به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، احداث این پل در توسعه گردشگری و مبادلات فرهنگی و تجاری میان دو استان آذربایجان شرقی و غربی نقش بسزایی دارد.
مشاور وزیر راه و ترابری در این خصوص گفت: این پل پروژهای منحصر بفرد در کشور است که ابعاد مختلفی دارد. بیشترین سود پنهان این پروژه صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش آلودگی محیط زیست است. [دریاچه ارومیه]
جواد توکلی افزود: این پروژه به لحاظ منافع اقتصادی فراوان، گستردگی آن، دقت و ظرافت در اجرا و سودی که به محیط زیست میرساند، از سایر پروژه ها ممتاز شده و بعنوان یک پروژه شاخص در کشور و استان مطرح است.
توکلی تصریح کرد: طبق برآورد انجام شده در هر سال بطور متوسط در طول عمر این پروژه حدود دویست و 260 میلیارد ریال صرفه جویی در هزینههای کلان ملی میشود.
وی اضافه کرد: 96 میلیارد ریال از این صرفه جویی در بخش کاهش مصرف سوخت و 96میلیارد ریال دیگر نیز در صرفه جویی زمان تردد در این محور است که حدود یک و نیم ساعت در زمان تردد صرفه جویی میشود.
توکلی اظهار داشت: حدود 43 میلیارد ریال نیز صرفه جویی در هزینههای استهلاک و تصادفات و26 میلیارد ریال برای بیمه و مسائل جانبی صرفه جویی میشود.
وی گفت: این پروژه به لحاظ مسائل فنی و اجرایی بزرگترین پروژه به صورت پل است که در کشور اجرا شده است.
مشاور وزیر راه و ترابری افزود: این پل یک هزار و 709 متر طول دارد که یک هزار و 276 متر آن در داخل دریاچه ارومیه اجرا شده و حدود 385 متر در دو طرف پل های دسترسی و اتصال است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر یک باند این پل قابل بهره برداری است، افزود: باندهای دیگر نیز به سرعت آماده خواهد شد.
توکلی خاطر نشان کرد: ویژگیهای فنی این پل پی عمیق و لجنی آن است که عمق شمعهای آن بیش از 80 متر است و بیش از 35 کیلومتر شمع کوبی در دریاچه انجام شده و 35 هزار تن فولاد و 50 هزار متر مکعب بتون در این پروژه بکار رفته است.
مجری طرح پل شهید کلانتری تصریح کرد: دهانه وسط این پل را یک دهانه قوسی بطول 100متر، عرض 25 متر و ارتفاع 25 متر تشکیل میدهد.
این سازه یک هزار و 300 تن وزن دارد که تماما در خشکی ساخته شده و حمل و انتقال آن به اسکله به صورت حمل دریایی و نصب آن یکی از ویژگیهای این سازه بوده و 12 دهانه 70 متری و 6 دهانه 50 متری دارد.
توکلی گفت: یکی از ویژگیهای این پروژه به لحاظ نوآوری سیستم نصب عرشه است.عرشه این پل یک تیر کامپوزیت بوده که از فلز و فولاد و بتن ترکیب شده است.
تیر فولادی آن در کنارههای تکیه گاه روی خشکی بهم وصل و مونتاژ شده و بعد از آنجا توسط سیستم پوشین روی پل هل داده شده است.