رئیس هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان کشور در مورد لغو ممنوعیت واردات خودرو می‌گوید: «هنوز آیین‌نامه و دستورالعملی درباره تعداد خودروهای وارداتی صادر نشده اما پیش‌بینی می‌شود حدود ۲۰ هزار خودرو وارد شود. در مورد نوع محصولات وارداتی نیز خودروهایی وارد می‌شود که بین ۲۵ هزار تا ۳۵ هزار یورو قیمت دارند.»

محمدرضا نجفی منش

همشهری آنلاین - مرضیه ثمره‌حسینی: محمدرضا نجفی‌منش رئیس هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان کشور که از طراحان اصل طرح رفع ممنوعیت از واردات خودرو است، در گفت‌وگو با همشهری آنلاین می‌گوید: «در مقطع کنونی، واردات خودروهای خارجی روی قیمت خودروهای داخلی هیچ‌گونه تاثیری نخواهد گذاشت و فقط روی قیمت خودروهای خارجی که در ایران است و به شدت حبابی و نابجا رشد داشتند اثر می‌گذارد و قیمت آنها را می‌شکند.»

وی در مورد تعداد و نوع خودروهای وارداتی می‌افزاید: «در مورد تعداد، واردات در ازای صادرات انجام خواهد شد و هنوز آیین‌نامه و دستورالعملی در این باره صادر نشده اما پیش‌بینی می‌شود حدود ۲۰ هزار خودرو وارد شود. در مورد نوع محصولات وارداتی نیز خودروهایی وارد می‌شود که سقف قیمتی آنها بین ۲۵ هزار تا ۳۵ هزار یورو یا دلار است و در رده خوروهای متوسط هستند و امکان خرید آن برای اقشار متوسط وجود دارد. در طرح واردات خودرو، از ورود خودروهای کلاس A که برای طبقه مرفه است، جلوگیری خواهد شد.»

واردات با تعرفه متوسط ۱۰۰ درصد انجام می‌شود

رئیس هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان کشور معتقد است که واردات خودرو در بهبود کیفیت خودروهای داخلی موثر خواهد بود. نجفی‌منش می‌افزاید: «خودروسازان و قطعه‌سازان داخل کشور به ازای صادرات قطعه و خودرو می‌توانند از محل صادرات، واردات خودرو را به صورت مستقیم با غیرمستقیم انجام دهند. حضور در بازارهای جهانی بسیار رقابتی است و حفظ جایگاه مستلزم حفظ مزایای کیفی و قیمتی نسبت به سایر رقباست. بنابراین، خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی ترغیب خواهند شد که با بهبود کیفیت و کاهش قیمت به دنبال کسب جایگاه مناسب در بازارهای جهانی باشند. این اتفاق، منجر به ایجاد فضای رقابتی در کشور و بهبود کیفیت قطعات و خودروهای ساخت داخل می‌شود.»

عضو اتاق بازرگانی تهران در مورد تعرفه واردات خودرو هم می‌گوید: «تعرفه واردات بر اساس قیمت خودرو تعیین خواهد شد. قیمت خودروها به صورت بازه‌ای تعریف و تعرفه واردات نیز به صورت بازه‌ای محاسبه خواهد شد و به صورت متوسط تعرفه خودرو ۱۰۰ درصد برآورد خواهد شد.»

از رانت جلوگیری می‌شود

از جمله انتقادات به واردات خودرو، تشدید انحصارگرایی و رانت‌خواری در بازار خودرو است. عضو اتاق بازرگانی تهران در این باره می‌گوید: «در طرح پیشنهادی ما در مورد واردات خودرو، مجوز واردات به ازای صادرات در حوزه خودرو و صنایع وابسته آن به ۳ گروه از ذینفعان یا کارگزاران صادرات – واردات آنها تعلق خواهد گرفت که این ۳ گروه عبارتند از خودروسازان، قطعه‌سازان و کاربری‌سازان خودرو. به این ترتیب، با صدور مجوز صرفا برای فعالین حوزه صنایع خودرویی کشور، از ایجاد رانت واردات برای گروه‌های دیگر جلوگیری خواهد شد. در این طرح، طبقات موثر و کم‌برخوردار جامعه نظیر جانبازان، ایثارگران، معلولان و نیز صنوف و طبقات اقتصادی آسیب‌دیده از کرونا هم می‌توانند به صورت شخصی و یا گروهی با دریافت حواله صادراتی جزو گروه‌های مجاز به واردات باشند.»

مشکلی برای تامین ارز ایجاد نمی‌شود

در شرایط کنونی به دلیل تحریم، تامین ارز از موانع بر سر راه آزادسازی واردات خودرو است. نجفی‌منش در مورد تامین ارز واردات خودرو می‌گوید: «بر اساس طرح ارائه‌شده برای واردات، با توجه به تامین ارز از محل صادرات در حوزه قطعات و خودرو مشکل تامین ارز رفع می‌شود و حتی یکی از راه‌های بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور در شرایط تحریمی خواهد بود.»

بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان پرداخت می‌شود

رئیس هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان کشور با اشاره به بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان می‌گوید: «اگر نقدینگی به صنعت قطعه‌سازی کشور تزریق نشود منجر به کاهش تولید خودرو و افزایش قیمت‌ها خواهد شد اما آزادسازی واردات خودرو می‌تواند باعث رفع بدهی شرکت‌های خودروسازی به قطعه‌سازان ‌شود چرا که خودروسازان داخلی با واردات خودرو با تعرفه متوسط ۱۰۰ درصد و فروش در بازارهای داخلی می‌توانند با افزایش فروش و افزایش حاشیه سود با ایجاد نقدینگی بخش قابل توجهی از دیون به قطعه‌سازان را پرداخت کنند.»

کد خبر 674964

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 94
  • نظرات غیرقابل انتشار: 28
  • مصطفی IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    102 3
    اصلاً به فکر مردم نیستید اگر بودید تعرفه صد در صد اعمال نمی‌کردید.چرا لیاقت هر ایرانی نیست که یک ماشین با کیفیت سوار بشود؟این دنیا که کسی پاسخگو نیست ولی اون دنیا باید جوابگوی همه کسانی باشید که در تصادفات با خودروهای بی‌کیفیت جان باختند.
  • صادق پورحسین DE ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    117 0
    اگر واردات توسط خودروسازان و قطعه سازان انجام شود همان بلایی سرما خواهند آورد که تا حالا آورده آن.خودروسازان خودشان عامل رانت و. آنتی هستند.باید انحصاری واردات از خود روسازان بی کفایت داخلی قطع شود.
  • ساسان IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    99 3
    چرا قیمت خودرو روز دنیا در ایران ده برابر قیمت همان خودرو در امارات هست ؟ اینو به مردم توضیح بدید
    • ممد IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
      43 2
      چون اینجا ایرانه
  • مهدی IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    24 2
    واقعا الان چندساله که هیچکس بفکر مردم ایران نبوده دیگه وقتشه مسوولین یه کار بزرگ در حد لیاقت مردم شریف ایران انجام بدن که خودرو برای شروع خوبه اگر بتونه قیمتهارو تعدیل ‌کنه یعنی روش واردات مهمه درقیمت تمام شده خودرو
  • ملایی IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    54 1
    ازاین مقاله فهمیدم که منظورازواردات خودرو چیست پولدارشدن دوخودروساز
  • US ۰۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    47 0
    با بستن تعرفه و سود دلال قیمت پایین نمی آید فقط نباز مرفه ها تامین میشه با واردات
  • حسین IR ۰۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    35 0
    چرا قیمت خودرو روز دنیا در ایران ده برابر قیمت همان خودرو در امارات هست ؟ اینو به مردم توضیح بدید
  • اسی IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    46 0
    این کار دولت شبیه به یک طنز تلخ هست. واردات خودرو توسط خودروسازان....
  • محمود IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    49 0
    خواهشا ماشین صفر با این قیمت های نجومی نخرید تا مجبور بشن قیمتدها رو بیارن پایین