این هنرمند جوان متولد ۱۳۷۲ در تهران است و فعالیت نمایشگاهی خود را از سال ۲۰۱۲ میلادی از لیون فرانسه شروع کرد و تاکنون بیش از ۳۰ نمایشگاه انفرادی و گروهی را در لیون، تهران، کلن، فرانکفورت، نیویورک، میشیگان، لسآنجلس، شیکاگو، بانکوک، لوزان و نروژ برگزار کرده است.
او میگوید نام مستعار ورچی از کلمههای «ویرچوال» (Virtual) بهمعنای «مجازی» و «وریتی» (Verity) بهمعنای «واقعیت» گرفته شده، چون عمدهی آثار او دربارهی «دنیای مجازی» است که اینروزها عالیترین «واقعیت» است.
بهعقیدهی قرقچیان: «در وضعیت معاصر، «واقعیت» دیگر فقط به جهان ملموس اطرافمان محدود نمیشود و درواقع بهلطف گسترش اینترنت، زیست مجازی و شبکههای اجتماعی (سوشال مدیا)، به تعریفی وسیعتر و نامحدودتر از «واقعیت» و «زیست تجربی» رسیدهایم. رسیدن به این سطح از نامحدودیت در «زیست واقعیتهای غیرمادی» ما را به سطحی از زیستن «فانتزی» میرساند.»
ورچی به رسم نقاشان در طول تاریخ، خود را به بازتاب زبان بصری روزگار خود متعهد میداند؛ همانطور که این بازتاب در آثار تصویرگران غارنشین تا نقاشان دوران کلاسیسیسم، رمانتیسیسم تا امپرسیونیسم، رئالیسم و... بهوضوح قابل مشاهده است.
او با درک زمانهاش و وفاداری نسبت به ویژگیهای آن، به منظرهنگاری و ترسیم عواطف انسانی و موقعیتها با الفبای این دوران یعنی «ایموجیها» میپردازد.
او معتقد است ایموجیها، زبان «هیروگلیف» (زبان تصویری باستان) عصر ما هستند. زبانی جهانی و بدون مرز در این دوران که برای تمام پدیدههای طبیعی، اجسام و عواطف انسانی، جایگزین مشخص، دقیق و تصویری دارد و شگفت انگیز اینکه این زبان مشترک جهانی برای تمام مردم در هر نقطهای از دنیا و با هرپیشینهی فرهنگی و تصویری، گویا، ملموس، روشن و قابل درک است.
قرقچیان در این مجموعه به ترسیم برخی موقعیتهای نمادین تاریخ هنر و عواطف انسانی میپردازد که از ابتدای تاریخ هنر، همواره هنرمندان آن را با لحن، شمایل و مکاتب متأثر از زمانهشان ترسیم کردهاند.
نمایشگاه انفرادی «موقعیتها و احساسات» ۲۶ فروردینماه در گالری پردیس ملت به کار خود پایان داد، اما اگر دوست دارید آثار بیشتری را از این هنرمند ببینید میتوانید به اینستاگرام او به نشانی @vertchy مراجعه کنید.
در پایان از «مهرنوش برادران»، مسئول گالری پردیس ملت که دوچرخه را در تهیهی این گزارش و عکسهای آن یاری کرد سپاسگزاریم.
نظر شما