همشهری آنلاین: مدیر امور پژوهش و توسعه شرکت ملی نفت ایران از کاهش ۲۰۰ هزار بشکه تولید نفت خام ایران در روز در راستای توافق اخیر اوپک خبر داد.

به گزارش شانا، محمد علی عمادی گفت: در راستای توافق‌های صورت گرفته در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، ایران تولید نفت خام خود را از سطح ۴ میلیون و ۴۰ هزار بشکه در روز فعلی، ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داده است.

وی که برای حضور در نشست "شرکت های نفت ملی" به پکن سفر کرده است، توضیح داد: ما از سهمیه تعیین شده اوپک تبعیت می‌کنیم و تولید خود را ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دادیم.

اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست روز ۲۴ اکتبر گذشته ( سوم آبان) خود بر کاهش یک و نیم میلیون بشکه‌ای سطح تولید این سازمان توافق کردند.

وی در پاسخ به سوالی درباره نفت مازاد به وجود آمده از این کاهش‌ها اذعان داشت که قسمتی از این نفت روانه ذخیره‌ها می‌شود و بعضی اوقات نیز ما از این فرصت کاهش تولید برای تعمیر و نگهداری (پالایشگاه‌ها) استفاده می‌کنیم.

عمادی در ادامه درباره تولید کشورمان خاطر نشان کرد: ایران به عنوان چهارمین کشور بزرگ تولیدکننده نفت دنیا، به دنبال ایجاد ظرفیت تولید ۵ میلیون بشکه در روز نفت خام تا پایان سال ۲۰۱۰ میلادی است که بیش تر از میزان ظرفیت تولید ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز کنونی است.

این مقام شرکت ملی نفت ایران از برخی برنامه‌های مهم ایران برای افزایش ظرفیت تولیدی کشورمان از جمله ارتقا کیفی تجهیزات سطحی برای جداسازی بیشتر نفت خام از آب خبر داد.

وی با تاکید بر اینکه ما در نظر داریم تا گاز و آب بیشتری در میدان‌های نفتی فلات قاره تزریق کنیم، از توسعه بیشتر میدان‌های بکر و دست نخورده کشورمان خبر داد.

عمادی همچنین یادآور شد: کل تولید از این میدان‌های در حال بهره‌برداری و میدان‌های بکر (Brown and Green Fields) به این رقم (۵ میلیون بشکه در روز) خواهد رسید.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بحران مالی جهانی بر سرمایه گذاری‌ها در پروژه‌های نفتی ایران تاثیرگذار خواهد بود، تاکید کرد: خیلی از سرمایه‌گذاران در پروژه‌های نفتی ما، ایرانی هستند. راحت بگویم، ما فرصت خیلی بزرگی را از دست نمی‌دهیم. ما از بودجه داخلی خود (برای توسعه میدان ها) استفاده می‌کنیم.

عمادی با اشاره به اینکه ظرفیت پالایشی نفت ایران قرار است ظرف  ۵ تا ۶ سال آینده دوبرابر شود و از میزان یک میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز کنونی به سطح ۳ میلیون و ۲۰۰هزار بشکه در روز برسد، یادوآر شد: این ظرفیت بیشتر پالایشی از ساخت پالایشگاه‌های جدید و ارتقا سطح کیفی پالایشگاهای قدیمی حاصل خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی دیگری درباره اینکه نفت ایران بیشتر به آسیا صادر می‌شود یا اروپا گفت: بنابر تقاضای موجود در بازار به ویژه در چین و هند، این نفت اندکی بیشتر به آسیا صادر می‌شود.

عمادی درباره بخش گاز ایران نیز گفت: گفت و گوهای ما با خریداران احتمالی گاز ایران در خاورمیانه و جنوب آسیا ادامه دارد. ما با بحرین برای فروش یک میلیارد فوت مکعب گاز در روز، با امارات برای یک میلیارد فوت مکعب در روز، با کویت برای ۵۰۰ میلیون فوت مکعب در روز و با هند و پاکستان نیز برای فروش ۶۰ میلیون متر مکعب گاز در روز در حال گفت‌و‌گو هستیم.

وی اضافه کرد: برخی از این توافقات جدید در حال نهایی شدن است و درباره برخی نیز ما در حال گفت وگو هستیم.

بر اساس این گزارش، ایران دومین ذخایر بزرگ نفت دنیا را پس از عربستان سعودی و دومین ذخایر بزرگ گازی دنیا را پس از روسیه در اختیار دارد.

کد خبر 67761

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز