هفته‌نامه‌ی دوچرخه > سیدسروش طباطبایی‌پور: چرخ‌زدن در دنیای علم و فناوری، آدمی را حیران می‌کند؛ و گاهی این حیرت، ما را به فکر وا می‌دارد تا به طبیعت اطرافمان بیش از گذشته، توجه کنیم و با آن دوست شویم.

چرخ‌زدن در دنیای علم و فناوری

چرخه‌ی مصرف!

به‌طور تقریبی، در هر دقیقه، یک میلیون بطری پلاستیکی در سراسر جهان فروخته می‌شود که نیمی از آن‌ها بازیافت می‌شوند. بطری​‌های پلاستیکی مصرف‌شده که از ترکیب شیمیایی «پلی اتیلن ترفتالات» ساخته شده‌​اند هر روز کاربرد بیش‌تری می‌​یابند. گاهی یک بطری پلاستیکی خالی در شکل محصولات دیگری مثل لباس، مصالح ساختمانی، لوازم خانگی، کیف یا کفش، به چرخه‌ی مصرف باز می‌گردد.

حالا یک شرکت تولید پوشاک و محصولات ورزشی، کفشی را به بازار عرضه کرده که از زباله‌های پلاستیکی تولید شده است. در این محصول، ۱۱ بطری پلاستیکی شناور در اقیانوس به‌ کار رفته تا یک جفت از این کفش‌ها ساخته شود. حتی بند این کفش هم از بازیافت بطری‌های پلی‌اتیلنی تولید شده است.

با کفش بازیافتی سوار هواپیمای مافوق صوت شوید!

اَبَر نو اختر!

سیگنال‌های دریافتی از تلسکوپ‌ها، خبر از انفجار عظیم و درخشان ستاره‌ای در یکی از کهکشان‌های همسایه‌ی ما می‌دهد. به این پدیده، «ابرنواختر» می‌گویند. این انفجار زمانی رخ می‌دهد که یک ستاره‌ی پرجرم و در حال مرگ، به‌طور ناگهانی منفجر شده و مقدار زیادی نور تولید ‌کند. این تصویر، ترکیبی از باقیمانده‌ی ابرنواختر تیکو است که با استفاده از رصدهای مادون قرمز و اشعه‌ی ایکس از تلسکوپ «اسپیتزر» ناسا و رصدخانه‌ی پرتو ایکس «چاندرا» و رصدخانه‌ی «کالاار آلتو» ساخته شده است.

با کفش بازیافتی سوار هواپیمای مافوق صوت شوید!

شکارچی ماهی‌مرکب!

اخیراً بقایای موجود دریایی غول‌پیکری با دندان‌های بزرگ در کوه‌های آلپ پیدا شده. این موجود، در دسته‌ی ماهی‌خزنده‌سانان یا ایکتیوسورها قرار دارد که تقریباً ۲۵۰ میلیون سال پیش ظاهر و ۹۰ میلیون سال پیش هم منقرض شدند.

دیرینه‌شناسان در گذشته تصور می‌کردند این موجود عظیم‌الجثه، بی‌دندان است، اما حالا با کشف این بقایا، دریافتند این گونه از موجودات می‌توانستند با دندان‌های خود، ماهی مرکب را به دام بیندازند. طول نوع غول‌پیکر ماهی‌ مرکب، به ۱۳ متر می‌رسد؛ حالا خودتان اندازه‌ی شکارچی ماهی مرکب را حساب کنید!

با کفش بازیافتی سوار هواپیمای مافوق صوت شوید!

مافوق‌صوتِ بی‌صوت!

هواپیمای فوق پیشرفته و مافوق صوت «ایکس ۵۹» ناسا، بالأخره توانست تست‌های زمینی خود را در زمینه‌ی سازه در تونل باد با موفقیت به پایان برساند. شاید یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این هواپیما، کم‌صدا بودن آن است. تولید صدای بالا، یکی از مشکلات گسترش و تولید هواپیماهای مافوق صوت مسافربری است؛ به حدی که پرواز آن‌ها را روی مناطق مسکونی دچار مشکل می‌کند.

ساختار کشیده، نوک تیز، بال مثلثی‌شکل و موتورهایی که انتهای آن قرار گرفته، به کاهش صدای این هواپیما در سرعت‌های بالاتر از صوت کمک فراوانی می‌کند.

در ساخت این پروژه، شرکت «لاکهید مارتین» (Lockheed Martin Corporation) به ناسا کمک می‌کند. این شرکت هم‌اکنون یکی از پیمانکاران صنایع جنگ‌افزاری جهان است. از  محصولات تولیدشده‌ی این شرکت می‌توان به هواپیمای جنگی «اف ۱۶»اشاره کرد.

ریموند کستنر (Raymond Castner)، یکی از مدیران ناسا و از مسئولان پروژه‌ی ایکس ۵۹ می‌گوید دلیل مهم به کار بردن این محصول، آزمایش ایده‌ی ساخت موتورهای فراصوت بدون سر و صدا بوده و ناسا قصد دارد امکان شکسته‌شدن دیوار صوتی بدون سر و صدای زیاد را نشان داده و واکنش عموم مردم را نسبت به این موضوع بسنجد.

کد خبر 674813

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha