متاپلتفرمز، مالک فیسبوک اعلام کرد، این رسانه اجتماعی در حال باز کردن دسترسی به یک مدل زبانی بزرگ برای تحقیقات هوش مصنوعی است.

متا

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، متا گفت که مدل آن، اولین مدل زبانی با ۱۷۵ میلیارد پارامتر خواهد بود که در دسترس جامعه تحقیقاتی گسترده‌تر هوش مصنوعی قرار گرفته است.

«مدل‌های زبانی بزرگ»، سیستم‌های پردازش زبان طبیعی هستند که بر روی حجم عظیمی از متن آموزش می‌بینند و می‌توانند به سوالات درک مطلب پاسخ دهند یا متن جدیدی تولید کنند.

متا در یک پست وبلاگی اعلام کرد که انتشار مدل «ترانسفورماتور باز آموزش‌دیده» توانایی‌های محققان را برای درک نحوه عملکرد مدل‌های زبان بزرگ بهبود می‌بخشد.

متا گفت که محدودیت‌ها در دسترسی به چنین مدل‌هایی مانع پیشرفت تلاش‌ها برای بهبود استحکام آنها و کاهش مسائل شناخته شده مانند جانبداری و سمی‌بودن بوده است.

فناوری هوش مصنوعی که یک حوزه کلیدی تحقیق و توسعه برای چندین پلتفرم بزرگ آنلاین است، می‌تواند تعصبات اجتماعی انسان‌ها را در مورد موضوعاتی مانند نژاد و جنسیت تداوم بخشد. برخی از محققان در مورد آسیب‌هایی که می‌تواند از طریق مدل‌های زبانی بزرگ منتشر شود، نگرانی‌هایی دارند.

متا گفت که امیدوار است تنوع صداهایی را که ملاحظات اخلاقی چنین فناوری‌هایی را تعریف می‌کنند، افزایش دهد.

این غول فناوری گفت برای جلوگیری از سوء استفاده و حفظ یکپارچگی، این مدل را تحت یک مجوز غیرتجاری برای تمرکز بر موارد استفاده تحقیقاتی منتشر کرده است.

متا گفت که دسترسی به این مدل به محققان دانشگاهی و افراد وابسته به دولت، جامعه مدنی و سازمان‌های دانشگاهی و همچنین آزمایشگاه‌های تحقیقاتی صنعت داده می‌شود. این نسخه شامل مدل‌های از پیش آموزش‌دیده و کد آموزش و استفاده از آنها خواهد بود.

کد خبر 674115

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عبدالله NL ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
    0 0
    منکه نفهمیدم