه نظامی» برای خلع‌سلاح و «نازی‌زدایی» اوکراین می‌نامد، انکار می‌کند.

آرستیویچ بعدا در یک سخنرانی ویدئویی که بوسیله دفتر رئیس‌جمهور اوکراین منتشر شد، گفت اوکراین به روسیه پیشنهاد انجام دور «ویژه‌ای» از مذاکرات در ماریوپل درباره سرنوشت غیرنظامیان و نیروهای اوکراینی به‌دام‌افتاده در این شهر را داده است.

نیروهای روسی در اوایل ماه مارس کارخانه آزوفستال را محاصره کردند و به تدریج کنترل اغلب قسمت‌های شهر را به دست آورند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه پنجشنبه گذشته اعلام کرد که ماریوپُل «آزاد شده است» و به طور علنی به وزیر دفاعش گفت که هجوم به کارخانه آزوستال را متوقف کند تا جان سربازان روسی به خطر نیفتند. پوتین گفت این کارخانه باید «محصور شود.»

کد خبر 672122

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha