جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه بسته جدید یک میلیارد دلاری اسلحه برای اوکراین را که شامل سیستم‌های موشکی ضد کشتی، موشک‌های توپخانه، توپ‌های هویترز و مهمات است اعلام کرد.

Biden

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز بایدن در مکالمه‌ای تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین خبر این بسته جدید تسلیحاتی را داد.

بایدن همچنین یک بسته اضافی ۲۲۵ میلیون دلاری انسان‌دوسته برای کمک به مردم اوکراین از جمله تامین آب آشامیدنی سالم، تجهیزات ضرورری پزشکی و مراقبت بهداشتی، غذا، چادر و پول نقد برای خانواده‌ها برای خرید اقلام ضروری اعلام کرد.

به گفته پنتاگون، این آخرین بسته‌ سلاح‌ها برای اوکراین شامل ۱۸ عراده توپ هویتزر، ۳۶۰۰۰ دور مهمات برای آنها، دو سیستم دفاع موشکی ساحلی هارپون، موشک‌های توپخانه، رادیوهای امن، هزاران وسیله دید در شب و تامین مالی برای آموزش نظامیان است.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل روز چهارشنبه کشورهای غربی را به «به جنگ نیابتی با روسیه» متهم کرد و به خبرنگاران گفت: «مایلم به کشورهای غربی تامین‌کننده سلاح برای اوکراین بگویم - خون غیرنظامیان به گردن شماست.»

اوکراین درخواست‌هایش از آمریکا و کشورهای غربی را دیگر برای تسریع تحویل سلاح‌ها در مواجهه با افزایش فشار از طرف نیروهای روسی در منطقه شرقی دونباس شدت بخشیده است.

دولت بایدن در ماه مه طرحی را برای دادن «سیستم‌های توپخانه موشکی با تحرک بالای ام-۱۴۲»(HIMARS M-142)  را به اوکراین پس از دریافت اطمینان از کی‌یف درباره استفاده نکردن آنها برای حمله به اهداف درون قلمروی روسیه اعلام کرد.

آمریکا همچنین برای نخستین بار موشک‌اندازهای ساحلی ضدکشتی هارپون را در اختیار اوکراین قرار می‌دهد. سیستم‌ هارپون که ساخت شرکت بوئینگ است هزینه‌ای ۱.۵ میلیون دلاری به ازای هر موشک دارد.

کد خبر 683682

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha