جمعه ۲۴ آبان ۱۳۸۷ - ۱۲:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: فرمانده نیروی انتظامی نسبت به شایعه ورود مواد مخدر جدید به کشور واکنش نشان داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس، سردار اسماعیل احمدی مقدم گفت: ورود مواد جدید یا مواد با نام جدید نشانه موفقیت ستاد مبارزه با مواد مخدر در آگاه کردن مردم و جامعه نسبت به مواد مخدر قدیمی است که با اجرای سیاست پیشگیری دنبال می‌شود.

وی در حاشیه همایش مسئولان شورای هماهنگی مواد مخدر استان‌ها، در مجتمع شقایق ستاد مبارزه با مواد مخدر، در مواد اعتیاد آور جدید در جمع خبرنگاران افزود: من هم این خبر را شنیدم و حساس شدم، به پلیس مبارزه با مواد مخدر دستور دادیم موضوع را پیگیری کنند اما تا حالا هیچ موردی از این مواد کشف نشده است، ممکن است مقدار آن به قدری کم و نادر باشد که اهمیت زیادی نداشته باشد و هنوز شیوع پیدا نکرده باشد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت:‌ اسامی جدید موادمخدر نشان از واکنش جامعه نسبت به مواد قبلی است و قاچاقچیان در تلاشند با اقدامات فریبکارانه موادمخدر را به فروش برسانند.

وی‌ادامه داد: وقتی در مورد موادی مردم هشیاری به وجود می‌آید مواد‌فروشان با نام دیگری و با القای خطرناک نبودن این مواد سعی در کشاندن نسل جوان به دام اعتیاد دارند.

سردار احمدی مقدم اضافه کرد: ورود مواد جدید یا مواد با نام جدید نشانه موفقیت ستاد مبارزه با مواد مخدر در آگاه کردن مردم و جامعه نسبت به مواد مخدر قدیمی است که با اجرای سیاست پیشگیری دنبال می‌شود، پیشگیری از اعتیاد و آگاه سازی مردم همچنان اولویت اول ستاد مبارزه با مواد مخدر است، زیرا با توجه به افزایش تولید مواد در افغانستان هر چقدر نیز که با عرضه مبارزه کنیم و کشفیات داشته باشیم فقط بخشی از مواد را می‌توانیم کشف کنیم و همواره بخش قابل توجهی از مواد وارد کشور می‌شود.

وی ادامه داد:‌ مبارزه تک بعدی اصلاً ما را به نتیجه نمی‌رساند، آنچه ما باید به آن اهتمام کنیم افزایش آگاهی‌های اجتماعی مردم است تا به سمت اعتیاد نروند نه اینکه بگذاریم معتاد شوند زیرا درمان معتادان بسیار سخت است به همین علت برنامه پیشگیری ادامه دارد و البته در کنار آن برنامه درمان جایگزین و کاهش آسیب هم به قوت خود باقی است.

فرمانده ناجا همچنین درباره قاچاق سوخت گفت:‌ تا زمانی که اختلاف قیمت سوخت در این سوی مرز با آن سوی مرز زیاد باشد احتمال قاچاق وجود دارد.

وی افزود: کاروان‌های قاچاق سوخت از کوره راه‌ها عبور کرده و بعضی وقت‌ها ماموران ناجا را نیز مجروح می کنند و در صورت تیراندازی و کشته شدن قاچاقچیان شاهد بحران اجتماعی نیز هستیم.

وی با تاکید بر اینکه مسوولان حکومتی در مرزها همکاری لازم را کمتر داشته و بر این تفکر هستند که سخت‌گیری در مرز فشار اقتصادی بر مرزنشینان را زیاد می کند گفت: تناقض بین سیاست‌های اعمال شده در مرز و آنچه که در مرکز وجود دارد موجب فشار به ناجا شده است.

یردار مقدم گفت: مسئله قاچاق سوخت از جمله مسائل مهم کشور است، روزانه میلیون‌ها لیتر بنزین از کشور قاچاق می‌شود و ما اگر بخواهیم ادعا کنیم که مرزهای ما آنچنان محکم است که هیچ عبوری انجام نمی‌شود، این نقیض واقعیت قاچاق است که هر روز شاهد آن هستیم.

وی ادامه داد: گام اول برای مقابله با این پدیده کنترل و انسداد مرز است که امسال سرعت گرفته است و سال آینده در استان سیستان و بلوچستان انسداد مرز میرجاوه تا سروان تکمیل می‌شود.

نصب دوربین‌ها برای کنترل افراد مجرم است
احمدی مقدم در پاسخ به پرسشی درباره علنی شدن نامه وی به رئیس جمهوری درباره نصب دوربین در مناطق آسیب خیر اضافه کرد: وقتی مسئله‌ای اجتماعی شد، موضوع مردم است و اگر به موقع توضیح ندهیم در جامعه نگرانی ایجاد می‌شود، نامه رئیس جمهوری یک هفته قبل از زمانی که من جواب آن را دادم به دست ما رسیده بود و من جواب آن را دادم و بر اساس آن اقدام کردم و دستور دادم بعد دیدیم در رسانه‌ها منتشر شد.

حقیقتاً پاسخ باید به گونه‌ای باشد که مردم هم در جریان امور قرار بگیرند تا خدای نکرده در بین مردم نگرانی و شایعه پیش نیاید.

فرمانده پلیس کشور گفت: در دنیا کشورهای زیادی هستند که با نصب دوربین‌ها برای کنترل جرایم و مستندسازی آن اقدام می‌کنند، حتی برخی از آنها از همین طریق کارهای اطلاعاتی هم می‌کنند که و زندگی افراد را رصد می‌کنند که این کار با هدف ما برای ثبت و مستندسازی جرایم کاملاً متفاوت است و مورد نظر ما نیست.

وی گفت: کنترل معابر همین الان هم از طریق پلیس راهنمایی و رانندگی انجام می‌شود، هدف از نصب این دوربین‌ها این است که در محلات جرم خیز که مواد فروشان فعالیت می‌کنند، کنترل‌‌های لازم انجام شود، خیلی از مواد فروشان دیگر یاد گرفته‌اند،‌ مقدار کمی مواد را با خود حمل می‌کنند و وقتی دستگیر می‌شوند با زیرکی می‌گویند برای مصرف شخصی است اما وقتی دوربین کار آنها را در محل ثبت کرده باشد دیگر نمی‌توانند مقابل قاضی انکار کنند.

کد خبر 68254

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز