معمار فضای داخلی ایستگاه متروی هفده شهریور تهران با بیان اینکه در طراحی اولیه از معماری دوره صفویه و قاجار بهره گرفته شده گفت: این ایستگاه را مطابق با شرایط منطقه ۱۲ طراحی کرده و ساخته‌ایم تا مسافران داخلی و خارجی از ابتدای ورود خود به این منطقه بدانند وارد یک محیط تاریخی می‌شوند.

مترو هفده شهریور

حجت الله پاشوی اصل در گفتگو با همشهری آنلاین درباره دلیل انتخاب نمای ورودی متروی هفده شهریور توضیح داد: منطقه ۱۲ تهران از قدمت تاریخی زیادی برخوردار است به این معنا که ۳۰۰ اثر تاریخی تهران مثل موزه ایران باستان، موزه ملی، موزه ارتباطات، دارالفنون، مسجد سپهسالار و... در آن قرار دارد، همچنین اکثر علمای بزرگ در این محدوده دفتر مردمی دارند و در کل تاریخچه محلات آن به دوره صفوی و قاجار بر می‌گردد، بنابراین باید نمای ورودی متروی این منطقه هم بیانگر تاریخ و حس و حال آن باشد.

او با بیان اینکه این ایستگاه به واسطه شکل داخلی معماری جزو معدود ایستگاه‌هایی خواهد شد که از خود تصویری ذهنی برای مسافران به جای می‌گذارد، افزود: در همه جای دنیا ایستگاه‌های مترو جزو اماکن شهری است که گردشگران را به خود جذب می‌کند و آنها را با تاریخ و هویت شهر همراه می‌سازد، ما هم تصمیم گرفتیم که در ایستگاه هفده شهریور این حال و هوا را ایجاد کنیم.

این معمار برجسته در توضیح شکل معماری درون ایستگاه مترو تازه افتتاح شده هفده شهریور گفت: ما تلاش کردیم از معماری دوره صفویه که استفاده از طاق، قوس، گنبد و کاشی جزو ویژگی‌های آن است و همچنین دوره قاجار که آیینه کاری، ستون، سردر آجر و...آن را برجسته کرده به صورت تلفیقی بهره ببریم که البته عومل فنی و مهندسی مترو ما را به قدری با چالش مواجه کرد.

فلسفه معماری ایستگاه مترو هفده شهریور | طراحی این ایستگاه در ذهن مسافران می‌ماند

پاشوی اصل ادامه داد: به طور مثال مقررات فنی و مهندسی مترو به ما اجازه استفاده از گچ یا آیینه را در محوطه مترو نمی داد، بنابراین مجبور شدیم که ورق‌های کامپوزیت را جایگزین کنیم و نقوش اسلیمی را با سی ان سی روی آن طراحی کنیم. البته دیوارها را با نمای آجر ساختیم و در آن ستون‌ به کار بردیم تا یادآور معماری قدیم تهران باشد.

او همچنین گفت: اکثر سالن‌های ورودی مترو به دلیل تاسیساتی که در سقف جاسازی می‌کنند، ارتفاع کمی دارند اما تلاش کردیم در ایستگاه هفده شهریور ارتفاع سقف را با حفظ نکات فنی افزایش دهیم و گنبدی که نورگیر کاذب دارد، بسازیم که ارتفاع آن ۶ متر است. همچنین طراحی به گونه‌ای بوده که حس می‌کنید از شیشه‌های رنگی که جزوی از معماری ایرانی است، استفاده شده و نور طبیعی از نورگیر به آن می‌تابد.

طراح و معمار سالن ایستگاه هفده شهریور در پایان گفت: به نظرم باید ورودی هر ایستگاه بیانگر حال و هوای آن منطقه و ظرفیت‌های معماری و تاریخی آن باشد. طراحی این ایستگاه شروع خوبی برای ساخت یا بازسازی ایستگاه‌های دیگر است.

کد خبر 683280
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 11
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • محمد IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    22 6
    ۱۴ سال گذشت هنوز متروی پرند ساخته نشده است چرا؟؟؟؟
  • ایران من IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    27 3
    چقدر جالب...احسنت امیدواریم در همه ی ایستگاه های جدید به سبک معماری ایرانی دقت شود
    • سامان GB ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
      7 1
      وقتی هنوز ایستگاه های داخلی شهر تهران کامل نشده چرا باید پرندو کامل کنن
  • کامیار IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    5 0
    ای کاش ایستگاه هایی که در خط ۷ در زمان مدیریت دوره های گذشته حذف شدند مجدداً وارد طرح ساخت و احداث شوند، انشااله
  • مهران فر IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
    9 0
    خیلی زیبا
  • سجاد IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    0 0
    پوووف دمتون گرم
  • مصطفی IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    0 2
    ولی ببینید ایستگاههای تهران چه خرجی میکنن. ولی پولش از شهرستانها میاد. آبادان با نفت‌ که اهوازو چند شهر دیگه و گازی که باز از جنوب میاد. و معادن سنگ آهن و مس وذغال سنگ کرمان و کلی مرکبات صادراتی و ثروت کشور فقط تو تهران خرج میشه. حالا برو ببین اهواز و آبادان یا کرمان یه ایستگاه اتوبوس درست داره. کاش ثروت استانها ۱۰ درصدش تو خودشون خرج میشد.
    • رضا IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
      2 0
      هموطن گرامی با نگاهی به منابع شهرداری ها متوجه خواهید شد که از چه محل هایی تامین میشود و درامدحاصل از نفت و گاز به شهرداری تعلق نمیگیرد