مقامات بهداشتی انگلیس روز دوشنبه ۷۷ مورد جدید آبله میمونی را گزارش کردند و به این ترتیب شمار موارد بیماری در این کشور از ۳۰۰ عبور کرد.

MONKEYPOX

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس انگلیس تا به حال بزرگترین شیوع شناخته‌شده آبله میمونی خارج از آفریقا را داشته است و اکثربت موارد عفونت‌ها در مردان همجنسگرا و دوجنسگرا شناسایی شده است.

مقامات بهداشتی انگلیس هشدار می‌دهند که افراد بدون توجه به گرایش جنسی‌شان در صورتی که در تماس نزدیک با بیماران آبله میمونی، لباس‌ها و ملحفه‌هایشان باشند، بالقوه در معرض خطر دچار شدن به ویروس بیماری هستند.

سازمان جهانی بهداشت روز یکشنبه اعلام کرد تا به حال حدود ۳۰ کشور که تا به حال شیوع آبله میمونی نداشته‌اند، ۷۸۰ مورد این بیماری را گزارش کرده‌اند که جهشی بیش از ۲۰۰ درصدی از اواخر ماه مه (اوائل خرداد) است. تا به حال هیچ مورد مرگ به علت آبله میمونی در خارج از آفریقا گزارش نشده است.

سازمان جهانی بهداشت گفت اغلب موارد بیماری در اروپا و در کشورهای دیگر در کلینیک‌های بهداشت جنسی شناسایی شده‌اند و «عمدتا اما نه به طور انحصاری شامل مردانی بوده‌اند که آمیزش جنسی با مردان داشته‌اند.

از طرف دیگر، بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آفریقا به حال در سال جاری بیش از ۱۴۰۰ مورد آبله میمونی و ۶۳ مرگ ناشی از در چهار کشور دارای شیوع بوم‌گیر یا آندمیک بیماری در آفریقا یعنی کامرون، جمهوری آفریقای مرکزی، کنگو و نیجریه- شناسایی شده است. توالی‌یابی ژنتیکی ویروس آبله میمونی در این کشورها هنوز رابطه مستقیمی با شیوع در خارج از آفریقا را نشان نداده است.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید شناسایی غیرمنتظره آبله میمونی در کشورهای متعدد نشان می‌دهد که احتمالا سرایت پنهانی ویروس بیماری برای مدت نامعلوم در جریان بوده است و بعد رویدادهای تقویت‌کننده اخیر (گردهمایی همجنسگرایان) باعث آشکار شدن آن شده است. ماه پیش، یک مشاور ارشد سازمان جهانی بهداشت گفت که شیوع آبله میمونی در اروپا و فراتر از آن احتمالا به رابطه جنسی در دو تجمع اخیر همجنسگرایان در اسپانیا و بلژیک مربوط بوده است.

سازمان جهانی بهداشت تخمین زده است خطر آبله میمونی برای بهداشت جهانی «در حد متوسط» است و می‌گوید این برای نخستین بار است که این موارد و خوشه‌های بسیار این بیماری در سراسر جهان گزارش شده است. تا همین ماه گذشته، این بیماری به عنوان عاملی برای همه‌گیری‌های بزرگ فراتر از آفریقای مرکزی و غربی شناخته نشده بود. در آفریقا نیز شیوع بیماری اغلب در افراد مناطق روستایی که در تماس نزدیک با حیوانات وحشی مبتلا قرار می‌گیرند، رخ می‌دهد.

شیوع اخیر آبله میمونی در اروپا و کشورهای دیگر از جمله کانادا، آمریکا و استرالیا نخستین باری است که انتشار بیماری در میان افرادی که رابطه مسافرتی قبلی با آفریقا نداشته‌اند، شناخته می‌شود.

مقامات بهداشتی آمریکا می‌گویند آنالیز ژنتیکی موارد اخیر آبله میمونی نشان می‌دهد که دو سویه مجزای ویروس بیماری در این کشور وجود دارد و این یافته ای احتمال را مطرح می‌کند که ویروس برای مدتی بدون اینکه شناسایی شود، در چرخش بوده است. بسیاری از موارد آبله میمونی در آمریکا ناشی از همان سویه‌ای هستند که موارد اخیر بیماری در اروپا را ایجاد کرده است، اما چند نمونه هم سویه متفاوتی را نشان می‌دهند.

سازمان امنیت بهداشتی بریتانیا هفته پیش اعلام کرد که اغلب موارد بیماری در این کشور در مردان همجنسگرا یا دوجنسگرای در فاصله سنی ۲۰ تا ۴۹ رخ داده و تحقیقات تا به حال پیوندهایی را با محل‌های تجمع همجنسگرایان و اپلیکیشن‌های قرار ملاقات گذاشتن شناسایی کرده است.

اغلب بیماران آبله میمونی فقط دچار تب، دردهای بدنی، لرز و خستگی می‌شوند. افراد با بیماری شدیدتر ممکن است دچار دانه‌ها و ضایعات پوستی تاول‌مانندی شوند روی صورت و دست‌ها شوند که می‌تواند به بقیه بخش‌های بدن هم انتشار پیدا کند.

،هفته پیش، روزاموند لوئیس کارشناس ارشد آبله میمونی در سازمان جهانی بهداشت گفت او درباره اینکه این بیماری باعث ایجاد پاندمی شود،‌ تردید دارد، اما باید به سرعت اقداماتی برای مهار انتشار آن انجام شود تا بیماری در مناطق جدیدی در جهان استقرار پیدا نکند.

کد خبر 681522

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha