یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۷ - ۰۵:۰۱
۰ نفر

آرمن ساروخانیان: شاید این دست تقدیر باشد که اوج‌گیری مارادونا و ناپولی همزمان شده.

 در روزهایی که مارادونا با انتخابش به عنوان سرمربی تیم‌ملی، بار دیگر به قهرمان مردم آرژانتین تبدیل شده، ناپولی در صدر جدول سری A و بالاتر از تیم‌های متمولی مانند اینتر، میلان، یوونتوس و رم جولان می‌دهد.

مارادونا در سال 1984، خسته از جنجال‌ها‌ و نامهربانی‌ها، بارسلونای اسپانیا را به سوی ناپولی ترک کرد و این دو کنار یکدیگر توانستند زیباترین روزهایشان را تجربه کنند. مارادونا در آن روزها بازیکنی مهارنشدنی بود و کنار کارکا و آلمائو، دو ستاره برزیلی توانستند ناپولی را به یکی از قدرت‌های فوتبال ایتالیا تبدیل کنند.

نتیجه این دوران طلایی، دو قهرمانی در سری A در فصول 1987 و 90 و قهرمانی در جام یوفا در فصل 89 بود. بدین ترتیب ناپولی به اولین باشگاه جنوبی تبدیل شد که به قهرمانی ایتالیا می‌رسید. پس از جدایی اما، مارادونا و ناپولی روزهای خوشی نداشتند. اسطوره فوتبال آرژانتین به دلیل مشکلات شخصی به قعر سقوط کرد و ناپولی هم خیلی زود از جمع مدعیان کنار رفت. در این سال‌ها، تنها اخباری که از ناپولی شنیده شده، درباره جنایت‌های مافیای این شهر و زباله‌هایی است که پیاده‌روها را پر کرده.

مثلث تهاجمی مرگبار

در فصل جدید اما ناپولی بار دیگر به افتخار این شهر فقیر نشین تبدیل شده است. با گذشت 9 هفته از سری A، این تیم با 20 امتیاز و به دلیل تفاضل گل کمتر نسبت به اودینزه در رده دوم ایستاده. 4 سال پیش ناپولی به دلیل ورشکستگی به دسته سوم سقوط کرد، ولی ائورلیو دی‌لورنتیس، مالک جدید باشگاه، با سرمایه‌گذاری هوشمندانه‌اش توانست این تیم را سال گذشته به سری A  باز‌گرداند و امسال آنها در میان ناباوری در صدر جدول قرار دارند. پیروزی مقابل فیورنتینا، یوونتوس و لاتزیو و تساوی در خانه رم و اودینزه، دلایلی است تا موفقیت ناپولی اتفاقی به نظر نرسد. ادی‌رجا، سرمربی این تیم با استفاده از روش 2-5-3 تیمی ساخته که فوتبالی تهاجمی و تماشایی به نمایش می‌گذارد.

مثلث دنیس، لاوتزی و همسیک که 11 گل از مجموع 14 گل زده ناپولی را به ثمر رسانده، برگ برنده رجا در پیشانی تیمش به شمار می‌رود. جرمن دنیس، مهاجم آرژانتینی ناپولی در پیروزی 3 بر صفر چهارشنبه شب تیمش مقابل رجینا هت‌تریک کرد و حالا با 5 گل زده، بهترین گلزن تیم محسوب می‌شود. ازکیل لاوتزی، هموطن دنیس و بازیکن کناری او هم زننده گل پیروزی ناپولی مقابل یوونتوس بود.

دنیس، ملقب به تانک، مهاجمی تنومند است و با لاوتزی فرصت‌طلب زوجی عالی را تشکیل داده‌اند. جالب اینکه مارادونا هم قول داده که این دو مهاجم را برای دعوت به تیم‌ملی آرژانتین زیرنظر بگیرد. در ترکیب ناپولی این دو مهاجم از سوی مارک همسیک، هافبک تهاجمی و سریع تیم به خوبی حمایت می‌شوند. بازیکن 21 ساله اسلواک سال گذشته با قیمت 5/5 میلیون یورو به درخواست دی‌لورنتیس به ناپولی پیوست و در این فصل، با زدن 4 گل یکی از ستاره‌های تیم بوده است.

همسیک با پیوستن به برشا در سال 2002، در 17 سالگی توانست بازی در سری A را تجربه کند. او یکی از طرفداران پاول ندود است و سال گذشته پس از مارتین اسکرتل، مدافع لیورپول به عنوان دومین بازیکن برتر اسلواکی انتخاب شد. تاثیر همسیک در پیروزی‌های ناپولی موجب شد تا حتی والتر نوولینو، سرمربی سابق تورینو  او را خرید بهتری از رونالدینیو بداند و گفته می شود مورینیو به دنبال خرید او در ماه ژانویه است. پائولو کاناوارو، برادر کوچکتر فابیو هم مدافع آخر ناپولی است و فابیو سانتا‌کروچه، دیگر مدافع ناپولی با بازی‌های مطمئنش یکی از مردان منتخب لیپی در فهرست اخیر تیم‌ملی ایتالیا بود.

آزمون بزرگ در سن‌سیرو

امشب بهترین فرصت است تا هواداران فوتبال، همسیک و رونالدینیو را روبه روی یکدیگر ببینند و مقایسه کنند. ناپولی که تبدیل به تیم ترسناکی شده، در مسابقه‌ای که نگاه‌های زیادی را به سوی خود جلب می‌کند، می‌خواهد میلان را در سن‌سیرو قربانی کند. میلان هم در آمادگی خوبی است و پس از دو شکست ابتدای فصل، با 6 پیروزی و یک تساوی در 7 بازی اخیر، خودش را تا رده سوم جدول بالا کشیده است.

با این وجود میلان در دو بازی اخیرش مقابل آتالانتا و سیه‌نا به پیروزی‌های خفیفی دست یافته و نتوانسته نمایش چندان راضی‌کننده‌ای داشته باشد. هواداران ناپولی که چهارمین باشگاه پرطرفدار ایتالیا محسوب می‌شود، از حالا خواب قهرمانی می‌بینند. رجا در این مورد می‌گوید: «نمی‌توان فضایی را که در شهر به‌وجود آمده نادیده گرفت، حتی اگر تیم‌هایی مانند میلان، یووه و اینتر هم حضور دارند. ولی باید اعتراف کنم که ایستادن بالاتر از اینتر باور نکردنی است.»

سرمربی ناپولی درباره بازی امشب می‌گوید: «امیدوارم بتوانیم آمادگی بازی قبلی‌مان را حفظ کنیم. تیمی که من می‌شناسم، می‌تواند هر حریفی را به دردسر بیندازد. میلان خط حمله فوق‌العاده‌ای دارد. اگر بتوانیم مهاجمان آنها را متوقف کنیم، می‌توانیم از خط میانی به آنها ضربه بزنیم.»رونالدینیو هم که پس از غیبت در بازی مقابل سیه‌نا، آماده بازی شده، ناپولی را حریف دشواری می‌داند: «ناپولی روزهای بسیار خوبی را سپری می‌کند، آنها شایسته احترام هستند. به همین خاطر باید بهترین بازی‌مان را انجام دهیم.»

کد خبر 67219

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز