روسیه امروز (چهارشنبه) به‌شدت از تصمیم ایالات متحده برای تامین سیستم‌های موشکی و مهمات پیشرفته به اوکراین انتقاد کرد و نسبت به افزایش خطر درگیری مستقیم با واشنگتن هشدار داد.

موشک

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت: «ما معتقدیم که ایالات متحده به‌طور هدفمند و مجدانه روی آتش بنزین می‌ریزد.»

پسکوف در پاسخ به این سوال که اگر اوکراین از راکت‌های آمریکا برای حمله به خاک روسیه استفاده کند، روسیه چه واکنشی نشان می‌دهد، گفت: «بیایید در مورد بدترین سناریوها صحبت نکنیم.»

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا موافقت کرده است که سامانه‌های موشکی پیشرفته‌ای را در اختیار اوکراین قرار دهد که می‌توانند اهداف دوربرد روسیه را به‌عنوان بخشی از بسته جدید ایالات متحده برای کمک به کی‌یف در دفاع از خود در جنگ با دقت مورد حمله قرار دهند.

مقامات ارشد آمریکایی گفتند، پس از اینکه اوکراین تضمین کرد که از این موشک‌ها برای حمله به داخل روسیه استفاده نخواهد کرد، واشنگتن با تامین آن موافقت کرد که می‌توانند اهدافی را تا ۸۰ کیلومتری مورد هدف قرار دهند.

پسکوف می‌گوید، مسکو به چنین تضمین‌هایی اعتماد ندارد. او گفت که در حال ارزیابی خطر شلیک موشک به خاک روسیه است و اقدامات مناسبی را انجام می‌دهد، اما این اقدام واشنگتن را بسیار منفی می‌بیند.

او گفت که چنین تدارکاتی رهبری اوکراین را برای از سرگیری مذاکرات صلح متوقف‌شده تشویق نمی‌کند.

مقامات اوکراینی از متحدان خواسته‌اند تا سامانه‌های موشکی با برد بلندتری را که بتواند رگبار راکت‌ها را صدها کیلومتر دورتر شلیک کند، در اختیار آنها قرار دهد، به این امید که تغییری در  روند جنگ ایجاد شود.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «ما به سرعت اقدام کرده‌ایم تا مقدار قابل توجهی تسلیحات و مهمات را به اوکراین ارسال کنیم تا بتواند در میدان بجنگد و در قوی‌ترین موقعیت ممکن در میز مذاکره قرار گیرد.»

پیش از این، خبرگزاری دولتی ریانووستی به نقل از سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، در پاسخ به سوالی درباره چشم‌انداز رویارویی مستقیم بین ایالات متحده و روسیه گفت: «هر گونه ارسال تسلیحاتی که ادامه یابد و در حال افزایش باشد، خطرات چنین تحولی را افزایش می‌دهد.»

کد خبر 680597

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha