به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، احداث خطوط BRT (تند رو) در شهرهای تبریز، اصفهان، شیراز، مشهد و قم در دستور کار قرار گرفته است و در شهر تبریز نخستین خط تندرو به طول 18 کیلومتر به بهره برداری رسیده است.
تبریز
وحیدکیا معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تبریز در این مورد اظهار کرد: نخستین خط اتوبوسهای تندرو در تبریز احداث شده است که به مرور این خط تجهیز و تکمیل خواهد شد و مطالعه برای احداث سایر خطوط نیز در حال اجرا است.
وی افزود: در حال حاضر 100 دستگاه اتوبوس در این خط به شهروندان تبریز خدماترسانی میکنند و روزانه حدود 180 هزار نفر به وسیله اتوبوسها تندرو جابه جا میشوند.
مهندس وحیدکیا خاطر نشان کرد: با احداث این خط سرعت متوسط اتوبوسها از 16 کیلومتر در ساعت به حدود 35 کیلومتر رسیده و همچنین زمان انتظار مسافر هم از 15 دقیقه به حدود 3 دقیقه کاهش یافته است.
شیراز
بزنجانی معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز در مورد احداث خطوط اتوبوسرانی تندرو گفت: مطالعات خطوط تندرو شهر شیراز صورت گرفته است و ما علاقهمندیم که نخستین خط BRT هرچه سریعتر و پیش از پایان سال احداث شود.
وی با بیان اینکه طرح احداث خطوط اتوبوسرانی تندرو برای تصویب به شورای عالی ترافیک استان ارسال شده است گفت: در مرحله نخست خطوط ویژه اتوبوس که قابل ارتقا به خطوط ویژه باشد در شیراز احداث می شود و به مرور این خطوط را مجهز به سیستم و امکانات خطوط تندرو خواهیم کرد.
اصفهان
مصطفی نوریان معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان نیز در این باره اظهار کرد: در مطالعات جامع حمل ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان احداث 50 کیلومتر خط BRT در غالب 4 خط پیشبینی شده و احداث نخستین خط اتوبوسرانی تندرو در سیاست گذاری طرح ها ، مصوب شده است.
وی خاطر نشان کرد: نخستین خط تندرو از شمال غربی تا جنوب غربی شهر اصفهان امتداد خواهد داشت و طول آن حدود 10 کیلومتر است.
معاون شهردار اصفهان ادامه داد: در مرحله نخست به دنبال ایجاد زیر ساخت های لازم برای احداث خطوط تندور هستیم و پس از احداث، به مرور تجهیزات و امکانات دراین خطوط تکمیل خواهد شد.
قم
معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری قم نیز از احداث 2 خط اتوبوس تندرو در این شهر خبرداد و گفت: براساس طرح جامع حمل ونقل و ترافیک شهر قم احداث 2 خط اتوبوسرانی تندرو به تصویب رسیده که طول یکی از آنها 13 کیلومترو طول دیگری 10 کیلومتر است.
وی افزود: خطوط اتوبوسرانی تندرو مکمل خطوط قطارشهری قم خواهند بود و در اولویت پروژه های حمل ونقلی این شهر قرار دارند.
محسن صابری مقدم تصریح کرد: خط یک بی آرتی این شهر از میدان صفایی تا شهرک پردیس به طول 13 کیلومتر و خط 2 آن نیز حدفاصل میدان مطهری تا میدان معصومیه 10 کیلومتر احداث خواهد شد.
وی با بیان اینکه پیش بینی شده ایستگاههای این خط به سیستمهایی مانند دوربینهای نظارت تصویری و کارت خوان مجهز شوند افزود: به دلیل شرایط ویژه و مسیر این خطوط امکان احداث ایستگاهها در وسط وجود ندارد و با نظر مشاوران ایستگاههای دوخط تندرو قم در طرفین احداث خواهد شد.
مشهد
معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز با بیان اینکه خطوط اتوبوس رانی تندرو یکی از بهترین سیستم های حمل و نقلی هستند گفت: نخستین خط بی آر تی در خیابان امام رضا (ع) در شهر مشهد با طول حدود 3 کیلومتر احداث شده و به زودی دومین خط این سامانه در مشهد در خیابان دانشگاه احداث خواهد شد.
مهندس هوشنگ خندان دل تصریح کرد: طرح مطالعاتی احداث خطوط تندرو در مشهد توسط دانشگاه شریف صورت گرفته است و در مرحله نخست این خطوط به صورت خطوط ویژه احداث می شوند تا به مرور با ایجاد تجهیزات و امکانات کاملا به خطوط بی آر تی تبدیل شوند.
خطوط BRT در اکثر کشورهای دنیا به عنوان سامانهای که دارای ویژگیهای متعددی نظیر سرعت بالا و توان جابه جایی تعداد زیادی مسافر است مطرح بوده و یکی از اصلیترین سیستمهای حمل و نقل عمومی به شمار میآید.
شهر تهران نیز به عنوان نخستین شهر کشور توانسته است با راه اندازی خط یک BRT و تلاش برای توسعه و تکمیل شبکه BRT شهر ضمن معرفی قابلیت های این مکانیزم حمل و نقلی ، به عنوان نمونه ای عینی برای سایر کلان شهرهای کشور تلقی شود.