همشهری آنلاین: وزیر علوم،تحقیقات و فناوری با هیات روسای دانشگاه های آمریکا که به ایران سفر کرده اند دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم ،تحقیقات وفناوری، محمد مهدی زاهدی با هیات روسای دانشگاه امریکا شامل رابرت ام دال  رئیس اتحادیه دانشگاه های آمریکا، پروفسور دیوید جی. اسکورتون رئیس دانشگاه کرنل آمریکا، پروفسور دیوید و. لیبرون رئیس دانشگاه رایس آمریکا، پروفسور جی برنارد میشن رئیس دانشگاه فلوریدای آمریکا، پرو فسور س. د .موت رئیس دانشگاه مریلند آمریکا، پروفسور لری وندر هوف رئیس دانشگاه کالیفرنیا آمریکا و پروفسور جرید ال. کوهن رئیس دانشگاه کارنگی ملون آمریکا که به دعوت دانشگاه صنعتی شریف به کشورمان آمده اند دیدار وگفتگو کرد.

زاهدی ابرازامیدواری کرد، روسای دانشگاه های امریکا طی این سفر بتوانند به نحو شایسته با توانمندیها و ابعاد مختلف پیشرفت های گوناگون جمهوری اسلامی ایران آشنا شوند.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران علیرغم جنگ تحمیلی 8ساله که به علت ساقط کردن یک رژیم دیکتاتور وابسته به ملت ایران تحمیل شد و تحریم ها و همچنین آپارتاید علمی غرب، به پیشرفت های زیاد وقابل توجه ای در عرصه علم و فناوری نائل شده است.

وزیر علوم در بیان مقایسه وضیعت آموزش عالی امروز ایران و اوایل پیروزی انقلاب اسلامی گفت: اوایل انقلاب 17000نفر جمیعت 35 میلونی کشور دانشجو بود ولی امروز5/3میلیون جمیعت 75 میلیونی کشور جمعیت دانشجویی است یعنی جمعبت دانشجویی20برابر اول انقلاب است.

وی اضافه کرد: درحالی که ما را به تبعیض علیه زنان متهم می کنند 60 درصد دانشجویان دانشگاههای دولتی و 51 درصد دانشجویان سایر دانشگاهها را دختران تشکیل می دهند.

وی گفت تعداد مقالات علمی نمایه شده بین المللی در اول انقلاب سالانه 500مقاله بود ولی امروز و در سال 2008 ، سیزده هزار مقاله Isi  و در همین حد مقاله در سایر مجلات معتبر چاپ شده است لذا با رشد 52درصدی تولیدات علمی که بالاترین نرخ رشد در جهان است قبل از پایان سند چشم انداز به مقام اول علم وفناوری منطقه و جهان اسلام دست خواهیم یافت.

زاهدی افزود: در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی تنها در 10رشته پذیرش دانشجوی دوره دکتری داشتیم ولی امروز در تمام رشته ها دوره دکترا داریم و تی در رشته های علوم پزشکی دور های فوق تخصص و فوق دکترا تاسیس شده است.

وزیر علوم جمهوری اسلامی ایران را طرفدار صلح ، امنیت و پیشرفت برای کل بشریت ذکر کرد که حتی در اوج قدرت هم به کشوری حمله  نکرده است ولی از سرزمین و مرزهای جغرافیایی خود با تمام توان دفاع می کند و اجازه تجاوز به هیچ کشوری نخواهد داد.

وی گفت: دانشمندان ، دولت و رهبری جمهوری اسلامی ایران،انرژی هسته ای را انرژی صلح آمیز و در خدمت توسعه علمی می دانند، لکن برخی دولت های غربی به دروغ این فعالیت ها را در راستای اهداف نظامی توصیف می کنند و بر همین اساس به آپارتاید علمی مبادرت می نمایند.

دکتر زاهدی در این خصوص به خودداری چند سال قبل یکی از نشریات علمی آمریکا از چاپ مقالات دانشمندان ایرانی و جلو گیری از تحصیل دانشجویان ایرانی در برخی رشته ها اشاره و این اقدامات را خارج از شئونات علمی عنوان کرد.

وزیر علوم بیان کرد: به آن بر داشتی از جهانی سازی اعتقاد داریم که همه دولت ها ، فرهنگ ها و ملت ها در ساختن آن سهیم باشند نه جهانی شدن به معنای  اینکه سایر ملل تسلیم  برنامه های غرب شوند.

در ادامه این دیدار معاون فناوری وزیر علوم طی سخنانی گفت طی سالهای اخیر 20پارک علم و فناوری تاسیس شده است که 13 پارک علم و فناوری کاملا فعال می باشند.

جهانگیریان افزود:60 مرکز رشد علم فناوری و 1500 شرکت در مجموعه پارک های علم و فناوری مشغول فعالیت هستند که 11000نفر فارغ التحصیل دانشگاهی در آنها به فعالیت های تحقیقاتی می پردازند.

وی اضافه کرد: یکی از شرکت های مستقر در پارک های علم وفناوری ایران جزء سه شرکت برتر آسیا شناخته شده و ریاست  اتحادیه بین المللی پارک ها در غرب آسیا به ایران واگذار شده است.

رییس اتحادیه دانشگاه های آمریکا نیز در این دیدار ایران را کشوری با تمدن و فرهنگ غنی و قابل تقدیر ذکر کرد که امروزه هم در عرصه علم و فناوری پیشرفت های زیادی کرده است.

پر فسور رابرت ام برد ال ضمن ابراز تاسف از برخی رفتارهای کشورش درخصوص دانشمندان ایرانی ،سفر هیات دانشگاهی آمریکایی را نشانه علاقه مندی جهت گسترش روابط علمی و دانشگاهی با ایران ذکر کرد.

کد خبر 68505

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز