مجموع نظرات: ۳
سه‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵
۱ نفر

ساختن پل، جاده، تونل یا هر نوع زیرساختی بدون مهندسان عمران متخصص و کاربلد غیرممکن است. این یکی از مشاغلی است که همیشه مورد تقاضا بوده و خواهد بود و هرگز منسوخ نخواهد شد.

image-20220614123601-1.jpeg

ساخت و ساز ساختمان یکی از مهم‌ترین کارهایی است که مهندسان عمران انجام می‌دهند. بدون ساختن خانه‌ها، انسان هنوز در حال زندگی در غارها بود و برای زنده ماندن در شرایط آب و هوایی سخت و عملاً بی‌دفاعی در برابر حیوانات وحشی تلاش می‌کرد. خوشبختانه، ساخت و ساز جهان را به جایی بهتر برای زندگی انسان تبدیل کرده و آن را برای زندگی امن و راحت انسانی مناسب‌تر کرده است. اما چرا باید رشته عمران را برای تحصیل انتخاب کرد؟ آیا این رشته بازار کار خوبی دارد و می‌توان با آن به درآمد خوبی رسید؟

بازار کار مهندسی عمران در ایران

بازار کار مهندسی عمران در ایران طبق مقاله منتشر شده در بلاگ ایران تلنت، طیف وسیعی از مشاغل را در بر می‌گیرد و می‌توان گفت که برای مهندس عمران در ایران انتخاب‌های بسیاری برای فعالیت وجود دارد. این مشاغل با توجه به میزان مهارت مهندس و همچنین نوع شاخه‌ای که او در آن تحصیل کرده است، به او داده می‌شود. با نگاهی به وضعیت آگهی های استخدامی برای مهندسی عمران حیطه‌های شغلی هر مهندس عمران شامل موارد زیر می‌شود:

  1. طراحی و ساخت ساختمان‌های شهری
  2. راه سازی
  3. پل سازی
  4. محیط زیست
  5. سد سازی
  6. بازار کار مهندس عمران در منابع آب و مهندسی ژئوتکنیک
  7. شهرسازی و مشخص کردن ساختار خیابان‌های شهر

اما انتخاب عمران برای تحصیل تنها محدود مشاغل متنوع آن نمی‌شود و حقوق و درآمد مهندس عمران نیز بسیار اهمیت پیدا می‌کند. در صورتی که در این رشته تجربه کسب کنید و بیشتر روی مهارت‌های خود کار کنید، می‌توانید به حقوقی بالایی دست پیدا کنید.

دلایل کلیدی برای انتخاب رشته مهندسی عمران

تحصیل در رشته عمران آینده‌دار است؟

در اینجا برخی از دلایل اصلی که چرا دانشجویان بیشتر مهندسی عمران را به عنوان رشته شغلی خود انتخاب می‌کنند آورده شده است:

۱. رشته مهندسی عمران همیشه در بازار کار تقاضا دارد. مهندسی عمران به عنوان شغلی به شمار می‌آید که افراد شاغل در آن مسئولیت ساخت سازه برای مصارف غیرنظامی، صنعتی و نظامی را بر عهده دارند، از جمله: ساخت ساختمان‌های مسکونی; بیمارستان‌ها؛ هتل‌ها; ایستگاه‌های قطار؛ راه آهن و فرودگاه‌ها و غیره و اگر متخصص خوبی باشید همیشه در هر کجای دنیا در این صنعت شغل پیدا خواهید کرد.

۲. مهندسی عمران ارتباط تنگاتنگی با استفاده از فناوری‌های نوآورانه دارد. در زمان‌های قدیم طراحی ساختمان‌ها توسط ریاضیدانان و دانشمندان ماهر انجام می‌شد و بسیاری از ساختمان‌ها و سازه‌هایی هستند که به خوبی از گذشته باقی ماندند که گواهی بر دانش آنهاست، مانند قنات‌های رومی، جاده‌های رومی، آمفی تئاترها، کاخ‌ها، تخت جمشید، مصر باستان، اهرام مایا و دیوارهای بزرگ در چین. اما سبک ساخت و ساز در آن زمان بسیار زمان‌گیر بود و امروزه مهندسان عمران با استفاده از تکنولوژی می‌توانند آسمان‌خراش‌های شیشه‌ای عظیم، بزرگراه‌های هوشمند، سیستم‌های حمل و نقل با سرعت بالا و آبی عظیم بسازند. به لطف نوآوری‌های جدید در تکنولوژی، صنعت ساخت و ساز اکنون به یک زمینه بسیار تخصصی تبدیل شده است که به جوانان باهوش و تحصیل کرده نیاز دارد.

۳. انتخاب شغل در رشته عمران بسیار زیاد است، بنابراین استخدام پس از فارغ‌التحصیلی برای شما دشوار نخواهد بود. شما به سرعت فرصت‌های شغلی زیادی در توسعه پروژه‌های زیرساختی مختلف در سرتاسر جهان خواهید داشت و پس از اتمام یک پروژه، می‌توانید به پروژه دیگری بروید که به آن علاقه دارید و همیشه تجربیات ارزشمندی کسب خواهید کرد که شما در این رشته پخته‌تر می‌کند.

۴. در رشته عمران به خوبی این بستر را دارید تا خودتان و مهارت‌هایتان را به رخ بکشانید. سخت کار کنید و مسیر شغلی خود را به سمت پروژه‌های ساختمانی برجسته و با کیفیت بالا هدایت کنید. مهندسان بزرگ بسیاری وجود دارند که مردم آنها را فراموش نخواهند کرد، زیرا ساختمان‌ها و سازه‌های آن‌ها برای دهه‌ها و حتی قرن‌ها است که پابرجا هستند.

۵. با پیشرفت شغلی، مهارت‌های جدید زیادی را یاد خواهید گرفت. یک مهندس عمران متخصصی است که به طور مداوم مهارت‌های جدیدی را یاد می‌گیرد که نه تنها برای کار بلکه برای زندگی روزمره او نیز بسیار مفید خواهند بود. از جمله آنها می‌توان به فناوری اطلاعات و محاسبات، برنامه‌ریزی بودجه، تجزیه و تحلیل، حسابداری و مدیریت پروژه و غیره اشاره کرد.

۶. شما یاد خواهید گرفت که ریاضی و فیزیک را در دنیای واقعی به کار ببرید. همچنین با به دست آوردن مهارت‌های مورد نیاز برای پروژه‌ها و ساخت و سازها و به لطف به دست آوردن تجربه در مقابله با مشکلات در پروژه‌ها، مقابله با مشکلات زندگی روزمره را یاد خواهید گرفت و البته که در مورد امور مالی، حقوق و اخلاق نیز حرفه‌ای خواهید شد.

تحصیل در رشته عمران آینده‌دار است؟

۷. در رشته عمران می‌توانید ایده‌پردازی‌های بسیاری داشته باشید. دانشجویان مهندسی عمران این فرصت را دارند که روی پروژه‌های شخصی کار کنند تا مهارت‌های اصلی خود را در این پروژه‌ها نشان دهند و در این پروژه‌ها این فرصت را دارید تا مهارت‌ها و توانایی‌های خود را برجسته کنید. به شما این آزادی داده می‌شود که در پروژه‌های هیجان انگیز مشارکت داشته باشید.

۸. شما به عنوان بخشی از یک تیم، کار تیمی را یاد خواهید گرفت زیرا دانشجویان مهندسی عمران در اکثر مواقع به صورت تیمی کار می‌کنند. این واقعاً یک مهارت بسیار مفید برای زندگی واقعی و آینده شغلی شما و یک تجربه ارزشمند برای به اشتراک گذاشتن تجربیات و واگذاری مسئولیت‌ها است.

۹. به عنوان یک مهندس عمران، فرصت‌های زیادی برای اعمال مهارت‌های خود خواهید داشت. دانشجویان نه تنها دانش نظری بلکه مهارت‌های عملی واقعی را نیز در حین تحصیل به دست می‌آورند. فارغ‌التحصیلان در بازدید از مکان پروژه‌ها، همه چیز با چشمان خود مشاهده می‌کنند و تجربه کسب و می‌کنند.

۱۰. تخصص‌های مهندسی عمران بسیار متنوع هستند. این که آیا شما علاقه‌مند به ساخت پل‌ها، مسائل زیست محیطی، مطالعه زلزله شناسی، توسعه استراتژی‌هایی برای جلوگیری از آسیب به محیط زیست، ساخت زیرساخت‌ها برای فرودگاه‌ها، شهرهای زیر دریا، یا شاید پایگاه بعدی ماه و غیره باشید، چیزی است که رشته عمران را برای بسیار جذاب کرده است.

بسیاری از دانشجویانی که وارد رشته مهندسی عمران می‌شوند، رشته‌های تخصصی را دنبال می‌کنند، به مهارت‌های خود می‌افزایند و حتی در مورد این رشته مدام مطالعه می‌کنند. اما فراموش نکنید که برای موفقیت در هر شغلی نیاز به تمرین و کسب تجربه است.

منبع: وب سایت کاریابی ایران تلنت

کد خبر 683305

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha