موشک فضایی کره‌ای با نام نوری (Nuri) که قرار بود به فضا پرتاب شود به دلیل مشکل اعلام شده در حسگر مخزن اکسیدکننده بر روی سکو باقی ماند. مقامات عصر امروز تصمیم به ادامه عملیات خواهند گرفت.

کره جنوبی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از رویترز، کره جنوبی آماده پرتاب دومین موشک فضایی خود بود. این موشک فضایی به نام نوری (Nuri) کاملا ساخته این کشور است. اولین آزمایش پرتاب موشک فضایی نوری هشت ماه گذشته انجام شده بود که طی آن با وجود موفقیت مرحله احتراق و پرتاب شدن اما جاگذاری ماهواره در مدار به سرانجام نرسید.

روز دوشنبه موشک فضایی نوری بر روی پرتاب سکو در مرکز فضایی نارو (Naro) واقع در سواحل جنوبی کشور مستقر شده و قرار بود که به فضا پرتاب شود، ولی به دلیل مشکل اعلام شده در حسگر مخزن اکسیدکننده تنها ساعاتی قبل از آغاز، عملیات پرتاب متوقف شد. مقامات بعدازظهر سه‌شنبه تصمیم خود را برای ادامه عملیات اعلام خواهند کرد.

موشک نوری تنها از فناوری‌های موشکی کره‌ای ساخته شده و اولین وسیله پرتاب فضایی ساخت کامل داخل این کشور است. آخرین تلاش‌های موفق فضایی کره جنوبی مربوط به سال ۲۰۱۳ است که به کمک روسیه ساخته شده بود و البته همراه با  تاخیرهای متعدد و چندین آزمایش ناموفق بود.

گفتنی است که اهداف و انگیزه‌های فضایی کره جنوبی مواردی چون شبکه‌های اینترنتی 6G، ماهواره‌های جاسوسی و حتی کاوشگری در ماه است.

ماهواره نوری کلید اصلی برنامه‌های کره جنوبی برای ساخت سیستم ناوبری ماهواره‌ای مخصوص کشور و شبکه ارتباطی 6G است. همچنین کره‌جنوبی قصد دارد طیف وسیعی از ماهواره‌های نظامی را به فضا پرتاب کند، اما مقامات استفاده از نوری به منظور نظامی را رد می‌کنند.

کره جنوبی در پروژه مشترکی دیگر با آمریکا بر روی یک مدارگرد ماه، امیدوار است تا سال ۲۰۳۰ یک کاوشگر بر روی ماه فرود بیاورد.

 این کشور همچنین در ماه مارس، به‌وسیله ارتش در پروژه‌ای دیگر بر آنچه که اولین پرتاب موفقیت‌آمیز موشک سوخت جامد بود، نظارت داشت که نشانه‌ای از برنامه‌های این کشور برای پرتاب ماهواره‌های جاسوسی است.

در اولین آزمایش ماهواره نوری در ماه اکتبر، موشک توالی پرواز خود را تکمیل کرده بود، اما به دلیل آنکه احتراق موتور مرحله سوم آن زودتر از زمان برنامه‌ریزی شده انجام شد، نتوانست ماهواره را در مدار قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ، مهندسان مخزن هلیوم را در داخل مخزن اکسیدکننده مرحله سوم نوری تنظیم کردند تا این مشکل برطرف شود.

موشک نوری در اصل یک موشک سه مرحله‌ای با عنوان کامل (KSLV-II Nuri) است و توسط موسسه تحقیقات هوافضای کره (KARI) طراحی شده و ماموریت دارد تا محموله‌های ۱.۵ تنی را در مدار ۶۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتری زمین قرار دهد.

مؤسسه تحقیقات هوا و فضا کره (KARI) می‌گوید که تا سال ۲۰۲۷ حداقل چهار پرتاب آزمایشی دیگر انجام خواهد شد.

کد خبر 684929

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha