دولت آمریکا ارسال کیت‌های آزمایش آبله میمونی به آزمایشگاه‌های تجاری را آغاز کرده است تا سرعت تشخیص موارد مشکوک به عفونت به این ویروس را افزایش دهد.

pox

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس قبلا آزمایش‌ برای تشخیص آبله میمونی محدود به آزمایشگاه‌های بهداشت عمومی در آمریکا بود که در مجموع ظرفیت ۸۰۰۰ تست در هفته را دارند، اما اکنون مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌های آمریکا (CDC)  کیت‌های آزمایش را به چند شبکه آزمایشگاه تجاری در سراسر این کشور فرستاده است.

بیماری آبله میمونی که معمولا با علائمی شبیه به آنفلوآنزا شروع می‌شود و بعد دانه‌های پوستی تاول‌مانند ان در صورت بدن ظاهر می‌شود، از گذشته در بخش‌های از مرکز و غرب آفریقا شیوع داشته است. اما در سال جاری میلادی ۲۰۲۲ در بیش از ۳۰ کشور جهان که به طور معمول آبله میمونی در آنها یافت نمی‌شد، ۱۸۸۰ مورد این عفونت ویروسی شناسایی شده است.

اغلب این موارد در اروپا یافت شده‌اند. CDC شمار عفونت‌های تایید شده آبله میمونی را در آمریکا تا ۲۱ ژوئن (۳۱ خرداد)۱۴۲ مورد اعلام کرده است.

ویروس آبله میمونی از همان خانواده ویروسی است که ویروس آبله هم به آن تعلق دارد. اغلب افراد در طول چند هفته از این بیماری بهبود پیدا می‌کنند. سازمان جهانی بهداشت می‌گوید بسته به سویه ویروس عامل عفونت این بیماری ممکن است تا ۱۰ درصد مرگ‌ومیر داشته باشد.

گسترش آبله میمونی در آمریکای شمالی

کانادا همسایه شمالی آمریکا نیز تا به حال ۲۱۱ مورد ثابت‌شده آبله میمونی در ایالت‌های گوناگونش شناسایی کرده است. کانادا نخستین مورد بیماری آبله میمونی را در ۱۹ مه (۲۹ اردیبهشت) در شهر مونترال در ایالت کبک گزارش کرد.

واکسن Imvanune ساخت شرکت باوارین نوردیک در همین ماه بوسیله سازمان بهداشت کانادا برای پیشگیری از آبله میمونی در افراد بزرگسال ۱۸ ساله و بالاتر به تایید رسید.

سازمان بهداشت ایالت کبک می‌گوید تا به حال حدود ۶۰۰۰ دوز از این واکسن را تزریق کرده است. سازمان بهداشت شهر تورنتو در ایالت اونتاریو هم کلینیک‌ها واکسیناسیون آبله میمونی برپا کرده است. در این کلینک‌ها واکسن آبله میمونی از جمله به افرادی که تماس جسمی «با فرد با آزمایش مثبت اخیر آبله میمونی، افراد دارای شرکای جنسی متعدد، افرادی تشخیص عفونت‌های مقاربتی کلامیدیا، سوزاک یا سیفلیس در دو ماه گذشته در آنها داده شده باشد، ارائه می‌شود.

سازمان بهداشت اوتاوا، پایتخت کانادا نیز کلینیک‌های واکسیناسیون آبله میمونی به راه انداخته است.

گزارش آبله میمونی از دومین کشور آسیای جنوب شرقی

سنگاپور پس از کره جنوبی به دومین کشوری در آسیای جنوب شرقی بدل شد که مورد تاییدشده‌ای از آبله میمونی را گزارش کرده است.

مورد بیماری در سنگاپور یک مرد بریتانیایی است که در فاصله ۱۵ تا ۱۷ ژوئن (۲۵ تا ۲۷ خرداد) در این دولت‌شهر اقامت داشته است. آزمایش این مرد پس از دچار شدن به دانه‌های پوستی و سردرد و تب در هفته قبل روز دوشنبه از لحاظ ابتلا به آبله میمونی مثبت شد.

وزارت بهداشت سنگاپور در بیانیه‌ای اعلام کرد که این مردم در مدت اقامتش به جز رفتن به یک مرکز ماساژ و خوردن غذا در سه رستوران عمدتا در اتاق هتلش بوده است.

به گفته این وزارت، ۱۳ نفر از افرادی که در تماس نزدیک با این مرد قرار داشتند، شناسایی شده‌اند و  ردیابی تماس ادامه دارد و بیمار در مرکز ملی بیماری‌های عفونی سنگاپور تحت درمان است.

مورد آبله میمونی کره جنوبی هم مربوط به یک شهروند این کشور می‌شد که روز چهارشنبه از آلمان به زادگاهش بازگشته بود. این بیمار که در مرکزی در سئول تحت درمان است، پیش از پرواز با هواپیما دچار سردرد شده بود و بعد علائم تب، گلودرد، خستگی و ضایعات پوستی تا پیش از ورودش به کره جنوبی ظهور کرده بود.

کره جنوبی همچنین در حال بررسی دومین مورد مشکوک به آبله میمونی در یک فرد خارجی است که روز دوشنبه به این کشور وارد شده و پس دچار شدن علائم و ظهور ضایعات پوستی تاول‌مانند به بیمارستانی در شهر بوسان برده شده است.

کد خبر 685425

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
    0 0
    اب و هوای کلان شهر صنعتی اصفهان به علت بسته شدن و عدم جاری بودن اب رودخانه ی زاینده رود بسیار بد و الوده می باشد این در حالی است که در زمان شاه عباص صفوی به علت جاری بودن همیشگی این رودخانه اصفهان با شهر نیس فرانسه به علت خوش اب و هوائی قابل قیاس بوده است.