رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به آخرین وضعیت راننده بیل مکانیکی گفت: راننده نیز در پی خروج قطار از ریل، دچار سانحه شده و در حال حاضر تحت درمان بوده و مورد بستری قرار گرفته است.

واژگونی قطار

به گزارش همشهری آنلاین، محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اظهار کرد: واگن هایی که آسیب دیده اند از طریق جرثقیل آماده و برای تعمیر و یا هر تصمیم دیگری به یزد منتقل می شوند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور درباره شفاف نبودن وضعیت راننده بیل مکانیکی اظهار کرد: راننده این بیم نیز در پی خروج قطار از ریل، دچار سانحه شده و در حال حاضر تحت درمان است و مورد بستری قرار گرفته است.

محمدحسن اسماعیلی رئیس کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن نیز گفت: درباره حادثه قطار یزد، مصاحبه اولیه با راننده بیل مکانیکی انجام شد، راننده بیل از شب قبل حادثه تا صبح، روی بیل مشغول فعالیت بوده البته در این بین استراحت هم داشته است، راننده اذعان داشت که بیل مکانیکی به کنار خط آمده است.

راننده بیل مکانیکی حادثه قطار مشهد - یزد زنده است؟ | واضح‌ترین تصاویر برخورد قطار به بیل مکانیکی

‌محمدحسن اسماعیلی درباره آخرین وضعیت بررسی سانحه ریلی قطار مسافری مشهد - یزد که حدود ساعت ۰۵:۳۰ روز گذشته در بلاک عباس‌آباد - زیرو در منطقه طبس رخ داد، اظهار داشت: کمیسیون عالی بررسی سانحه راه‌آهن در حال بررسی ابعاد مختلف وقوع این حادثه است، این حادثه ابعاد بزرگی داشته است و بیان علت وقوع حادثه در زمان بسیار کوتاه امکانپذیر نیست.

وی تأکید کرد: باید همه بررسی‌ها به نتیجه نهایی برسد و سپس علت وقوع حادثه و مقصر یا مقصران احتمالی معرفی شوند.

رئیس کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن با بیان اینکه بررسی تیم کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن بلافاصله پس از وقوع حادثه از روز گذشته آغاز شده است، گفت: نباید پیش از بررسی کامل به عوامل بروز سانحه به صورت خام پرداخت و آنها را اطلاع‌رسانی کرد. ضرورت دارد ریشه‌یابی در این باره انجام شود تا علت دقیق بروز حادثه مشخص شود و برای جلوگیری از بروز سوانح بعدی نیز مورد استفاده قرار گیرد.

اسماعیلی در پاسخ به این سؤال که آیا با راننده بیل مکانیکی از سوی کمیسیون عالی سوانح مصاحبه انجام شده است، گفت: بله. مصاحبه اولیه با راننده بیل مکانیکی انجام داده‌ایم یکسری گفته‌هایی داشته است، یکسری فعل و انفعالاتی رخ داده که باید همه این فعل و انفعالات و گفته‌ها کنار هم چیده شود، تطبیق داده شود و سپس بررسی شود که کجا ترک فعل شده و یا کار به صورت ناقص انجام شده است.

رئیس کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن در پاسخ به این سؤال که آیا بیل مکانیکی در دقایق پیش از وقوع سانحه و هنگام وقوع سانحه فعال بوده است؟ اظهار داشت: در راستای بهسازی خط‌آهن، از این بیل مکانیکی استفاده می‌شد. این بیل مکانیکی برای جابه‌جایی تراورس زیر ریل بکار گرفته شده بود اما زمان کار بیل مکانیکی تمام شده بود و حدود یک ساعت پیش از رسیدن قطار، عملیات بیل مکانیکی تمام شده بود و عملاً نباید در آن منطقه فعالیت می‌کرد و یا حرکت داشته باشد. اما در حال بررسی هستیم که چه اتفاقی رخ داده است که این بیل مکانیکی به عنوان مانع برای قطار ایجاد شد و قطار به آن برخورد کرد.

اسماعیلی اضافه کرد: طبق صحبتی که با راننده بیل مکانیکی داشته‌ایم وی اذعان داشته است که بیل مکانیکی به کنار خط آمده است و هنگامی که قطار در حین عبور بوده است این بیل مانعی شد که اجازه ندهد قطار بدون مانع عبور کند. 

وی با بیان اینکه بیل مکانیکی به خط نزدیک شده بود است، گفت: اینکه لوکوموتیوران چه نقشی در این موضوع داشته است و یا اینکه بیل مکانیکی چه مشکلی داشته است که به خط آهن نزدیک شده است همه در حال بررسی است.

لکوموتیو و یک واگن پشت لکوموتیو از خط خارج نشده است

رئیس کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن در پاسخ به این سؤال که لکوموتیوران ترمز ناگهانی داشته و آیا تأثیری داشته است؟‌ عنوان کرد: به هر حال راننده لوکوموتیو که باید ترمز می‌گرفت. اگر ماشینی دچار مشکل شود و یا با یک مانع برخورد کند قاعدتاً ترمز می‌گیرد. 

اسماعیلی با بیان اینکه لکوموتیو از ریل خارج نشد اما واگن‌ها از ریل خارج شده است، گفت: لکوموتیو و یک واگن پشت لکوموتیو از خط خارج نشده است. به هر حال این اتفاق حدود ساعت ۵ صبح رخ داده است باید بررسی شود که علت چه بوده است.

وی ادامه داد: گروه بهسازی خط، در حال فعالیت بودند و تا ‌آن زمان کار می‌کردند راننده بیل از شب قبل تا صبح روی بیل مشغول فعالیت بوده است البته در این بین استراحت هم داشته است ضمن آنکه به دلیل شرایط منطقه چون عملیات عمرانی در شب انجام می‌شود معمولاً طول روز می‌خوابند اما اینکه دقیقاً چه اتفاقی رخ داده است باید بررسی شود.

رئیس کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن افزود: تیم بررسی سوانح راه‌آهن درباره این حادثه بررسی‌های خود را در روزهای آتی ادامه می‌دهد تا دلایل وقوع حادثه به دقت مشخص شود.

به اینکه حادثه به صورت عمدی رخ داده باشد نرسیده‌ایم

اسماعیلی در پاسخ به این سؤال که در بررسی‌ها به این موضوع رسیده‌اید که این اتفاق سهوی یا غیرسهوی بوده است؟ عنوان کرد: ما به اینکه این اتفاق به صورت عمدی رخ داده باشد نرسیده‌ایم. ما اگر بخواهیم به عنوان کمیسیون بررسی سانحه صحبت کنیم باید دقیق موارد را مطرح کنیم. 

حدود ساعت ۰۵:۲۰ روز گذشته هنگام عبور قطار مسافری مشهد ـ یزد در بلاک عباس‌آباد ـ ریزو در منطقه طبس، لکوموتیو قطار به بیل مکانیکی حاشیه خط برخورد می‌کند و موجب بروز حادثه می‌شود.

طبق آمار غیر قطعی در این حادثه ریلی متأسفانه ۲۲ نفر جان باختند و ۸۶ نفر مصدوم شدند.

شرکت راه‌آهن، مسافران این قطار را با قطار فوق‌العاده به ایستگاه راه‌آهن طبس منتقل کرد و سپس با اتوبوس به سمت یزد عازم شدند.

کد خبر 682076

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 6
  • عباس IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    13 13
    حداقل وانمود کنید .میخواهید استعفا بدهید ..اینم شبیه .قطار تبریز .اتوبوس دانشجویان ..اتوبوس مناطق جنگی ..مصیبت .پشت مصیبت ..خدا در سرزمین من دیگر نیست
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
      6 9
      شایدتوبه خداپشت کردی ونمی بینیش.خدادرسرزمین هستی که سرزمین خودش است همیشه هست که هست.،هرچقدر هم چشممان راببندیم.....خداچشمهای بسته مارابازکند🤲
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    2 1
    قبلا تراورس های راه آهن چوبی یا آهنی بود که دوام بسیار زیادی داشت الآن تراورس ها بتنی شده که سریع می شکنند و مجبورند با بیل مکانیکی یا ... آنها را تعویض کنند.در کنار راه آهن طبس بافق تراورس های شکسته بتنی بسیار زیادی دیده می شود که تعویض شده اند
  • محمد IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    6 1
    وقتی بیل مکانیکی چند ساعتی کارش تمام شده اما با وجود آنکه میدانسته و میدانستند که قطار عبور میکند چرا بعد از اتمام کار این بیل از خط راه آهن فاصله نگرفته جواب: بخاطر مدیریت شایسته آقایان عزیز است که جان تعدادی را فدای بی خیالیشون کردند و خانواده هایی را عزادار
  • ناشناس IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    2 0
    مطمعنم عمدی بوده