گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رییس‌جمهوری با مردم آغاز شد که بخش‌های آغازین آن را می توانید در زیر بخوانید.

رئیسی

به گزارش همشهری آنلاین، سید ابراهیم رئیسی، رئیسی جمهوری در گفت وگوی زنده تلویزیونی خود که از لحظاتی پیش آغاز شده است در پاسخ به اینکه ارزیابی شما از برنامه‌تان درخصوص محافظت از جان مردم و تامین نان مردم در ریاست‌جمهوری چیست، اظهار کرد: نسبت به مساله جان مردم که اشاره کردید، مساله پیش روی مردم بعد از آغاز به کار مساله کرونا بود. دغدغه جدی همه مردم بود و روزی ۷۰۰ خانوار داغدار می‌شدند.  با مدیریتی که انجام شد و با دیپلماسی فعال دولت و با مشارکت جدی مردم امروز در شرایطی هستیم که امروز این خانوارها به ۷ مورد رسیده است.

 رییس‌جمهوری ادامه داد: مساله مهم دیگر ذخایر کالاهای اساسی کشور است. این اول نگران‌کننده بود. امروز نگرانی حل شده است. امروز بدون یک روز تاخیر حقوق را پرداخت می‌کنیم. فروش نفت به ۲برابر افزایش پیدا کرد. نسبت به افزایش تجارت خارجی، حجم تجارت ما امروز ۱۰۰میلیارد دلار است که کاملا با قبل متفاوت است. این در ارتباط با کشورهای همسایه و سایر کشورهایی است که معتقدیم می‌تواند مبادله خارجی ما را فعال کند.

وی اضافه کرد: مساله کسری بودجه ۴۵۰هزار میلیارد تومانی داشتیم که بدون استقراض از بانک مرکزی و خلق پول تلاش شد با کسب درآمدهایی که می‌شد داشته باشیم، این کسری جبران شود. سال ۱۴۰۰ گفته می‌شد تورم به ۶۰ درصد می‌رسد که به ۳۶ درصد رسید.

 نباید از تصمیم سخت فرار کرد | گفته می‌شد تورم به ۶۰درصد می‌رسد که به کمتر از ۴۰درصد رسید | امروز بدون یک روز تاخیر حقوق را پرداخت می‌کنیم

باید ارز ترجیحی اصلاح می‌شد

رئیس جمهوری در ادامه در پاسخ به اینکه «برای ارز ۴۲۰۰ تومانی برنامه مشخص دولت چیست؟» گفت: ارز ترجیحی از سال ۱۳۹۷ به کالاهای زیادی اختصاص پیدا کرد. از همان ابتدا مشخص بود این ۲ قیمتی بودن، مشکلات جدی ایجاد می‌کند.  مدت کوتاهی که گذشت دولت قبل متوجه مشکلات آن شد و تلاش کرد که آن را از کالاهای مختلفی حذف کند؛ نهایتا ۶ یا ۷مورد کالای اساسی باقی ماند.  ارز ترجیحی تولید را تهدید می‌کند و افزایش واردات و کاهش بهره‌وری را به همراه دارد و موجب رانت و فساد و تبعیض می‌شود. مسئولان و اقتصاددانان نظر داده بودند. 

رئیسی تاکید کرد: قبل از اینکه به دولت بیایم، پرونده‌های مختلفی را شاهد بودم. پول گرفته بودند و واردات بی‌رویه کرده بودند و کالاهای غیرمرتبط آورده بودند. مثلا پرونده حاج قربانعلی ماشین‌سازی تبریز یکی از این موارد بود. ما از ابتدا که آمدیم ۸میلیارد دلار در قانون بودجه ۱۴۰۰ برای ارز ترجیحی قرار داده بودند که مصارف داشته باشد که این مبلغ هم تمام شده بود. 

رئیس جمهوری ادامه داد: این مسئله در سران قوا مطرح شد و نهایتا به‌صورت یک لایحه دوفوریتی قضیه را مطرح کردیم که فوریت آن در مجلس رای نیاورد. نتیجه اینکه ما تصمیم گرفتیم ما به‌نحوی این وضعیت را ادامه دهیم ولی زیرساخت‌ها آماده نبود. ما باید یک اجماع و اقناع‌سازی هم باید می‌داشتیم. برخی مطرح می‌کنند که چرا نسبت به این کار عجله می‌کنید. ببینید، اولا ما شتابزده عمل نمی‌کنیم. ما مدت‌هاست موضوع را در دستور کار داریم. هم در دولت و هم در مجلس ابعاد مختلف موضوع مطرح شده است و مسئله کاملا مطرح شده که ادامه مسئله چه مفاسدی به دنبال دارد. یکی از بحث‌برانگیزترین مباحث در مجلس همین موضوع بود. ما شانی جز خدمتگزاری به مردم برای خودمان قائل نیستیم. این اصلاح اقتصادی باید صورت گرفت و نباید از تصمیم سخت فرار کرد.

کد خبر 675325

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha