ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین از غرب خواست بازی با روسیه را متوقف کند و تحریم‌های سخت‌تری را علیه روسیه برای پایان دادن به این «جنگ بی‌معنی» اعمال کند.

زلنسکی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، زلنسکی گفت: «اوکراین مستقل خواهد ماند و تنها سوال این است که به چه قیمتی؟»

انتقاد زلنسکی از غرب در روزهای اخیر افزایش یافته است، زیرا اتحادیه اروپا به آرامی به سمت تحریم احتمالی نفت روسیه حرکت می‌کند و هزاران سرباز روسی تلاش می‌کنند دو شهر شرقی سیویرودونتسک و لیسیچانسک را محاصره کنند.

با گذشت سه ماه از شروع عملیات روسیه در اوکراین، روس‌ها حمله خود به کی‌یف، پایتخت این کشور را رها کرده و در تلاش هستند تا کنترل منطقه صنعتی دونباس شرقی را که از سال ۲۰۱۴ از شورش جدایی‌طلبانش حمایت می‌کند، تثبیت کند.

تحلیلگران نظامی غربی نبرد برای سیویرودونتسک و لیسیچانسک را نقطه عطف احتمالی در جنگ پس از تصرف ماریوپل در هفته گذشته می‌دانند.

زلنسکی در پیامی گفت: «اوکراین همیشه یک کشور مستقل خواهد بود و شکسته نخواهد شد. تنها سوال این است که مردم ما باید چه بهایی برای آزادی خود بپردازند و روسیه چه قیمتی برای این جنگ بی‌معنا علیه ما خواهد پرداخت.»

او افزود: «اگر جهان با وضعیت اوکراین به گونه‌ای رفتار کند که گویی با همین وضعیت روبرو است، اگر قدرت‌ها با روسیه بازی نکنند، اما واقعا برای پایان دادن به جنگ فشار بیاورند، باز هم می‌توان جلوی رویدادهای فاجعه‌بار را گرفت.»

زلنسکی از اختلافات در اتحادیه اروپا در مورد تحریم‌های بیشتر علیه روسیه شکایت کرد و پرسید که چرا به برخی کشورها اجازه داده می‌شود این طرح را مسدود کنند.

اتحادیه اروپا در حال بررسی دور ششم اقدامات تنبیهی از جمله تحریم واردات نفت روسیه است. این امر مستلزم اتفاق آرا بوده، اما مجارستان با این ایده مخالف است و می‌گوید، اقتصاد این کشور آسیب زیادی خواهد دید.

زلنسکی گفت روسیه یک میلیارد یورو در روز از ۲۷ کشور برای تامین انرژی دریافت می‌کند.

او گفت: «آیا اتحادیه اروپا چند هفته دیگر برای توافق بر سر بسته ششم تلاش خواهد کرد؟ فشار بر روسیه به معنای واقعی کلمه نجات زندگی است. هر روز تعلل، ضعف، اختلافات مختلف یا پیشنهادهایی برای آرامش، به معنای کشته شدن بیشتر اوکراینی‌ها است.»

زلنسکی دومین روز متوالی است که از رویکرد جهان به جنگ انتقاد شدید می‌کند.

نشست سران اتحادیه اروپا در روزهای ۳۰ و ۳۱ مه می‌تواند شاهد اختلافاتی باشد بین آنهایی که خواهان اتخاذ موضع سخت در قبال روسیه هستند و اعضایی که می‌خواهند هرچه سریع‌تر آتش‌بس برقرار شود.

کد خبر 679245

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    3 0
    این اقا خودش رو گم کرده با لهجه روسی حرف میزنه همسایه روسیه هست سالها شاید قرنها زیر یه پرچم بودن اونوقت ادعای غربی بودن میکنه اگه تو تقسیمات سی سال پیش مستقل نمیشدید بازم حرفی برای گفتن داشتین؟
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    2 0
    این اقا خل وضعه اگه شعور داشت مردمشو به این روزگرفتار نمیکرد