حمیدرضا ترقیTفعال سیاسی و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی دگفت: جراحی اقتصادی که امروز دولت میراث‌دار آن است و در اثر کوتاهی‌های دولت‌های گذشته به دوش او افتاده ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در مسیر تحقق عدالت اجتماعی است.

حمیدرضا ترقی

همشهری‌آنلاین - امیر محمد حسینی: حضور رییس‌ جمهور در میدان بهمن تهران و بازدید معاون اول او از سیلوهای گندم و انبار کالاهای اساسی نشان از توجه دولت به ارتباط مستقیم و مستمر با مردم دارد. در شرایطی که طرح اصلاح قیمت‌ها و هدفمندکردن یارانه‌ها منجر به اعتراض‌های محدودی در جامعه شده فعالان سیاسی و کارشناسان تاکید می‌کنند که ضرورت تبیین سیاست‌های دولت اهمیت بسیاری زیادی دارد.

حمیدرضا ترقی فعال سیاسی و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در این باره به همشهری‌آنلاین گفت: جراحی اقتصادی که امروز دولت میراث‌دار آن است و در اثر کوتاهی‌های دولت‌های گذشته به دوش او افتاده ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در مسیر تحقق عدالت اجتماعی است. طبیعی است که هدف‌مند کردن یارانه‌هایی که دولت برای عموم مردم پرداخت می‌کند باید به لحاظ قانونی و اجرایی در گذشته صورت می‌گرفت اما با تعلل‌ دولت‌های پیشین این مسئله به عقب افتاد و دولت باید با فداکاری این اقدام را انجام دهد. اما در شیوه اجرای کار همان‌طور که مقام معظم رهبری به دولت سیزدهم و دولت‌های پیشین توصیه کردند، اقناع افکار عمومی و تبیین طرح ضرورت و اهمیت زیادی دارد. چرا که اجرای این سیاست باید با همکاری مردم انجام شود و در این مسیر باید رسانه‌ها و دیگر قوا و ارگان‌ها حرکتی یک‌صدا و منسجم را دنبال کنند تا جراحی اقتصادی کمترین درد و سختی را برای مردم داشته باشد.

دولت باید سرمایه‌گذاری عظیمی در تبلیغات انجام دهد

ترقی ادامه داد: در شرایطی که دشمن سعی می‌کند تا از ناآگاهی تنش و نارضایتی ایجاد کند دولت باید سرمایه‌گذاری عظیمی در جهت تبلیغات و مهندسی افکار عمومی جامعه انجام دهد تا بتواند مردم را همراه این سیاست کند. تا وقتی مردم احساس نکنند که این طرح به سود آن‌ها و در راستای منافع دراز مدت آن‌هاست نمی‌توان از آن‌ها انتظار همکاری داشت. البته خوش‌بختانه مردم به لحاظ نوع عملکرد در این مدت متانت و وقار زیادی داشتند و از خود بلوغ سیاسی نشان دادند. این رفتار مردم نشان می‌دهد که آن‌ها به منافع و ابعاد دراز مدت این طرح توجه دارند. اما مقدار جزیی از مردم نیز که تحت تاثیر افکار و تبلیغات دشمن هستند اگر این تبیین و اقناع‌سازی به نحو مطلوب و مستمر انجام شود تن به تحریکات و خواسته‌های دشمنان نخواهند داد.

این فعال سیاسی با اشاره به ضرورت تسریع در اقدامات جبرانی دولت افزود: اقدام جبرانی که دولت از طریق تزریق یارانه به حساب مردم انجام می‌دهد و کمکی که برای تولیدکنندگان و کارفرمایان به عنوان بسته‌های حمایتی قائل شده باید به موازات یکدیگر صورت بگیرد تا آرامش به جامعه تزریق شود.

ترقی در ادامه تاکید کرد: زیرساخت‌های اجرای این طرح و تکمیل زنجیره تصمیم‌گیری نیز باید تسریع شود. می‌توان با اقناع افکار عمومی و بلوغ سیاسی مردم و اجرای درست سیاست هدفمند کردن یارانه‌ها از این چالش به نحو مطلوبی عبور کرد. البته این‌ها منوط بر این است که فشار بر مردم از طرقی که دولت پیش‌بینی کرده است برطرف شود.

حضور رییس‌جمهور در میدان به مردم آرامش می‌دهد

عضو شورای مرکزی موتلفه حضور میدانی رییس‌جمهور را هم باعث آرامش جامعه و اعتماد مردم به دولت دانست و گفت: حضور رییس‌جمهور و معاون اول در بین مردم کمک می‌کند تا فاصله دولت و مردم زیاد نشود و آن‌ها تصور نکنند که دولت‌مردان و مسئولان از وضعیت آن‌ها و مشکلات خبر ندارند. نظارت نیز نقش بسیار موثری را در این مسئله ایفا می‌کند و اگر ستاد تعزیرات و ناظران دولت به شکل مستمر در بازارها حضور داشته باشند و قیمت‌ها را کنترل و با سودجویان برخورد کنند قطعا مردم به روند اجرای سیاست‌های دولت اعتماد می‌کنند. اگرچه دولت چند روزی در این زمینه دیر اقدام کرد و همین منجر به شکل‌گیری فضای نامناسبی شد اما به نظر می‌رسد که با اقدامات روزهای اخیر دولت می‌توان آرامش را به جامعه بازگرداند.

ترقی افزود: امیرالمومنین به مجریان و مسئولان اجرایی توصیه می‌کنند که قیونی را از سوی خود بگمارند که خبرها و اطلاعات دقیق و موثق را از داخل جامعه به آن‌ها برساند و این اهمیت موضوع نظارت و حضور در میان مردم را نشان می‌دهد. بنابراین دولت باید ضمن حضور در میدان به استاندارها نیز ماموریت دهند تا اطلاعات و هرگونه کاستی را به سرعت منتقل کنند تا بتوان با سوداگران و سودجویان برخورد و وضعیت را سامان‌دهی کرد. به هر حال امیدواریم که این جراحی به نحو مطلوبی در اقتصاد کشور صورت بگیرد.

کد خبر 676376

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha