سه‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۷ - ۰۷:۴۵
۰ نفر

محمد رضا حقیقی: این روزها بحث حذف سه یا چهار صفر از واحد پولی کشور بالا گرفته و آن‌طور که از شواهد بر می‌آید در آینده نه چندان دور این اقدام عملی خواهد شد.

بر این اساس تاکنون دیدگاه‌های متفاوتی در این زمینه مطرح شده است، عده‌ای معتقدند که اجرای این طرح تشدید نرخ تورم را به‌دنبال خواهد داشت، برخی دیگر اعتقاد دارند که اجرای آن هزینه سنگینی در پی داشته و بعضی نیز زمان اجرای این طرح را در شرایط کنونی که نرخ تورم دو رقمی است به مصلحت نمی‌دانند، عده‌ای نیز بر این باورند که خشکاندن ریشه تورم به‌عنوان منشا اصلی اجرای چنین فرآیندی، مقدم بر اجرای آن است چرا که رعایت نکردن چنین تقدم و تاخری اجرای دوباره آن‌را در یک یا دو دهه بعد الزام‌آور خواهد کرد و از سوی دیگر برخی افراد با اقامه دلیل و ارائه راهکار‌‌های متفاوت از اجرایی شدن آن پشتیبانی کرده‌اند.

 برخی معتقدند شناسایی و خشکاندن ریشه‌های تورم در اولویت نخست قرار دارد، گرچه این دیدگاه کاملا منطقی است اما منافاتی با حذف چند صفر از واحد پولی کشور نداشته بلکه تنها با تثبیت و پایداری نتیجه طرح، در یک رابطه تلازمی قرار می‌گیرد چرا که تداوم و تشدید نرخ تورم تضعیف قدرت خرید پول را به‌دنبال خواهد داشت.

مثلا اگر امروز یک واحد کالا یا یک واحد پول مبادله شود درصورت استمرار و افزایش نرخ تورم در یک یا دو دهه بعد، همان واحد کالا قطعا باید با ده‌ها یا صدها واحد پول مبادله شود و چنین فرآیندی ضرورت حذف چند صفر از واحد پولی کشور را بیشتر گوشزد می‌کند.  تحلیل و ارزیابی نظام پولی و مالی و تشخیص نقاط قوت و ضعف آنها نیز بدون شناسایی عوامل مخرب پیدا و ناپیدا امکانپذیر نبوده و شناسایی این عوامل نیز نیازمند شجاعت و تخصص ویژه است. با این روند به نظر می‌رسد در شرایط کنونی حذف چند صفر از واحد پولی کشور ضرورتی انکار‌ناپذیر است.

الزاماتی مانند، کاهش فاصله برابری واحد پولی کشور با ارزهای بیگانه و تاثیر روانی مثبت آن بر جامعه، ساده‌تر شدن حمل و نگهداری پول، تسهیل مبادلات و معاملات پولی و تجاری، ساده‌تر شدن محاسبات و عملیات حسابداری، کاهش هزینه استهلاک ابزار رایانه‌ای، ملزومات و لوازم‌التحریر و صرفه جویی و آزادسازی بیشتر نیروی‌ کار، اجرایی شدن چنین طرحی را ضروری می‌سازد.

اکنون که آمادگی لازم برای حذف چند صفر از واحد پولی کشور در حال فراهم شدن است باید اجرای چنین طرحی  بدون هزینه یا با حداقل هزینه بوده و واژه‌ای که برای واحد پولی برگزیده می‌شود  از ویژگی‌های خاصی برخوردار باشد. این واژه باید ریشه فارسی داشته، از نظر تعداد حروف و سیلاب کم بوده ، تلفظ آن ساده و نباید بی‌معنا و نامانوس باشد.

همچنین تعداد صفرهایی که قرار است حذف شود باید توجیه منطقی داشته باشد.
«بیور » واژه‌ای فارسی است که دارای چهار حرف و دو سیلاب بوده و فرهنگ لغت عمید آن‌را به معنای10 هزار و10 هزار عدد از چیزی معنا کرده است. از آنجا که متولیان نشر اسکناس دستور چاپ اعداد 50 و 100 را به‌ترتیب روی چک پول‌های 005 هزار ریالی و یک میلیون ریالی صادر کرده‌اند، این چنین استنباط می‌شود که آمادگی ذهنی بیشتری نسبت به حذف چهار صفر از واحد پولی کشور وجود دارد که منطقی‌تر از سایر گزینه‌ها نیز به نظر می‌رسد.

اگر واژه بیور به‌عنوان واحد پول پذیرفته شود، بهتر آن است که واژه‌های ریال و تومان به‌عنوان اجزای آن معین شوند. درصورت تحقق چنین امری دیگر نیازی به تعویض رنگ و شکل اسکناس‌های موجود نیست چرا که با فرسوده شدن تدریجی آن، اسکناس‌های جدید جایگزین خواهد شد با این تفاوت که  روی اسکناس‌های 05 هزار ریالی، 20هزار ریالی، 10هزار ریالی، 5هزار ریالی، 2هزار ریالی، هزار ریالی و500 ریالی موجود، تدریجا به‌ترتیب واژه‌های 5 بیور، 2 بیور، 1 بیور، 500 تومان، 200 تومان، 100 تومان و 50 تومان درج می‌شود.

کد خبر 68066

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز