فرمانده انتظامی تهران بزرگ ناگفته‌ها و جزئیات جدیدی از ماجرای سرقت صندوق‌های امانات شعبه دانشگاه بانک ملی ایران را تشریح کرد.

دستگیری سارقان بانک ملی

به گزارش همشهری‌آنلاین، سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ در حاشیه پنجاه و ششمین مرحله از طرح رعد که صبح امروز در مقر مرکزی پلیس پایتخت برگزار شد، با حضور در جمع خبرنگاران به تشریح آخرین خبرها درباره سرقت از صندوق امانات شعبه دانشگاه بانک ملی پرداخت و گفت: براساس تازه‌ترین اعترافات این افراد، سارقان اصلی همانطور که پیش‌تر نیز اعلام کرده بودیم چهار نفر متشکل از سه برادر و یک پسرخاله هستند. این‌ها آخرین جلسه خود را شب جمعه، ساعت ١٠ شب در منزل پدری خود و با حضور پدرشان برگزار کردند و با تیم‌های دیگر که باید در ادامه کارها را انجام می‌دادند هماهنگ شدند. بلیط آن‌ها را نیز یکی از این افراد و همسرشان از پیش خریداری و رزرو کرده بود.

وی ادامه داد: سارقان ساعت یک و نیم تا دو بامداد وارد بانک شدند. دو نفر کار تدارکات، مراقبت و آوردن آذوقه را داشتند و دو تن نیز این مسئولیت را بر عهده داشتند که اول وسایل حفاظتی و مراقبتی بانک که از مقدار لازم برخوردار نبوده را قطع و صندوق ها را باز کنند. آنها تقریبا ساعت چهار بعدازظهر همان روز کارشان تمام شده و از مجموعه بانک خارج شدند، اما روز بعد، یعنی شنبه متوجه شدند که برخی از لوازمشان داخل شعبه بانک جا مانده است که دوباره می‌آیند و برخی را پاکسازی می‌کنند و برخی را نیز در نقاط مختلف بانک جاسازی می‌کنند که این لوازم کشف شده است.

رحیمی درباره اموال کشف شده نیز گفت: در همان روز اول، اموال مردم که بالغ بر هزاران سکه و مبالغ زیادی دلار و سکه و سایر ارزها بود شمارش شد و تحویل خزانه بانک ملی شد که با نظارت نماینده دادستان، بانک و پلیس انجام شد. تیم ویژه‌ای هم تشکیل داده شد که اعضای این تیم حدود پنج روز فعالیت کردند تا طلاهای به سرقت رفته را ارزیابی و شناسنامه‌دار کنند.

به گفته رییس پلیس پایتخت حدود ساعت شش صبح روز گذشته کار بسته بندی، شناسنامه‌دار کردن این‌ها تمام شد و تمامی اقلام کشف شده به خزانه بانک ملی داده شد. تمام این اقدامات مستند و مکتوب شده و توسط شش دوربین نیز ثبت شده است.

رحیمی درباره اینکه مالباختگان بانک ملی چطور باید اموال خود را پس بگیرند، گفت: تحویل اموال مردم بر عهده بانک ملی و مرکزی و دادستانی است. ما اموال مسروقه را کشف کردیم و با سخت‌ترین ضوابط و مقررات تحویل دادیم اما اموال مردم کشف شده است.

وی ادامه داد: روز گذشته جلسه‌ای با افسر رابط پلیس جمهوری اسلامی با کشور مقابل که سه نفر متواری را دستگیر کردند برگزار کردیم و به دنبال این هستیم که این افراد نیز زودتر به کشور منتقل شوند و پرونده پیگیری شود. البته با وجود متهمان فعلی تماما صحنه وقوع جرم و اقداماتی که انجام شد بازسازی شده است؛ تقریبا از نیمه شب گذشته تا سه صبح دیروز بازسازی صحنه صورت گرفت.

فرمانده انتظامی پایتخت گفت: این سریع‌ترین کشف در مقایسه با سرقت‌های دیگر در این مقیاس بود. رکوردی که در دنیا هم متعلق به پلیس ایران است. فکر می‌کنم بعد از ما پلیس یکی از کشورهای اروپایی است که با اختلاف حدود ٢٠ یا ٣٠ ساعت پس از ایران قرار دارد.

رحیمی ادامه داد: سارقان دستگیر شده یک تیم تخصصی کامپیوتر، لوازم‌های الکترونیکی، حفاظتی و مراقبتی، آهنگری و برش هوا و... را داشتند و در کنار این نیز پیش‌بینی کرده بودند که از کشور خارج شوند.

وی در پاسخ به اینکه چرا در یکی از عکس‌ها علیرغم آنکه تعداد دستگیر شدگان ۱۰ نفر اعلام شده اما ۹ نفر دیده می‌شوند، گفت: آن یک نفر خانم بود که سارق نبوده و در تیم فروش حضور داشته است، او آن روز در میان سارقان قرارداده نشد.

رحیمی با بیان اینکه برخی از این دستگیرشدگان سابقه‌دار بوده و حتی سابقه سرقت از بانک را نیز داشتند، گفت: برخی مخالفان و معاندان که از پلیس ضربه خوردند ممکن است حرف‌هایی بزنند که از آن ها گلایه نداریم اما از دوستان خود که پلیس خود را در مقیاس پلیس جهانی مطرح نمی‌کنند گلایه داریم. در وهله اول که سرقت به ما اعلام شد سرنخی نداشتیم اما کمتر از ٢۴ ساعت سناریو برای ما مشخص شد که این نشانه توانمندی پلیس است.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ افزود: بانکی که مورد سرقت قرار گرفته یکی از شعبات مطرح بانک ملی است اما سارقان از روی در پارکینگ به داخل رفتند و بعد هم قفل را شکستند و وارد آن شدند، این نشان می‌دهد که باید ضریب امنیتی بانک‌ها افزایش پیدا کند.

وی گفت: این سرقت بعد امنیتی نداشته اما سارقان حرفه‌ای و کاربلد بودند. مدت‌ها نیز در آن بانک رفت و آمد داشتند. سرقت ناکام قبلی از بانک تجارت نیز داشتند که به گفته خودشان زمان کم آوردند. موضوعی هم در خصوص همکاری عوامل بانک وجود نداشته است و همکاری در این خصوص با سارقان نداشتند.

رحیمی درباره اموال کشف شده از سارقان نیز گفت: عمده اموال سرقت شده از سوی این افراد کشف شده است. ممکن است بخشی از ارزها را با خود برده باشند که البته مقدار آن هم بسیار کم است و تحقیقات پلیس در این زمینه ادامه دارد.

کد خبر 683282
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 47
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • حسن محدث IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    درود وهزاران درودبرپلیس توانمند وبا اقتداراین عزیزانی که درتمامی ایام ارامش واسایش رابرای ملت به ارمغان میاورند وباعث عزت وسربلندی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند خداوندپشت وپناهتان باد
    • علی IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
      21 54
      اینهایی که منفی دادند شاید شریک دزدان هستند!!!!
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    38 10
    گفته شده که این سارقان قبلا به خاطر سرقت بانک در زندان بودن که باقید وثیقه ازاد شدن اولا ان قاضی که انها را ازاد کرده باید جوابگو ومجازات شود دوم خواهند گفت طبق قانون بوده در این صورت کسانی که میبایست این قانون فشل را درست کنند ونکردن باید مجازات شوند هر بچه ای میفهمد که این قانون مسخره است که یک دزد مقداری از پولهای دزدیده شده را بعنوان وثیقه بسپارد وازاد شود واقعا شاهکار است متاسفانه این قانون در مورد اختلاسگران کلان هم صادق است وباعث متواری شدن انها شده
  • علی اصغر IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    23 19
    سلام با تشکر از فرماندهی انتظامی و پرسنل خدوم آن ،بنظر می رسد که نیروی انتظامی باید به کمک سایر نیرو های اطلاعاتی و امنیتی از همه شعبات امانات بانک های دولتی و خصوصی بازدید و ایمنی آنان را از هر نظر بررسی و بانک ها را ملزم به رفع آن نمایند تا اعتماد مردمی از بانک ها سلب نشود مضافا"به اینکه مردم با هشدارهای پلیس اموال خود را در منزل نگه نداشته و به بانک سپرده اند ،کو چکترین اغماض در این خصوص نباید باشد،اجاره صندوق ها از دوسال پیش تا کنون چند برابر شده بعلاوه ودیعه هم می گیرند و برای هر بار مراجعه به صندوق که مجانی بوده امسال ۵ هزار تومان از مشتری هزینه دریافت می کنند و باید امنیتی پایدار برای اموال مردم ایجاد کنند ،در بعضی از شبکه های اجتماعی که بنظر می رسد با تحریک عوامل دشمن صورت می گیرد از سرعت عمل پلیس سو استفاده و نسبت های ناروا به پلیس خدوم کشور می دهند که باید منبع آن شناسایی و برخورد قانونی با آن ها انجام شود
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    26 23
    درود و خسته نباشید بر پلیس فداکار به داشتن همچین پلیسی افتخار میکنم ای کاش مدیریت اقتصاد ایران هم مثل مدیریت پلیسمون بود
  • بهزاد IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    51 10
    اون بانک چقدر بدبخت بوده که مثل جمعه بازار محل رفت و اومد دزدا شده
  • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    47 11
    چه خالی بندیِ جالبی
  • ناشناس IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    25 8
    درودبر نیروی زحمت کش اکنون که فرمانده انتظامی به بانکها جهت حفاظت موثر اولتیماتم داده شده بعضی از شعبات بانک ها اخطاررا به مشتریان داده که مسئولیت نمی پذیرن وحکم به تخلیه صندوقها دادن بازرسین بانکها نیز پاسخگو نیستن
  • احمد US ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    59 11
    مردم این داستانها را باور ندارند. تیمی با این مهارت و‌تیزهوشی که اخرش کار کودکانه ای بکنه و‌همه تلاششان یک شبه از دست بره با عقل جور در نمیاد.این سناریو خیلی ساده لوحانه است..اما جالب اینکه چرا پلیس ماهیت افراد را بر ملا نمی کند ؟ چرا چهره انها را از تلوزیون به مردم نشان نمی دهد چرا دادگاه علنی برای این گروه تشکیل نمیشه تا مردم اعتماد بکنن؟؟ همین کارها باعث میشه همه تصور بکنن این داستان برای انحراف افکار عمومی است..
  • محمدرضا طلایی IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    29 27
    ضمن عرض سلام خدمت نیروهای خدم فراجا دست مریزاد به شما در کوتاه ترین زمان ممکن وبااقتدار تمام. درودوسلام برشما ایران مقتدر
    • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
      0 0
      تازمانی که چهره دزدها رادرتلوزیون ورسانها نشان ندهند همین آشو همین کاسه هست هروز بدتراز دیرروز
  • مرتضی IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    17 13
    این که پلیس توانمندی داریم جای مباهات است. اما اینکه قوه قضائیه باید با دزدان حرفه‌ای اینقدر مماشات بکند و از آنها وثیقه برای آزادی قبول کند جای هزار تاسف است. تا این گونه دزدان و دزدان اینترنتی اعدام نشود بازدارندگی از این گونه جرائم هم بوجود نمی آید.
  • علی IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    49 6
    سارقان جسور یا پت ومت ، طرف گوسفند مارا دزدید خیلی بهتر از اینها عمل کرده بود. بیشتر روایتی کودکانه میمونه.
  • آرش رستمی IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    22 9
    این باند سرقت بزرگترین اشتباهشان این بوده که عملیات سرقت را درست طراحی کردند و اجرا کردن و موفق شدند بله اگر نقشه دقیقی برای بعد از سرقت میکشیدند غیر ممکن بود پلیس دستش به آنها برسد بله باید خیلی سریع یعنی همان روز اموال را سرقت کردند از راه زمینی و قانونی ازکشور خارج میشدند و در همان ترکیه یک ویلا خریداری میکردند و تا یک سال با هیچ کسی ارتیاطی نمیگرفتند و حین یکسال کل طلاها سکها را به دلار تبدیل میکردند و همانجا زندگی یا به یک کشور آمریکایی می رفتند ولی افسوس که بعد از سرقت موفق خودشان را گم کردن
    • فاطمه کوهی کار IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
      10 9
      ناراحت اموال مردم نیستی؟
  • ابراهیم IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    8 6
    خدایی این دزدها رو استخدام پلیس کنید ، خوش فکر بودند
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    13 16
    ما به پلیس کشورمان ایمان داریم پلیس حافظ جان ،مال،و ناموس کشورش است و با سیاست بی گانه است
  • 007 IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    17 5
    لابد اون پیره مرده آلپوچینوشونه🙄🙄🙄🙄
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    16 1
    بانک مقصراصلیه چون امنیتش ناقص بوده. بانک هاامین سرمایه ومال ومنال مردم هستن پس کوتاهی ازطرف بانک نشان ازیک تخلف هایی هست که بایدضرب العجلی محاسبه شود.
  • اقاغلام. IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    0 1
    بابام چندباره تعریف میکنه میگه چنددفه دزدوخلاف کاردستگیرکردم که خیلیاشون اول اشنان.خوب که نگامیکنم میفهمم دفه چندمه گرفتمشون.میگه یاروروگرفتم توماشین توراکلانتری میگه جناب سرگردخسته نمیشی اینهمه مارومیگیری.خداشاهده هنگه میگه مامیگیریم اوناول میکنن.بابام قاطی کرده میگه دیگه نمیگیرم