قرارداد نگهبان ساختمان از انواع قراردادهای استخدامی است. به این معنا که شما می‌توانید برای بهره مندی از نیروی کاری یک شخص نگهبان برای انجام امر نگهبانی و حراست از ساختمان، این موافقت نامه را تنظیم و سپس منعقد کنید.

قرارداد نگهبان ساختمان

این موافقت نامه باید به نوعی تنظیم شود که کلیه‌ استانداردهای قانونی در آن مورد رعایت قرار گیرد. زیرا با توجه به اهمیت زیاد قراردادهای استخدامی در دنیای حقوقی قراردادها و نیز شرایط حاکم بر تنظیم آن‌ها، هر نوع سرپیچی از رعایت شرایط مندرج در قانون، موجب خدشه دار شدن اعتبار موافقت نامه خواهد شد.

به این منظور تلاش داریم که در این نوشتار، ابتدا ماهیت این موافقت نامه را مورد بحث و بررسی قرار دهیم و سپس شرایط قانونی تنظیم آن را بیان کنیم.

نمونه قرارداد نگهبان ساختمان و طرفین آن

قرارداد نگهبان ساختمانی به عنوان یک قرارداد کار (روی لینک قبل بزنید) فی ما بین نگهبان یا کارپذیر و کارفرما تنظیم خواهد شد. در این قرارداد کارپذیر شخصی است که در ازای دریافت مبلغ مشخصی، مطابق با انتظارات کارفرما و نیز تحت یک چهارچوب مشخص، در زمینه نگهبانی از ساختمان کار می‌کند. باید اشاره داشت که در این موافقت نامه، کارپذیر شخصی است حقیقی. به عبارت دیگر این امکان وجود ندارد که اشخاص حقوقی بتوانند به عنوان کارپذیر، طرفی از این قرارداد قرار بگیرند. از سوی دیگر، کارفرما شخصی است که نگهبان بر اساس درخواست و به حساب ایشان فعالیت دارد. در این موافقت نامه، علاوه بر اشخاص حقیقی، اشخاص حقوقی همانند شرکت‌ها قادر هستند که در جایگاه کارفرما قرار بگیرند.

به موجب انعقاد موافقت نامه حاضر، هر یک از طرفین شرح وظایفی را عهده دار خواهند شد. بنابراین اگر نگهبان یا کارفرما بر حسب مورد، از اجرای تعهدات قانونی و قراردادی خود سرپیچی کنند، برای آن‌ها مسئولیت ایجاد خواهد شد.

قانون کار: قانون حاکم بر قرارداد نگهبانی ساختمان

به خاطر داشته باشید که قانون کار بر فرایند تنظیم نمونه قرارداد نگهبان ساختمان و حدود روابط طرفین آن نظارت دارد. به این معنا که این قانون، شرایط کلی اعتبار و صحت انواع قرارداد استخدام (روی لینک قبل بزنید) را تعیین و تکلیف می‌کند. در این میان شما باید شرایط مندرج در این قانون را در خصوص شرایط استخدامی، ساعات کاری، مبلغ حق الزحمه و مزایای نگهبان در نظر بگیرید.

ماهیت آمره قانون کار، به نوعی است که مانع از ورود اراده نگهبان و کارفرما در تنظیم مفاد موافقت نامه فوق می‌شود. زیرا قانون کار، اصولی است که برای برقراری نظم و تامین منافع عمومی یک جامعه مقرر می‌شود. بنابراین این دسته از قواعد به حدی دارای اهمیت هستند که قانون گذار توافقات علیه آن را به هیچ نحو نمی‌پذیرد. این مسئله خود سبب آن می‌شود که هر نوع توافق خلاف قواعد آمرانه، اعتبار و صحت توافقات شما را زیر سوال ببرد.

البته باید اشاره داشت که در برخی موارد محدود، این امکان برای نگهبان و کارفرما فراهم است که شرایطی را بر اساس اراده جمعی خود برای قرارداد نگهبانی ساختمانی تعیین کنند. برای مثال، طرفین قادر هستند که شرایطی را برای محرمانگی، در قرارداد خود پیش بینی کنند. در چنین مواردی، از آن جا که اعمال اراده طرفین، مغایرتی با اصول قانونی و شرعی ندارد، قانونگذار برای اراده طرفین اعتبار قائل است. بنابراین اگر در موافقت نامه فوق، نگهبان اطلاعات محرمانه کارفرمای خود را فاش کند، برای ایشان مسئولیت ایجاد خواهد شد.

کارفرما باید بر چه اساس حقوق و مزایای نگهبان را در نمونه قرارداد نگهبان ساختمان پرداخت کند؟

کارفرما باید بر چه اساس حقوق و مزایای نگهبان را در نمونه قرارداد نگهبان ساختمان پرداخت کند؟

همانطور که بیان شد، قانون کار بر روابط فی ما بین نگهبان و کارفرما نظارت دارد. در مورد سوال فوق باید بیان کرد که در این زمینه نیز قانون کار تعیین و تکلیف می‌کند. این قانون، حقوق و مزایای کارپذیر را تحت عنوان حق السعی معرفی کرده است. به موجب ماده ۳۴ قانون کار، کلیه مبالغ قانونی که کارپذیر به اعتبار قرارداد کار از کارفرما دریافت می‌کند، به عنوان حق السعی تلقی می‌شود. این مبالغ عبارت اند از: مزد یا حقوق، کمک عائله مندی، هزینه‌های مسکن، خواربار، ایاب و ذهاب، مزایای غیر نقدی، پاداش افزایش تولید و مورادی از این دست.

بنابراین کارفرما موظف است که بر اساس ساعات کاری نگهبان و مصوبات شورای عالی کار، حق السعی ایشان را در متن موافقت نامه فوق تعیین و تکلیف کند. زیرا توافقات طرفین برای در نظر گرفتن مبلغی کمتر از حداقل حقوق مندرج در مصوبات قانونی، سبب بی اعتبار شدن توافقات آن‌ها خواهد شد.

آیا نمونه قرارداد نگهبان ساختمان موجب تعهد کارفرما به پرداخت حق بیمه می‌شود؟

یکی از اساسی‌ترین ارکان هر قرارداد کاری، حق بیمه است. حق بیمه درصدی مشخصی از حقوق کارپذیر است که بخش اعظمی از آن توسط کارفرما به اداره تامین اجتماعی پرداخت می‌شود. قانون کار، بر پرداخت حق بیمه و به عبارت دیگر، بیمه کردن کارپذیر تاکید دارد. این قانون در ماده ۱۴۸ خود مقرر می‌کند که کارفرمایان کارگاه‌های مشمول این قانون (قانون کار)، ملزم هستند بر اساس قانون تامین اجتماعی، نسبت به بیمه کردن اشخاص تحت استخدام خود اقدام کنند.

به یاد داشته باشید که شما نیز باید حق بیمه نگهبان ساختمان را در قرارداد نگهبان ساختمانی پرداخت کنید. زیرا در صورت سرپیچی از اجرای این تعهد، علاوه بر پرداخت حق بیمه‌های معوقه، شما محکوم به پرداخت جرایم مالی سنگینی خواهید شد.

قرارداد نگهبان ساختمان

آیا می‌توان قرارداد نگهبانی ساختمان را به صورت موقت تنظیم کرد؟

به طور کلی قانون کار این موضوع را مورد پیش بینی قرار داده است. در این زمینه ماده ۷ قانون کار مقرر می‌کند که قراردادهای کار به دو صورت قرارداد کار موقت (روی لینک قبل بزنید) و دائم قابل تنظیم هستند. حال در قرارداد نگهبانی ساختمانی به صورت موقت، نگهبان تنها برای یک بازه زمانی مشخص، موظف به انجام وظایف است. بنابراین با انقضای مدت قرارداد، نگهبان دیگر در برابر کارفرما مسئولیتی نخواهد داشت و در مقابل، کارفرما نیز دیگر موظف به پرداخت حق السعی به ایشان نخواهد بود.

اما در حالت دائم موافقت نامه فوق، قرارداد بازه زمانی مشخصی نخواهد داشت. به این بیان که ماهیت روابط نگهبان و کارفرما مستمر و بدون مدت خواهد بود. پس اگر شما قصد دارید تعهدات خود را در موافقت نامه فوق به صورت موقت تنظیم کنید، باید یک بازه زمانی مشخص را در متن قرارداد خود قید کنید. در غیر این صورت اگر ماهیت تعهدات شما دارای جنبه‌ای مستمر باشد، موافقت نامه شما به عنوان یک قرارداد دائمی تلقی خواهد شد.

آیا تعهدات نگهبان تحت متن قرارداد نگهبان ساختمان قابل انتقال هستند؟

باید اشاره داشت که تعهدات نگهبان ساختمان در متن قرارداد نگهبان ساختمان ، قائم به شخص هستند. به این معنا که نگهبان قادر نخواهد بود که شرح وظایف خود را به شخص دیگری واگذار کند تا آن شخص به جای نگهبان آن‌ها را انجام دهد. بنابراین در صورت واگذاری شرح وظایف نگهبان به شخص ثالث، ایشان تعهدات خود را ذیل قانون نقض کرده است و موظف به جبران خسارت کارفرما خواهد بود.

کد خبر 678176

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • سروش ش IR ۰۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۲
    5 0
    سلام ممنون متن پرمحتوا بود بنده ۱۶ ساله به عنوان نگهبان استخدام شدم متاسفانه نه بیمه دارم نه هیچ مزایایی لطف میکنید راهنمایی بفرماید چیکار کنم