همشهری آنلاین: وزیر امورخارجه برزیل در دیدار با فعالان بخش خصوصی ایران، خواستار تقویت همکاری برازیلیا و تهران شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، وزیر امور خارجه برزیل در نشست مشترک تجاری ایران و برزیل با بیان این که ایران جایگاه ویژه‌ای در امریکای لاتین دارد، گفت: در کنار صادرات به ایران، خواهان سرمایه گذاری‌های مشترک هستیم.

قرار است به منظور کمک به تحقق اهداف و برنامه‌های مشترک اقتصادی، شورای مشترک بازرگانی دو کشور تا 15 روز دیگر تشکیل شود.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران هم در این نشست گفت: ایران آماده است ارتباطات بانکی را در سریع ترین زمان برای بخش‌های خصوصی دو کشور برقرار کند.

نهاوندیان مدیریت آمریکا بر نظام بانکی و اقتصاد بین‌المللی را عامل بحران مالی دانست و افزود: بحران کنونی اقتصاد کشورهایی مانند ایران، برزیل و هند را نمی‌تواند مستقیم تحت تاثیر قراردهد اما تاثیر غیرمستقیم دارد.

وی تصریح کرد: از این پس کشورهایی که بازار، منابع و توان فنی دارند بازیگران اصلی خواهند بود، زیرا فرصت‌های جدیدی برای همکاری اقتصاد‌های بزرگ در بخش واقعی به وجود خواهد آمد.

رئیس اتاق بازرگانی ادامه داد ، حضورهیئت‌های تجاری و بازرگای هند و برزیل در ایران، اتفاقی نیست و باید همکاری‌های مشترک در فضای کنونی گسترش یابد.

هم اکنون مبادلات تجاری ایران و برزیل حدود دو میلیارد دلار در سال است.

برزیل : انرژی هسته‌ای حق ایران است 

وزیر امور خارجه برزیل همچنین در دیدار با دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران بر حق ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای و غنی سازی اورانیوم تاکید کرد .

سلسو آمورین ضمن ابراز خرسندی از گزارش‌های مثبت آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت: پیگیری موضوع هسته‌ای ایران باید هرچه زودتر به مسیر عادی خود باز گردد. 

وی همچنین با اشاره به نقش مهم منطقه ای ایران، برقراری ثبات در عراق و افغانستان را نیازمند کمک و نقش آفرینی ایران دانست.

دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران نیز در این دیدار با تشریح همکاری گسترده ، ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی، دفاع ایران از حقوق مسلم هسته‌ای خود را دفاع از حقوق همه اعضای آژانس دانست.

سعید جلیلی با تاکید بر ضرورت ایجاد توازن میان تکالیف و حقوق هسته‌ای کشورها تصریح کرد: مخدوش کردن این توازن به معنای تضعیف آژانس و نادیده گرفتن اهداف آن است.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی همچنین با خاطرنشان کردن دیدگاه‌ها و مواضع مشترک ایران و برزیل در زمینه‌های مختلف به ویژه خلع سلاح ، گسترش همکاری و رایزنی دو کشور را گام موثری در تقویت پیمان NPT و موفقیت آژانس توصیف کرد.

کد خبر 67333

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز