کارشناسان می‌گویند توقیف نفتکش‌های یونانی توسط ایران، سیگنالی به آمریکا بوده، مبنی بر این که ایران آماده است، موضع خود را در مقابل سیاست فشار حداکثری، سرسختانه‌تر کند.

آمریکا ایران اسرائیل

به گزارش همشهری آنلاین، روزنامه نزاویسیمایا گازتا در توضیح این تحلیل خود نوشت: تهران تهدید کرده که اگر آتن به مانع تراشی در حمل‌ونقل دریایی نفت ایران ادامه دهد، کشتی‌های یونانی بیشتری را در خلیج‌فارس توقیف خواهد کرد. جنجال میان دو کشور پس از آن شعله‌ور شد که یونان تصمیم گرفت، مواد اولیه نفتکش‌ها را که ماه گذشته توقیف شده بود، منتقل کند. این مصادره، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را بر آن داشت تا اقدامات تنبیهی را علیه دو کشتی این کشور اتخاذ کند. نفتکش ایرانی با فشار آمریکا توقیف شده بود.

حدود 22 کشتی یونانی در خلیج‌فارس مورد توجه جدی ایران قرار دارند. اگر آتن به اقدامات مخرب خود ادامه دهد، تهران ممکن است، به توقیف جمعی روی آورد.

ایران با توقیف این دو نفتکش، قاطعیت خود را در این‌باره نشان داد.

تمامی خدمه دو کشتی یونانی در سلامت کامل هستند و در کشتی باقی می‌مانند. به گفته ایران، هر آنچه لازم است، در اختیار آنان قرار می‌گیرد و طبق قوانین بین‌المللی از آنها محافظت می‌شود.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا خواستار تحریم‌های نفتی علیه ایران است. در ماه جاری، واشنگتن محدودیت‌هایی را علیه شبکه بین‌المللی فعال در حوزه صادرات نفت اعمال کرد که گفته می‌شود به نمایندگی از سپاه قدس ایران مسئول عملیات‌های خارج از کشور است.

براساس گزارش‌های منتشر شده، الگوریتم سایه اجازه می‌دهد تا این شبکه بتوانند نفت را به فروش برسانند. فهرست تحریم‌های به‌روز شده شامل شرکت‌های روسی نیز می‌شود که متهم به تسهیل فروش نفت به نفع ایران هستند.

تشدید تنش‌های کنونی به گمانه‌زنی‌های گسترده‌ای دامن می‌زند، زیرا ایران سابقه بسیاری در حملات به مسیرهای تجاری در خلیج‌فارس و تنگه هرمز، در واکنش به توقیف نفتکش‌ها و یا مصادره محموله‌هایش دارد.

کارشناسان نفت و گاز خاطرنشان می‌کنند توقیف کشتی‌های یونانی توسط ایران، سیگنالی به واشنگتن در این باره است که ایران آماده است، موضع خود را در صورت بازگشت بایدن به سیاست فشار حداکثری، تغییر دهد و سرسختانه‌تر کند.

کد خبر 681243
منبع: کیهان

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 26
  • شهروندایرانی IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    53 11
    این بایدن روباه مکاراست کارش باقبلی یکی هست باپنبه سربریدن،آن قبلی سگ هاربود باآندونفرهمراهش قاتلین حاج قاسم اینهاهسته ای بهانه است نوکراسراییل هستند
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
      27 36
      ایران الان قدرت برتر منطقه در تمام حوزه ها حتی اقتصادی و علم و تکنولوژی است و کشورهایی چون امریکا و اسراییل جرات هیچ کاری ندارند. خودشان هم می دانند دست از پا خطا کنند زندگیشان تمام است.
    • انقلابی واقع بین IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
      30 37
      کاملا درسته. الان در ایران اب و برق و گاز تقریبا ارزانه. بنزین که ارزان چه عرض کنم تقریبا مفته. با یارانه های قدرتمند مردم توان خرید خوبی پیدا کردند. دولت رییسی تا حد زیادی تورم را مهار کرده و بزودی معکوس خواهد شد. فروشگاهها پر از کالاست و مردم مشغول خرید هستند که نشانه قدرت خرید است. بیکاری زیر 10 درصده و هر کس جویای کار باشد و قانع، کار گیرش میاد. اما در فضای مجازی مردم را از خود بیخود کردند و گمان می کنند وضعشان خیلی خراب است در حالیکه وضع مردم واقعا خوبه و همه امکانات زیر بنایی را تقریبا ارزان دریافت می کنند. همین چند روزه جاده چالوس جای سوزن انداختن نبود. اینها همگی نشانه قدرتمند بودن اقتصاد کشوره و تحریم هم بلااثر.
    • IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
      3 1
      داداش اینایی که گفتی احتمالا خواب ندیدی این اقتصاد که میگی منظورت چیه داداش تمام شهرکهای صنعتی ایران 80درصدش تعطیله مردم به نون شب محتاجند شاید توخوش باشی اما 80درصد مردم گرفتارند یه سری توسطح شهربزن مردم دنبال یک لقمه نون تاکمرتوسطل زباله هاخم میشن چی بگم حال مردم اصلا خوب نیست اگرتوخارج بنزین ووووگرونه درامد هم بالاهه طرف باحقوق یک روز خرید یک گاه روانجام میده اما اینجا باحقوق یک ما فقط میشه چندروز زندگی کرد
  • ناشناس IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    44 22
    مرگ برآمریکامرگ براسرائیل
    • ناشناس IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
      7 5
      کجا وضع خوبه از طرف همه نظر نده بنده حقوق بگیرم به ۵ روز اول نرسیده تمامه مسافرت یارو یه بنزین میزنه میره تو چادر میخوابه تورم کجا کنترل شده همه چی ۱۰۰ ال ۳۰۰ درصد گرون شده شما شاید وضعت خوبه و راحت هستی ولی یه مستاجر با کرایه ۳ میلیونی حدااقل و حقوق ۵ میلیونی کجا راحت زندگی میکنه لطفا از طرف خودت صحبت کن
    • RU ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
      2 2
      از کجا آمدی داداش؟ حتما ایران نیستی یا مرفه بی دردی و دمت به رانت خوارها وصله! کجا تورم مهار شده؟
    • نامی IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
      1 1
      در کل پاسخ شما قانع کننده است.
  • محمد حسین فردوسی US ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    28 14
    ایران بزنه نابودشون کنه این تازه به دوران رسیده هارو آمریکاهم هیچی نیست همش ادعا هست یه موشک بهشون زدیم یکی میگفت کسی نمرد یکی میگفت خورده به دریا یکی میگفت منفجر نشد آمریکا را جدی نگیریم یونان هم یکی از خر های آمریکا
  • محسن IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    38 26
    لااقل یک بار از مردم بپرسید رابطه با آمریکا رو میخواند یا روسیه و چین
    • IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
      7 1
      تفاوتی نداره روسیه،چین یا آمریکا. استعمار، استعماره!
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    23 13
    دیگه بدبخت تر از این که نمیشیم دوتاشونو اتیش بزن بره پی کارش همه بفهمن ما با کسی شوخی نداریم
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    21 10
    منتظر چک بعدی باشن
  • خلیل قاسمی IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    17 11
    در هر صورت معلوم شد که فرمایش امام خمینی درست است که آمریکا هیچ غ.....نمی‌تواند بکند وووو
  • محمد صانعی IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    23 9
    اونا فکر کردند یکی یکی کشتی های ایرانی را توقیف کنند تا ایران به زانو در بیاد، کور خوندند، دوره بزن در رو تمام شد همانطور که از ترس قدرت موشکی برد بلند ایران جرات برخورد با نفتکش های ایران به ونزوئلا نداشتند، همچنانکه جلو ناوهای آمریکایی و انگلیسی، نفتکش انگلیسی را با قدرت از سواحل امارات به ساحل ایران آوردند، البته اگر طرح هاشمی و روحانی در کنار گذاشتن قدرت دفاعی کشور عملی می شد آنها در چند روز همه کشتی های ما را مصادره می کردند،
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    11 17
    اثرس در زندگی من چیست؟!!!
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
      25 7
      یکم فراتر از مرغ و سیب زمینی پیاز فکر کنی اثرشم میبینی
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    17 4
    خدا قوت دلاور مردان خطه شهیدان۰ ان شاء الله با زدن سیلی های محکم‌تر به گوش نظام استکبار و نوچه های آنها؛ قدرت و سیطره جمهوری اسلامی بر خلیج همیشه فارس و تمام منافع کشور تامین خواهد شد۰
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    8 7
    ضرب المثل مهم و زیبای ایرانی می فرماید : دشمن دانا به از نادان دوست است. زیرا ما از تکنولژی هواپیمائی - فضائی : بوئینگ 747 واشنگتن - اپولو - بل هلیکوپتر - هواپیما های غول پیکر مسافر بری + فرود گاه های ویژه ی انها و.... ---از تکنولژی جدید فیبر نوری جهت مودم کامپیوتر - جهت استفاده از سرعت بالای ارتباطی اینترنت و.... استفاده نمی نمائیم ولی کشور های پیشرفته از علوم جدید برای منفعت مردمانشان استفاده می نمایند.
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    12 4
    ما دارای تمام علوم در دنیا هستیم همه دنیا از ما عقب مانده تر هستن از لحاظ اقتصادی حرف اول دنیا را ما میزنیم تکنولوژی بالا
    • ایرانی IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
      7 0
      خدایی چی میزنی توساندیسات
  • Khosro IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    3 3
    اگه اینطور هست در یک اقدام مقابله به مثل قوه قضایه آمریکا رو تحریم کنه و هر جا کالایی متعلق به آمریکا مشاهده کردیم توقیف کنیم چون آمریکا از نظر ایران تحریم است.
  • سیاوش IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    4 2
    همیشه به سپاه افتخار می کنم. مظهر شجاعت و غرور و اقتدار ایران شمایید. چون کوه استوار در مقابل دشمنان بایستید که یداله فوق ایدیکم
  • عبدا.. الوندی IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    10 3
    دو چشم در مقابل یک چشم اگر ایران اقتدار دریایی را به نمایش نگزارد فکر میکنند ایران ضعیف است پس دوران دزدی دریایی تمام شده همچنان با اقتدار حقمان را بگیرید .
  • ناصر IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    4 1
    اگراین نفتکشهارونگرفته بود سپاه بترازاینهاسرمادرمیاوردن زندبادایرانوایرانی