گروه ورزشی: علی دایی برای رسیدن به هدفی که همواره از آن سخن گفته سکوت پیشه کرده است.

 سرمربی تیم‌ملی این روزها تقاضای گفت‌وگوهای رسانه‌ای را با ادبیاتی صمیمانه رد می‌کند. وی سکوت کرده است تا پیش از بازی تیم‌ملی مقابل امارات هیچ‌گونه حاشیه‌ای به وجود نیاید. کاری که یک بار دیگر آن را در سایپا انجام داده بود و اتفاقا نتیجه مثبتی را از سکوت خود گرفت. با این حال بر هیچکس پوشیده نیست که سرمربی تیم‌ملی فوتبال ایران همچنان با حساسیت خاصی به بازی‌های سخت آینده می‌اندیشد. آنجا که تیم‌ملی باید روبه‌روی حریفانی همچون کره‌جنوبی و عربستان قرار بگیرد.

 قطر قبل از بازی با امارات

تیم‌ملی ایران پیش از مصاف با امارات در دور مقدماتی جام‌جهانی 2010، روز 19 آبان در دیداری دوستانه با تیم‌ملی قطر روبه‌رو می‌شود.

به دنبال تعلیق فدراسیون فوتبال کویت از سوی فیفا و محرومیت تیم‌ملی این کشور از انجام مسابقات بین‌المللی، دیدار تدارکاتی تیم‌ملی کشورمان با این تیم که قرار بود روز 25 آبان برگزار شود لغو و تیم‌ملی قطر به عنوان حریف تدارکاتی ایران انتخاب شد.

تیم‌ملی ایران که قرار است روز 29 آبان سومین دیدار خود در چارچوب رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی را مقابل امارات برگزار کند، روز 19 آبان در دیداری تدارکاتی به مصاف تیم قطر خواهد رفت.

تیم‌ملی کشورمان پس از بازی با قطر و امارات، از روز 27 آذرماه در تورنمنت چهارجانبه عمان حضور خواهد یافت و سپس روز 20 دی‌ماه با تیم‌ملی چین دیداری دوستانه برگزار خواهد کرد تا برای بازی روز 23 بهمن با کره‌جنوبی در دور مقدماتی جام‌جهانی آماده شود.

نگاهی به برنامه زیر نشان می‌دهد که تیم‌ملی قبل از روبه‌رو شدن با هرحریف خود یک بازی تدارکاتی برگزار خواهد کرد. موضوعی که علی دایی از خلاء آن رنج می‌برد و حتی پس از پیروزی تیم‌ملی برابر کره‌شمالی در تهران تأکید کرد؛ «بدون هیچ بازی تدارکاتی به مصاف کره‌شمالی رفتیم و موفق شدیم این تیم را شکست بدهیم.»

19 آبان: دوستانه با قطر
29 آبان: مقدماتی جام‌جهانی با امارات
27 آذر: تورنمنت عمان
29 آذر: تورنمنت عمان
20 دی: دوستانه با چین
23 بهمن: مقدماتی جام‌جهانی با کره‌جنوبی
8 فروردین88: مقدماتی‌ جام‌جهانی با عربستان
خرداد 88: دوستانه با چین
16 خرداد88: مقدماتی جام‌جهانی با کره‌شمالی

 دایی به خط حمله فکر می‌کند

در حالی که کمتر از 20 روز دیگر تیم‌ملی فوتبال ایران در چارچوب رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی باید روبه‌روی امارات قرار بگیرد برخی منابع می‌گویند علی دایی دست به تغییراتی خواهد زد. سرمربی تیم‌ملی به خصوص قصد دارد در خط حمله دست به ترمیم ترکیب تیمش بزند. گفته می‌شود وی در خط حمله به کریم باقری  و وحید هاشمیان می‌اندیشد. البته علاقه علی دایی به بازی غلامرضا رضایی که در خط حمله بازیکن جنگنده‌ای به حساب می‌آید قابل کتمان نیست. در عین حال برخی منابع از آرش برهانی و سیاوش اکبرپور هم به عنوان گزینه‌های جدید دایی برای دعوت به تیم ملی خبر می‌دهند.

تحول در طول کمتر از چند ماه

مربیان ملی برای دست زدن به تغییرات عمده در تیم‌شان اکثرا محتاطانه پیش می‌روند. آنها اگرچه برخلاف قالب مربیگری در تیم‌های باشگاهی در تیم‌ملی نفرات زیادی را برای انتخاب در اختیار دارند اما با این وجود فشار مربیگری در تیم‌ملی را هرگز نمی‌توان نادیده گرفت. علی دایی در فاصله زمانی کوتاهی توانسته است به جوانگرایی در تیم‌ملی دست بزند.

 تعبیری که همواره درباره‌اش واکنش منفی از خود نشان داده و تاکید کرده است:‌ «در تیم‌ملی شایسته‌ها جای دارند.» هومن افاضلی که در حال حاضر یکی از دستیاران علی دایی در تیم‌ملی به حساب می‌آید شرایط فنی تیم‌ملی را اینگونه تشریح می‌کند: «هر تیمی بازتاب دیدگاه‌های فنی و حتی شخصیت سرمربی است. تیم‌ملی ما دوره‌هایی چون بلاژویچ و برانکو ایوانکویچ را پشت‌سر گذاشته است. به عقیده من دایی بدون توجه به حاشیه‌ها سعی کرد همان کاری را انجام دهد که منجر به نجات تیم‌ملی می‌شود.» وی می‌افزاید: «خیلی‌ها شاید فراموش کرده‌اند که شرایط تیم‌ملی آنقدر نگران‌کننده بود که حتی شانس صعود برایش قائل نبودیم اما حالا همه‌چیز فرق کرده است.

همگی از جام‌جهانی حرف می‌زنیم. بنابراین علی دایی در بالا بردن انتظارات از تیم‌ملی نقش مهمی داشته است.» افاضلی همچنین ضمن اشاره به مسئله مهدوی‌کیا و تیم‌ملی می‌گوید: «مهدوی‌کیا بازیکن بزرگی است. او همیشه مورد احترام اهالی فوتبال و مردم بوده است. اما آیا جز این است که دوری‌اش از تیم‌ملی وی را مصمم کرد تا باز هم درصدد اثبات توانایی‌های خود برآید. دایی می‌خواست حاشیه امنیت را در تیم‌ملی از بین ببرد. برخلاف دیدگاه‌هایی که هدف‌شان تخریب شخص سرمربی تیم‌ملی بود او حتی در مقام دعوت از بازیکنانی برآمد که گفته می‌شد با آنها مشکل دارد. آیا این دایی را نباید حمایت کرد؟

از این گذشته علی دایی مثل خیلی‌ از آنهایی که با هزار و یک حساب و کتاب حاشیه‌ای به بازیکن بازی می‌دادند عمل نکرده است. او به همه آنهایی که فکر می‌کند می‌توانند برای تیم‌ملی مفید واقع شوند فرصت خودنمایی داده است.»

 مشکل گلزنی مهاجمان

وقتی بازی‌های تیم‌ملی در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی را نگاه می‌کنیم بیشتر به این نتیجه می‌رسیم که در تیم‌ملی هنوز یک مهاجم تمام عیار وجود ندارد. آنجا که در بیشتر بازی‌ها هافبک‌ها زحمت گل‌زدن برای تیم‌ملی را به دوش کشیده‌اند. در همین بازی آخر این مهدوی‌کیا و نکونام بودند که تیم‌ملی را نجات دادند. این در حالی بود که رسول خطیبی هرگز نمایش خوبی از خود نشان نداد. هرچند که علی دایی درباره این بازیکن نظر دیگری داشت و پس از پایان بازی حتی از مهاجم تیمش حمایت کرد.

دایی گفت که از عملکرد خطیبی رضایت دارد اما بعید به نظر می‌رسد که سرمربی تیم‌ملی در بازی با امارات نیز در خط حمله تنها به احتمال گلزنی رسول خطیبی دل خوش کند. به خصوص اینکه با بازگشت وحید هاشمیان و حتی حضور کریم‌ باقری در تیم‌ملی وی می‌تواند جایگزین‌های باتجربه‌ای را به خدمت بگیرد.

آخرین خبرها حاکی از آن است که کریم باقری به دعوت سرمربی تیم‌ملی پاسخ مثبت خواهد داد. از مراودات این بازیکن باسابقه با علی دایی به خوبی می‌توان پی به تصمیم کاپیتان پرسپولیس برد.

هاشمیان در ترکیب بوخوم

وحید هاشمیان مهاجم ایرانی تیم فوتبال بوخوم که شب گذشته  آماده حضور در ترکیب تیمش در بازی مقابل بروسیادورتموند در ورزشگاه وست‌فالن بود با بازگشت به شرایط بازی می‌تواند امیدواری‌های دایی در خط‌حمله را دوچندان کند. وحید پس از یک ماه دوری از روز دوشنبه گذشته تمرینات جدی خود را آغاز کرد. گفته می‌شود اصلی‌ترین تغییرات تیم‌ملی در بازی با امارات در خط‌حمله رخ خواهد داد. بازگشت هاشمیان و باقری به هیچ‌وجه دور از ذهن نیست اما پرونده بازگشت علی کریمی به تیم‌ملی گویا با برخوردهای اخیر او با علی دایی کاملا بسته شد.

کد خبر 67314

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز