مسعود ده‌نمکی می‌گوید: نادر طالب‌زاده به خودی خود یک رسانه قدرتمند بود. او که زبان خارجی می‌دانست با استفاده از این ابزار، منتقدان صهیونیسم را در جهان به یکدیگر پیوند داد و در عرصه بین‌الملل همه او را به خوبی می‌شناختند و همواره از او به نیکی یاد می‌کردند.

ده نمکی

همشهری آنلاین- فرشاد شیرزادی: نادر طالب‌زاده، کارگردان، مجری و مستندسازِ کشور، جمعه نهم اردیبهشت ماه پس از یک دوره بیماری به دلیل نارسایی قلبی دار فانی را وداع گفت. با مسعود ده‌نمکی، کارگردان سینما، از اهمیت طالب‌زاده سخن گفتیم.  

ده‌نمکی معتقد است: «نادر طالب‌زاده به این دلیل که چندین گام از دستگاه دیپلماسی آمریکا جلوتر بود مورد تحریم‌های این کشور قرار گرفت. در مجموع معتقدم تا سال‌های سال در عرصه بین‌الملل و داخلی کسی نمی‌تواند جای خالی او را پر کند.» 

متن کامل گفت و گوی همشهری آنلاین با مسعود ده نمکی را در ادامه بخوانید:

اهمیت نادر طالب‌زاده در فضای رسانه‌ای کشور چگونه بود؟

اخیراً یاددشتی درباره مرحوم طالب‌زاده نوشته‌ام که احتمالاً آن را خوانده‌اید. مرحوم نادر طالب‌زاده پیش از اینکه خودش و فعالیت‌هایش جریان باشد، به خودی خود جریان‌ساز بود. او یک تنه جبهه‌ای را هدایت می‌کرد. به هر حال با توجه به پیشکسوتی‌اش و اینکه در این کار به اصطلاح استخوان ترکانده بود و از سوی دیگر ارتباط و آشنایی نزدیکش با شهید مرتضی آوینی مستندساز برجسته جنگ تحمیلی و همچنین به دلیل دانستن خوب زبان خارجه، کار و نوع فعالیت با کیفیتش از دیگران ممتاز بود. این ویژگی‌ها، به شکل فهرست‌وار، ویژگی‌های منحصر به فرد نادر طالب‌اده به شمار می‌رفتند.

آثار رسانه‌ای طالب‌زاده چقدر در مبارزه با استکبار جهانی موثر بود؟

پیش از هر چیز باید عنوان کنم که مجموعه ویژگی‌های منحصر به فردی که از طالب‌زاده برشمردم، او را به خودی خود تبدیل به یک رسانه و دستگاه کرده بود. اگر بخواهم دقیق‌تر بگویم در جریان کار با رسانه بود که او خود تبدیل به رسانه شد. برنامه‌هایی که با هدایت و راهنمایی‌های وی ساخته می‌شد، متعلق به رسانه‌ و به ویژه رسانه‌های جبهه مقاومت بود.

هنر او در این بین چه ویژگی منحصر به فردی داشت که او را از دیگر کسانی که در سطح جهان در جبهه مبارزه با استکبار فعالیت می‌کردند، متمایز می‌کرد؟

هنر او در یک کلام این بود که او حلقه‌های زنجیر مبارزه با استکبار را به یکدیگر نزدیک می‌کرد. نادر طالب‌زاده در طول عمر پربرکت رسانه‌ای خود، وظیفه خود می‌دانست که صدای جبهه جهانی مستضعفان را به گوش مردم جهان برساند. در داخل کشور و ایران هم تربیت نیروها را در همین راستا برعهده گرفت و به خوبی این وظیفه را ادا کرد. او نسلی از جوان‌هایی را که تازه می‌خواستند وارد این حوزه شوند و در این جبهه فعالیت داشته باشند، تربیت کرد.

نقش او در شکل گرفتن جشنواره «عمار» چقدر اهمیت داشت؟

اتفاقاً می‌خواستم به همین موضوع هم اشاره کنم. همراهی نادر طالب‌زاده با جشنواره عمار، به نوعی او را تبدیل به یکی از محورها و پدر معنوی نسلی از جوانان کرد. جوانانی تازه نفس که وارد این حوزه شده بودند.

چگونه در حوزه بین‌الملل به عنوان هنرمندی که با صهیونیسم مبارزه می‌کند، شناخته شد؟

بد نیست که اتفاقاً از این بُعد هم نگاهی به فعالیت‌های ایشان داشته باشیم. ابتدا باید قبول کنیم و بپذیریم که در جهان کنونی ما، منتقدان صهیونیسم کم و اندک نیستند. به هر حال منتقدان صهیونیسم در کشورهای مختلف و قاره‌های مختلف پراکنده شده‌اند و هر یک به شیوه و نوعی فعالیت و مبارزه‌شان را ادامه می‌دهند. اما ویژگی مرحوم طالب‌زاده این بود که توانست آنها را به بهترین شکل صاحب رسانه‌های متعدد کند. آنها با حرکت و سیاست و هنرمندی نادر طالب‌زاده به یکدیگر پیوند خوردند و با هم ارتباط برقرار کردند، به نوعی که هر یک انعکاس صدای دیگری را می‌شنیدند و صدایشان هم به گوش هم فکرانشان در عرصه بین‌الملل می‌رسید. از این حیث طالب‌زاده کاری سترگ انجام داد. به همین دلیل بود که نادر طالب‌زاده مورد غضب دستگاه دیپلماسی ایالات متحده امریکا قرار گرفت.

امریکا چه مشکلات و موانعی برای او فراهم کرد؟

شخص طالب‌زاده را مورد تحریم‌های مختلف و شکننده قرار داد. این جنبه تأثیرگذاری وی برای آنها گران تمام می‌شد و به همین دلیل دست به چنین اقدام‌هایی علیه هنرمند ما زدند.

 طالب زاده به تنهایی یک رسانه بود |  او منتقدان صهیونیسم را به هم پیوند داد

چرا امریکا دیگران را به سنگینی طالب‌زاده تحریم نکرد؟ فلسفه تحریم‌های امریکا علیه او چه بود؟

پرسش خوبی مطرح کردید. باید پاسخ روشنی بگویم و آن این است که طالب‌زاده همواره چندین گام جلوتر از دستگاه دیپلماسی ایالات متحد امریکا حرکت می‌کرد. گویی دست آنها را به نوعی می‌خواند و شناخت کافی و وافی از نوع رفتار آنها داشت. کنفرانس‌ها و برنامه‌هایی که او برگزار می‌کرد، دلیل این ادعای روشن من است که می‌گویم او با هنر و ابتکارش، همواره چندین گام جلوتر از دستگاه دیپلماسی امریکا حرکت می‌کرد.

آقای طالب‌زاده با این وصف چقدر در جهان شناخته شده بود؟

به هر حال آن دسته از نهادها، گروه‌ها و اشخاص که در محور مقاومت فعالیت می‌کردند و می‌کنند به خوبی با شخصیت و کاراکتر طالب‌زاده آشنایند. به نوعی همه نهادها و اشخاص برجسته با ایشان در ارتباط و پیوند بودند. در بحث جنگ نرم‌افزاری در جبهه مقاومت، مرحوم طالب‌زاده میانه دار میدان بود. به گمانم به دشواری می‌توان کسی را ساخت و پرورش داد که بتوان به این زودی‌ها جای خالی او را در ایران و عرصه بین‌الملل پرکند.

کد خبر 673497

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۰۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    0 0
    این همونی بود که می‌گفت وقتی لب تاب رو باز کردم به من حمله بیولوژیکی شد از طریق صفحه لب تاپ 🤔🤔🤔